اخبار اخبار عمومی

سعید نمکی به سعید جلیلی: چین تحریم‌ها را بهانه عدم عقد قرارداد واکسن کرد

تبلیغات بنری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رابو، متن پیام دکتر نمکی به شرح زیر است:

“به نام خدا
بهترین ایده را از دست ندهید

جناب آقای دکتر جلیلی کاندیدای محترم به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند
با سلام و احترام

در دو شب متوالی مناظره به موارد زیادی اشاره کردید که از آن جمله می‌توان به کوتاهی مکرر دولت دوازدهم در آوردن واکسن و مرگ و میر ناشی از آن در هر دو شب به بهانه ممانعت از کار به دلیل تحریم‌ها و عدم پذیرش تکلیف اقدام مالی اشاره کرد. زور. .

هفته گذشته در همین روز پس از چندین سال سکوت، در پی ادعای مکرر موفقیت دولت شهید رئیسی در مدیریت ویروس کرونا و مقایسه آن با دولت قبل، به دلیل پرهیز از اظهارات تضعیف دولت وی. از جمله یکی از کاندیداها در خدمت شبانه روزی مدافعان سلامت را سخنی خائنانه توصیف کرد و من به نیت دفاع از حریم شخصی کسانی که در این راه جان خود را از دست دادند سکوت خود را شکستم و مطالبی را بیان کردم. به طور علنی و مختصر به اطلاع مردم محترم می رساند. رفتار و شخصیت او متفاوت بود. می دانستم که او نمی ماند و بعد از اجرای قطعه صحنه را ترک خواهد کرد، بنابراین نوشتن آن سطرها متفاوت بود و همانطور که انتظار داشتم همان شب او را ترک کرد.

اما همانطور که اشاره کردم حدود یک دهه است که مشغول مطالعه هستم و از سوی دیگر شما یکی از دو مردی هستید که در یک موقعیت حساس در مبارزات انتخاباتی مهم و سرنوشت ساز این هفته مدعی رهبری یک کشور پهناور هستید. نه به قصد انجام این کار از اینکه صدای خود را کم کنید و صدای حریف خود را بلند کنید اما با مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر و شاید آنچه در ده سال تحصیل آموخته اید درست نباشد و باید در هر کجا که هستید نظر خود را بیان کنید. شما بیشتر مطلع هستید.

1. محاصره و فشارهای ناشی از آن در روزهای تلخ و ناگهانی همه‌گیری کرونا از خسته‌کننده‌ترین ابزار فشار در آن دوران سخت بود. در کتاب «مجله کرونا» که مدت‌ها پیش نوشتم و برای جلوگیری از آشفتگی اذهان و افکار عمومی منتظر انتشار آن در شرایط آرام‌تر بودم، به تأثیر این پدیده نگران‌کننده اشاره کردم.

– علیرغم پیش بینی طوفان در راه و علیرغم اظهار نظر یکی از نزدیکان شما که موضوع را بهانه ای برای کاهش حضور مردم در انتخابات در آن زمان ارزیابی کرده بود، مقدار زیادی ماسک و تفنگ به جبهه تحویل داده شد. -سربازان خط در این نبرد شگفت انگیز با ویروسی مرموز و ناشناخته که بزرگترین بلای این دو است، قرن گذشته این واقعیت را به همراه داشت که با گسترش امواج بیماری و نیاز به ماسک و لوازم ضروری، آماده شدیم. به هر جا که می توانستیم رفتیم و نیاز جهانی از یک سو و بهانه مضاعف ما برای ممنوعیت فروشندگان که اکثرا اروپایی هستند از سوی دیگر دایره را بر ما تنگ کرد. یک شب که توانستیم محموله ای را بخریم و حمل کنیم و خوشحالیم که فردا صبح تحویل می گیریم – همکار زحمتکش جناب آقای دکتر یوسفی از هیئت امنای ارزی ساعت 2 بامداد به من اطلاع دادند که هواپیما در ساعت 2 بامداد توقیف شده است. فرودگاه دوحه و خدا می داند چه بلایی سر من و همکارانم خواهد آمد تا اینکه صبح نمی دانستم چگونه این خبر را به کسانی که مژده توزیع سریع داده اند برسانم؟!

– برای اولین بار مطلع شدیم که کره جنوبی کیت تشخیص سریع ساخته است که با استفاده از ظرفیت سفیر محترم در سئول و تمامی امکانات موجود پیگیری کردیم که متأسفانه پس از یک پرواز طولانی در آخرین لحظه اعلام کردند که حتی طرح حمل و نقل ارسال شد، متاسفانه به دلیل ممنوعیت معذوریم.

– انتقال وجوه COVAX به دلیل تحریم های بانکی و غیره حداقل 70 روز به تعویق افتاد، وجوه ما در یکی از بانک های شرقی نگه داشته شد و مهلت پرداخت حداقل دو بار تمدید شد با آن گرمای سوزان لحظه پیگیری به منظور جلوگیری از برداشتن… سهم جمهوری اسلامی ایران از فهرست سازمان بهداشت جهانی و تخصیص سهم خود به سایر کشورها.

واکسن سینوفارم چین در تاریخ 1399/10/11 از وزارت بهداشت چین اجاره نامه گرفت اما از تابستان همان سال با مشورت سفیر محترم خود در پکن پیگیر قرارداد هستیم. بزرگترین بهانه دولت چین که ظاهرا یکی از متحدان کشورمان بود برای عدم انعقاد قرارداد مشکلات تحریم های آمریکا بود. پس از ماه ها رایزنی و بحث فنی، با تحویل واکسن به صلیب سرخ موافقت کردند و گیرنده داخلی هلال احمر خواهد بود و تمامی واریزها به حساب صلیب سرخ خواهد بود و حتی نباید نام صلیب سرخ را اعلام کنیم. واکسن و کشور سازنده، زیرا سازنده عصبانی است و به شرکت های آمریکایی تولید کننده مواد اولیه برای تولید واکسن رحم نمی کند. تمامی مدارک موجود است

ورود انبوه واکسن در تابستان 1400 نتیجه دیپلماسی قوی نبود، بلکه نتیجه مذاکرات و توافقات قبلی، افزایش پوشش قابل قبول واکسیناسیون در کشورهای تولیدکننده و کاهش همه گیری در جهان بود. علاوه بر راه اندازی کارخانه های بسیاری در جهان که تولید آنها از ماه جولای به بعد وارد بازار جهانی شد. البته این گلایه ها چیزی از زحمات همکاران محترم در وزارت بهداشت کم نمی کند که بدون توجه به آمدن و رفتن دولت ها و تغییر عقاید سیاسیون، همواره تعهد خود را برای خدمت به مردم حفظ کرده اند که «سیاستمداران میهمان تاریخ، مردان و زنان شریف و نوکر صاحبان تاریخ هستند».

2. مشکلات ناشی از فشارهای جهانی هرگز ما را وادار به تسلیم نکرد. در ایام کرونا که بسیاری از کشورها بیماران کرونا را در حیاط بیمارستان ها و پارک ها آواره می کردند، ما اجازه نمی دادیم حتی یک بیمار غیرکرونا بدون تخت و مراقبت ویژه بماند. با همت مردم و حمایت همه نهادها و سازمان های مردمی و لطف خداوند ماسک و روپوش های زیادی تولید و صادر شده است.

ما صدها بیمارستان و مراکز درمانی بستری را به ژنراتورهای اکسیژن مجهز کرده ایم. ما به سرعت داروهای لازم را در کشور تولید کردیم که همسایگان ما را شگفت زده کرد. ما شروع به ساخت واکسن محلی کردیم و در اواخر خرداد 1400 هجری قمری به مرحله آماده سازی برای مصرف رسیدیم. از آنها بخواهید آمار مصرف ارز دارو و تجهیزات پزشکی در سال بحران کرونا یعنی سال 2019 را برای شما بیاورند. ببینید در سال های 1397 و 1403 که سال های آرامش بود، چقدر از ارزهای خارجی با تکیه بر رونق تولید داخلی استفاده کردیم. در کشور.

ابتکار ما که نام شهید عزیز سردار سلیمانی را یدک می کشد، الگویی برای کشورهای دیگر شده است که مدارک آن موجود است و در این سطور نیست. اینها و دهها رویکرد مبتنی بر اعتماد به توان ملی این سرزمین از نقاط قوت تیم ما در مدیریت بیماری بود.

دفاع از هولناک ترین بیماری همه گیر تاریخ پس از طاعون در دفاع مقدس توسط دولت یا گروهی بی تفاوت نسبت به حضرتعالی انجام نشد، بلکه توسط ملتی برجسته و شجاع که در خط مقدم مدافعان سلامت قرار داشتند انجام شد. همه در کنارشان بودند. این یک دستاورد بزرگ ملی بود که به نام یک مقوله مصادره نمی شود. ما این دستاورد عظیم را در شرایط سخت محاصره دست کم نمی گیریم که بی شک از آه های کسانی می آید که شبانه روز با لباس هایی که حتی یک دقیقه هم طاقت نیاوردند خدمت می کردند و پروانه وار مریضان را محاصره می کردند، حتی عزیزانشان از هم دور می شدند. خودشان از آنها ما را به دام می اندازد.
اما امروز جناب آقای دکتر جلیلی از مشاورین محترم به اطلاعات خود اضافه کنید:

1. مواد مهم دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم کمیاب و کمیاب است که گروهی از مردم شبانه روز در تلاش هستند تا با دور زدن تحریم ها برای بیماران با شرایط خاص و صعب العلاج و بیماران نیازمند عمل جراحی در اختیار مردم قرار دهند. و با قیمت های گزاف به دست مردم می رساند. شکی نیست که بیماران نیازمند تاوان این خفگی را خواهند پرداخت.

2. در دو سال گذشته در جلسات کارشناسی مکرر گفته ام که شرایط نامناسب زندگی مردم و حذف پروتئین به دلیل گرانی طاقت فرسا در تهستان باعث شد کالری مصرفی بیشتر از نشاسته و شکر باشد. سوء تغذیه ناشی از تورم شدید و تورم ناشی از تحریم ها مشکلات جبران ناپذیری را برای نظام سلامت ایجاد می کند.

3. بی ثباتی نرخ ارز و ذوب دارایی های افرادی که ریالی کسب می کنند، بی امیدی به آینده و اشتغال جوانان به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی بویژه طرف های خارجی، تعطیلی صنایع و بیکاری. و به دنبال آن هرج و مرج خانواده ها شرایط نامساعدی را برای سلامت روان جامعه فراهم می کند. وی اظهار داشت: این انحرافات ذهنی سلامت جامعه را به طور جدی تهدید می کند. افزایش موارد افسردگی، خشونت و خودکشی در جامعه تحصیلکرده هشداری جدی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و تأثیر فشارهای ناشی از ظلم خانواده از یک سو و بی‌ثباتی اقتصادی ناشی از سوءمدیریت و تنبیه بر روح‌های فرسوده تأثیر می‌گذارد. شاید برای گروهی آنچه گفته شد نتیجه ایستادگی بر پایه یک باور باشد، اما برای نیازمندان و دردمندان و خادمان نظام سلامت، مصیبت و استخوان سوزی مستمر است. شیخ عجل السعدی می گوید:
بگذار فرشته نگهبان گنج باشد
چقدر غم انگیز بود که یک چراغ کهنه بمیرد

صلح
دکتر سعید نمکی
13 جولای 1403 ق

233233

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *