اخبار اخبار جهان

نشست شورای امنیت برای حمله مسکو به بیمارستان کودکان در اوکراین/ روسیه:ما بودیم کسی زنده نمی ماند

تبلیغات بنری


روز سه شنبه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، در یک نشست اضطراری به ریاست سفیر روسیه، از حمله موشکی دیروز که بخشی از بزرگترین بیمارستان کودکان اوکراین را ویران کرد، انتقاد کردند.

روسیه مسئولیت حمله به بیمارستان را که در آن حداقل دو کارمند کشته شدند، بر عهده نگرفت.

برای گزارش دادن عصر ایران به گزارش یورو نیوز؛ فرانسه و اکوادور خواستار برگزاری این نشست در شورای امنیت شدند و روسیه که ریاست این شورا را برعهده دارد هرازگاهی مورد انتقاد کشورهای عضو قرار گرفت و در این جلسه درخواست های روسیه برای پایان دادن به این جنگ شنیده شد.

سفیر اسلوونی ساموئل ژبوگار یکی از آنها بود و خطاب به نماینده روسیه گفت: “آقای رئیس جمهور، لطفاً این جنگ را متوقف کنید.” لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده آمریکا نیز از حمله روسیه به بیمارستان کودکان انتقاد کرد و افزود: حتی صحبت در مورد این حمله باعث لرز در ستون فقرات من می شود.

از سوی دیگر، نماینده روسیه این انتقادات را «لفاظی» کشورها برای حمایت از دولت اوکراین توصیف کرد. وی بار دیگر بر موضع مسکو مبنی بر اینکه نقشی در این حمله نداشته است، تاکید کرد و تاکید کرد که بیمارستان مورد اصابت موشک پدافند هوایی اوکراین قرار گرفته است.

دیپلمات روسی واسیلی نبنزیا ادامه داد: اگر ما این حمله را انجام می‌دادیم، چیزی از ساختمان باقی نمی‌ماند و همه کودکان و بزرگسالان کشته می‌شدند.

حمله به بیمارستان کودکان اوخمتدت بخشی از یک حمله گسترده تر در چندین شهر از جمله کیف بود. مقامات اوکراینی می گویند حداقل 42 نفر در این حمله کشته شدند. این حمله همچنین به بیمارستان تخصصی زنان و زیرساخت های کلیدی انرژی اوکراین آسیب زد.

دکتر ولودیمیر گوونیر، جراح قلب، از طریق ویدئو کنفرانس از کیف به شورای امنیت گفت: «در اوخمتدت، زمین لرزید و دیوارها لرزیدند. بچه ها و بزرگترها هم از ترس جیغ می زدند و گریه می کردند و مجروحان از درد ناله می کردند. “این جهنم واقعی بود.”

جویس میسویا، رئیس اداره امور بشردوستانه سازمان ملل نیز در بیانیه ای تایید کرد که حمله عمدی به بیمارستان ها جنایت جنگی است. او حملات روز دوشنبه را «بخشی از یک الگوی بسیار نگران‌کننده حملات سیستماتیک به مراکز بهداشتی و درمانی و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی در سراسر اوکراین» توصیف کرد.

وی همچنین افزود که از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، سازمان بهداشت جهانی 1878 حمله به مراکز بهداشتی، کارکنان، حمل و نقل و تجهیزات را تایید کرده است.

چندین عضو شورا از حمله روز دوشنبه ابراز تأسف کردند. باربارا وودوارد سفیر بریتانیا این موضوع را “بزدلانه” توصیف کرد. خوزه دلا گاسکا، فرستاده اکوادور نیز این اقدام روسیه را غیرقابل قبول توصیف کرد.

از سوی دیگر، گنگ شوانگ، معاون سفیر چین با ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامیان و زیرساخت ها، دو طرف را به استفاده از “عقلانیت و خویشتن داری” و نشان دادن اراده سیاسی برای زمینه سازی برای تشکیل مذاکرات صلح فراخواند.

با وجود شواهد فراوان، روسیه مدعی است که به اهداف غیرنظامی حمله نمی کند. در مقابل سرگئی کیسلیسا، سفیر اوکراین در جلسه شورای امنیت عکس هایی را نشان داد و مدعی شد که قطعاتی از یک گلوله روسی در بیمارستان پیدا شده است.

310310

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *