اخبار اخبار جهان

نظر سردار سلیمانی درباره جلیلی/ سیاسیون چه نگاهی به این نامزد و رویکرد او دارند؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: سعید جلیلی به لجاجت و لجبازی در گفتگو و اقناع بر سر منافع ملی معروف است. مصطفی پورمحمدی در دومین مناظره ریاست جمهوری خطاب به جلیلی گفت: همان آقای جلیلی در مورد تحریم ها و مواضع ایشان کاملاً مشخص است که در شورای عالی امنیت ملی در سال 95 به تفصیل درباره مشکلات مالی صحبت کردم. کارگروه اقدام و ایشان در پایان جلسه گفتند اگر شما مسئولیت دارید قبول می کنیم، اما بقیه آقایان را نمی پذیریم، باید مشکل اصلی را حل کنیم.

این در حالی است که پیشتر نقل قول های تایید شده ای از نظر سردار سلیمانی در خصوص ریاست جمهوری سعید جلیلی منتشر شده بود. مجتبی ذوالنوری اولین نماینده مجلس بود که این ماجرا را افشا کرد. وی در این فایل صوتی گفت: اگر سعید جلیلی رئیس جمهور شود یک روز هم در بیت المقدس نمی مانم و استعفا می دهم. “با وجود آنها، تجارت بسته است.”

فعالان اصولگرا نیز این نقل قول را تایید کردند. محمد مهاجری در آبان ماه 1402 در کانال تلگرامی خود نوشت: «الجلیلی قطعاً بی تأثیر است و حتی تجربه ای در اداره فروشگاه نداشته و کار اجرایی انجام نداده است». از سوی دیگر، او دیدگاهی کاملا منحصر به فرد از سیاست خارجی دارد. به نقل از حاج قاسم سلیمانی، اگر جلیلی رئیس جمهور شود، از نیروی قدس سپاه پاسداران خارج خواهم شد.

اما اکنون نقل قول سومی از یکی از مقامات ارشد کشور در تایید نظر سردار سلیمانی درباره سعید جلیلی وجود دارد. محمدجواد ظریف در حسینیه اربعین تن کاشان گفت: «دوستان شما در جبهه پایداری گفتند که سردار سلیمانی گفته اگر جلیلی رئیس جمهور شود من یک روز هم نمی مانم حتی این کار را نکرد.» من شهید سلیمانی را قبول دارم و حالا دروغگو کیست؟ دوستان من با خون شهدا بازی نکنید ای شهیدان کجایید؟ برای رضای خدا کار کردند و ما تا آخر عمر مدیون شهدا و ایثارگران هستیم. پایمال شده است.»

به گفته برخی از تحلیلگران، شیوه مذاکره انعطاف ناپذیر جلیلی دلیل اصلی عدم نتیجه بهتر مذاکرات بین المللی بر سر برنامه هسته ای است. او حتی قبل از تصدی سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی نیز چنین شخصیت و رفتاری داشت. او حتی به احمدی نژاد کمک کرد تا نامه ای 18 صفحه ای برای جورج بوش بنویسد. پیامی که بدون هماهنگی با سران تیپ ارسال شده بود، مورد بی توجهی آمریکایی ها قرار گرفت و بی پاسخ ماند.

محمدجواد ظریف در تشریح نحوه مذاکره جلیلی با مقامات آمریکایی می گوید: آقای جلیلی شما با آمریکایی ها مذاکره نکردید؟ آیا شما به جای نشستن در مقابل همتایان خود جلوی معاون وزیر خارجه آمریکا ننشستید؟ بد بود اینقدر آبروی کشور را بالا ببریم که وزیر خارجه آمریکا به دیدار من بیاید؟ این بد بود که هر بار که مذاکره کردند، محاصره و بدبختی جدیدی به کشور تحمیل کردند، آیا ما هر بار که مذاکره کردیم، حصر را برداشتیم؟ آقایان چگونه در مقابل این افراد ایستادگی می کنند؟ و دروغ می گویند؟ آیا مذاکره و بازگشت دست خالی ایده خوبی است؟ آیا شعار دادن و خالی کردن جیب مردم مفید است؟

ناظران سیاسی عملکرد سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی را یکی از دلایل عدم استقبال سعید جلیلی در افکار عمومی می دانند. از بین تمامی کاندیداهای سال 92 تنها او مسئولیت خطیری در قبال کشور داشت و مردم شاهد عملکرد او در دولت نهم و دهم (دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد) بودند. مردم جلیل و سیاست های آنها در موضوع هسته ای را عامل بدبختی های کشور می دانستند. همان‌طور که ولایتی در این گفت‌وگوها اشاره کرد، بسیاری از ایرانی‌ها لجاجت و انعطاف‌ناپذیری او در مذاکرات هسته‌ای را دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه کشور می‌دانستند. تحریم ها کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرد. به قول جلیلی و دوستانش فقط چرخیدن سانتریفیوژها کافی بود و چرخش اقتصاد کشور مهم نبود. آنها برنامه ای برای دسترسی به فناوری هسته ای به هر وسیله ای تنظیم می کنند که باعث می شود مردم به آنها بی اعتماد شوند.

بنابراین به نظر می رسد نظر سردار سلیمانی مبنی بر عدم پذیرش جلیلی به عنوان رئیس جمهور حاکی از اجماع دولت و مردم برای عدم پیروی از رویکرد آزمایش شده قبلی در سیاست خارجی است که از رکود و تحریم استقبال می کند.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *