میزان رأی  پزشکیان، قالیباف و زاکانی در میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند /چند درصد مردم رأی باطله می دهند؟ +نمودار
اخبار اخبار سیاسی

میزان رأی پزشکیان، قالیباف و زاکانی در میان افرادی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت می‌کنند /چند درصد مردم رأی باطله می دهند؟ +نمودار

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری الخبرآنلاین، موسسه ملت مرکز پژوهش های شورای اسلامی به منظور سنجش میزان مشارکت مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، سه موج نظرسنجی تلفنی از تمامی افراد 18 سال به بالا در سراسر کشور انجام داد. برای جمع آوری داده ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده متناسب با حجم جامعه استفاده شد به طوری که کل جمعیت کشور تحت پوشش قرار گرفت. لازم به ذکر است که حجم نمونه در دو موج اول 1000 نمونه با حداکثر خطای 1.3 درصد و در موج آخر 850 نمونه با حداکثر خطای 4.3 درصد بوده است.

ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان

بر اساس گزارش ایسنا، در تمامی این نظرسنجی‌های ملی، 3.50 درصد از شرکت‌کنندگان مرد و 49.7 درصد زن هستند، به طوری که 1.40 درصد در گروه سنی 18 تا 35 سال (جوانان) و 46.1 درصد در گروه سنی قرار دارند. گروه 36 تا 60 سال (میانسالی) و 13.8 درصد در گروه سنی بالای 60 سال (سالمندان). همچنین 40.3 درصد از نمونه در مراکز استانداری، 9.36 درصد در شهرهای اقماری و 8.22 درصد در مناطق روستایی ساکن هستند.

حجم مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

برای سنجش تصمیم مردم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، از شرکت کنندگان پرسیده شد: «در انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده عده ای شرکت می کنند و برخی شرکت نمی کنند؟ در موج سوم این نظرسنجی 45.5 درصد اعلام کردند که قطعا در این انتخابات شرکت خواهند کرد، 31.8 درصد بلاتکلیف و 4.21 درصد اعلام کردند که قطعا در انتخابات شرکت نمی کنند. پیش بینی می شود با نزدیک شدن به روز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت مردم افزایش یابد.

نمودار 1. تصمیم مردم برای شرکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سه مقطع زمانی (درصد)

میزان آرایی که نامزدها از میان افرادی که قطعا در انتخابات شرکت می کنند، کسب می کنند

از شرکت کنندگانی که گفته بودند «قطعاً» در انتخابات شرکت خواهند کرد، پرسیده شد: «از بین نامزدهای انتخابات، به کدام نامزد رأی می دهید؟» در موج سوم این نظرسنجی محمدباقر قالیباف 20.7 درصد، مسعود مازیکیان 18.9 درصد و سعید جلیلی 18.2 درصد به دست آوردند. همچنین 6.4 درصد از این شرکت کنندگان «سیدمیرحسین قاضی زاده هاشمی»، 2 درصد «علی رضا زاکانی» و 1.8 درصد «مصطفی پورمحمدی» را کاندیدای منتخب خود اعلام کردند. همچنین 2.7 درصد از نمونه اعلام کردند که در این انتخابات به صورت سفید یا باطل رأی خواهند داد و 26.7 درصد نیز بلاتکلیف بوده و هنوز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند.

نمودار 2. مقایسه نامزد منتخب با شرکت کنندگان منتخب در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دو مقطع زمانی (درصد)

میزان آرای پزشکان، قالیباف و زاکانی در بین افرادی که به طور قطعی یا احتمالی در انتخابات شرکت می کنند/ چند درصد رای باطل داده اند؟  + نمودار

ستون هایی که به رنگ خاکستری نمایش داده می شوند برای پاسخ دهنده خوانده نمی شوند.

میزان آرای دریافتی نامزدها از میان افرادی که به طور قطعی یا احتمالی در انتخابات شرکت خواهند کرد

از پاسخ دهندگانی که گفته بودند «قطعاً یا احتمالاً» در انتخابات شرکت خواهند کرد، پرسیده شد: «از بین نامزدهای شرکت کننده در انتخابات، به کدام نامزد رأی می دهید؟» در موج سوم این نظرسنجی، 20.5 درصد به ترتیب «محمدباقر قالیباف»، 3.3 درصد «مسعود مازیکیان» و 2.2 درصد «سعید جلیلی» را انتخاب کردند. همچنین 6.4 درصد از این شرکت کنندگان «سیمیرحسین قاضی زاده هاشمی»، 2 درصد «علی رضا زاکانی» و 1.6 درصد نیز «مصطفی پورمحمدی» را کاندیدای منتخب خود اعلام کردند. همچنین 2.8 درصد از نمونه اعلام کردند که در این انتخابات به صورت سفید یا باطل رأی خواهند داد و 27.7 درصد نیز بلاتکلیف بوده و هنوز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده اند.

نمودار 3. مقایسه نامزد منتخب بین شرکت کنندگان مشخص و احتمالی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دو مقطع زمانی (درصد)

میزان آرای پزشکان، قالیباف و زاکانی در بین افرادی که به طور قطعی یا احتمالی در انتخابات شرکت می کنند/ چند درصد رای باطل داده اند؟  + نمودار

ستون هایی که به رنگ خاکستری نمایش داده می شوند برای پاسخ دهنده خوانده نمی شوند.

27215

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *