مدیر اجرایی استودیو «تاد» و عضو هیئت مدیره نرم افزار موبایل «سیبچه» پیش از رویداد سرمایه گذاری دهمین جشنواره بازی های رایانه ای «فجر» درباره سرمایه گذاری ها و فرصت ها در صنعت بازی ایران به ویژه در حوزه موبایل صحبت کرد. .
به گزارش خبرگزاری رابو، علی نادعلیزدا مدیر اجرایی استودیو «وزغ» در ادامه گزارش حضور 15 ساله خود در صنعت بازی سازی ایران و انتشار بیش از 25 عنوان بازی در استودیو «وزغ» گفت: اگر بخواهم روی انتشار یک بازی سرمایه گذاری کنم، روی سه نقطه تمرکز می کنم: بازار، تیم سازنده بازی و محصول.
وی افزود: بر اساس آخرین تحقیقات بنیاد ملی بازی های رایانه ای در مورد مصرف بازی ها، 40 درصد کاربران ایرانی از پلتفرم های کنسول و رایانه های شخصی برای بازی استفاده می کنند. اما درآمد خاصی از این حوزه نداریم و این بازار برای ما فرصت از دست رفته است.
ناد علیزاده تصریح کرد: در مدل کسب و کار بازی ها با این واقعیت مواجه هستیم که بازی های موبایلی رایگان هستند و حدود ۲ تا ۴ درصد از کاربران این بازی ها دارای پرداخت درون برنامه ای هستند. تبلیغات یکی دیگر از منابع درآمد بازی ها است و تعدادی از بازی های دیگر از مدل پرداخت اشتراک برای کاربران خود استفاده می کنند. اما درآمد اصلی مربوط به پرداخت درون برنامه ای و اشتراک است و جالب اینجاست که نسبت این دو تا حد زیادی به سبک و ژانر بازی بستگی دارد.
مدیر اجرایی استودیو «تاد» ادامه داد: بازی یک محصول مصرفی است و کاربر آن پس از مدتی آن را رها کرده و از بازی دیگری استفاده خواهد کرد. بازی ها با رفتن به مناطق، کشورها و فرهنگ های دیگر در حال رشد هستند. یعنی اگر هدف بازی را فقط برای کشور ایران ببینیم همیشه از شروع سرویس عقب هستیم. مزیت رقابتی بازی این است که می توان آن را بومی سازی کرد و به زبان های دیگر ترجمه کرد. نکته مهم دیگر در مورد بازیها و مدل کسبوکار آنها این است که بازیها آسان هستند و جذب کاربر به ازای هر بازی بهطور متوسط شاید یک دهم یک کاربرد عملی هزینه دارد و بهدست آوردن کاربر برای آنها راحتتر است.
انتهای پیام/