اخبار اخبار فرهنگی

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری «سینماحقیقت» 18/ ضرورت توجه به ظرفیت‌های استانی و جوانان

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد خزاعی در ابتدای این نشست که امروز یکشنبه 26 تیرماه در مرکز گسترش برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر در سال 1380 در حال اجرا است، باید توجه داشته باشیم. جشنواره «سینما حقیقت» به دلیل سابقه و جایگاهی که دارد، یکی از مهمترین رویدادهای سالانه سینمای ایران است. در سه سال گذشته تلاش کرده ایم تا بستری را برای معرفی سینماگران جوان و علاقمندان جوانی که در استان ها زندگی و فعالیت می کنند در برگزاری جشنواره های سینما و جشنواره از جمله جشنواره «سینماویجاتور» فراهم کنیم.
وی ادامه داد: تمرکززدایی از پایتخت و توجه به استعدادهای استانداری ویژگی بارز رویکرد و عملکرد ما در سازمان بوده است که امروز در «سینما گکرت» و سایر جشنواره ها به ثمر نشسته است ، حضور جوانان در این جشنواره ها گسترده و ملموس بوده است.
الخزاعی گفت: فرمانداری ها توانایی توجه بیشتر به آن را به ویژه دارند.
وی به همفکری و پیشنهاد شورای سیاست گذاری جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ها و جایگاه این جشنواره و رشد سینمای مستند در استان ها و شهرستان ها، برای ادامه ترویج این رویداد سینمایی، جشنواره های منطقه ای فیلم مستند راه اندازی می شود. از سال آینده شروع می شود. در کشور برگزار می شود و نتایج جشنواره های منطقه ای در «سینما حقیقت» اعلام می شود.
رئیس بنیاد سینمایی خاطرنشان کرد: برای ما تعامل با خانواده سینمای مستند و مستندسازان در داخل و خارج از صنعت بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه این روند در مرکز گسترش تسهیل و تسریع شده است و این نهاد همواره فعال است. خانه مستندسازان و محل مراجعه آنها.
رئیس سازمان سینمایی همچنین تایید کرد: آثار کوتاه مستند راه یافته به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران از شرط نمایش اول برای حضور در جشنواره فیلم حق مستثنی شدند.
محمد خزاعی ضمن اعلام این خبر تایید کرد که مستندهای کوتاهی که موفق به حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران شوند هیچ محدودیتی برای درخواست شرکت در جشنواره سینماقریت نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه سینما حقیقت یکی از رویدادهای روز سینمای ایران و مرجعی غنی برای بازنمایی تاریخ، هویت، سبک زندگی و اسطوره سازی ایرانی-اسلامی است، افزود: این جشنواره می تواند بستر ارزشمندی برای شناخت سینمای ایران باشد. فرهنگ متنوع گروه های قومی، زبانی، مذهبی، جغرافیایی و تاریخی کشور؛ علاوه بر این، امروز شاهد تحولات جدیدی در سینمای استان هستیم.

محمد حمیدی مقدم، مدیرکل مرکز توسعه، دبیر جشنواره «سینما گرت» و عضو شورای سیاستگذاری گفت: در این سه سال حمایت سازمان و آقای خزایی از مرکز توسعه و خانواده سینمای مستند ایران فوق العاده بوده است. امیدوارم جشنواره «سینما گرت» با کمک دوستان و دست اندرکاران و شیوخ سینمای مستند در اهداف اصلی خود که ترویج فیلم مستند است موفق باشد. سینما و گسترش جامعه و علاقه مخاطبان به آثار مستند.
وی ادامه داد: بر اساس نظر هیئت محترم جشنواره، آثار کوتاه مستند راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران از شرط نمایش اول برای حضور در جشنواره فیلم حقیت مستثنی شدند.
مهدی مسعودشاهی، عضو شورای سیاستگذاری، با توجه به خاطرات و تجربیات خود از حضور در جشنواره ها و رویدادهای بین المللی، افزود: بسیاری از سینماگران، تهیه کنندگان و پخش کنندگان خارجی حاضر به همکاری با تهیه کنندگان، صدا و سیما و جشنواره های ایرانی در روز سیزدهم هستند دولت در این زمینه تلاش کرده و برای ارتقای ارتباط با دیگر سینماگران کشورهای همسایه همسو شده است و امیدوارم بتوانیم از این فرصت های مشترک برای رونق سینمای ایران و جهانی شدن استفاده کنیم و توانمندی های این سینما و سینماگرانش را به جهانیان نشان دهیم. حضار.
مسعود شاهی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: یکی از موضوعات مهمی که آقای حمیدی مقدم به آن اشاره کردند، گسترش مخاطبان سینمای مستند است. مهم این است که بتوانیم خانواده ها را به تماشای مستند و فرهنگ سازی در این زمینه به بهانه رویدادها و جشنواره ها از جمله «سینما گکرت» تشویق کنیم.
قدیر آشنا یکی دیگر از اعضای شورا نیز در این جلسه گفت: ما در بنیاد سینمایی ارتباط را با محافل دانشگاهی و دانشجویان سینما تقویت کرده ایم هر هفته با دانشگاه ها جلساتی داریم. می‌توانیم از این توانایی به نفع سینمای مستند و جشنواره «سینما گکرت» بهره ببریم و در جلسات مشترک راه‌های ارائه و نمایش این آثار را بررسی کنیم.
سیدعلی رضا حسینی مستندساز و تهیه کننده سینمای مستند از محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره «سینما گکرت» تشکر کرد و گفت: به عنوان نماینده تهیه کنندگان ای اتحادیه، باید بگویم ارتباطی که در این سه سال با بنیاد فیلم و مرکز گسترش ما منجر به قطع مسیرها و ایجاد تفاهم و تعامل مثبت شد، خوشحالم که این اراده را برای همراهی صنوف در مرکز گسترش دارم. نکته مهم در این سال ها تلاش جدی برای نمایان شدن آثار مستند است. عرضه های متنوع از جمله مرکز گسترش، موزه سینما و عرضه «هنر و تجربه» اتفاق خوبی است که امیدوارم ادامه پیدا کند و به گسترش فضاهای نمایشگاهی و افزایش مخاطبان سینمای مستند.
در جلسه امروز شورای سیاستگذاری هجدهمین جشنواره «سینما حقیقت»، علاوه بر اعضای شورا، عبدالحسین بدرالو معاون فیلم مستند و محمدرضا بهشتی مانفرد، مدیر انجمن ها و جشنواره های توسعه حضور داشتند. مرکز هم حضور داشت.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماگریت» آذرماه 1303 برگزار می‌شود.

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *