نفر اول جایزه‌ی «طراحی و مد» انگلستان: زنان ایرانی شیک‌پوش نیستند
اخبار اخبار عمومی

نفر اول جایزه‌ی «طراحی و مد» انگلستان: زنان ایرانی شیک‌پوش نیستند

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار زندهدر تیرماه 1347 جایزه اول مسابقه مد و طراحی بریتانیا به یک جوان 28 ساله ایرانی به نام علی اسکافی رسید. طرح برنده او یک لباس شب مردانه از پارچه ایرانی و با الهام از طرح های ایران باستان بود. او خودش این لباس را پوشید و توسط هیئت منصفه محکوم شد. علی اسکافی، دانشجوی مد و طراحی در مسابقه ای که 400 شرکت کننده در آن شرکت داشتند، این جایزه را از آن خود کرد. این اولین بار بود که یک جوان ایرانی به چنین پیروزی بزرگی در دنیای مد دست می یافت. چهارده روزنامه انگلیسی صبح و عصر خبر پیروزی اسکاوی را منتشر کردند و دو شبکه تلویزیونی این کشور مراسم اهدای جوایز را که در هتل ساوی لندن برگزار شد به مدت یک ربع پخش کردند. مدیر کالج مد و طراحی لندن همچنین با ارسال تلگرامی به عباس آرام، سفیر ایران در لندن، پیروزی علی اسکوی را تبریک گفت. لباس خواب مردانه طرح اسکافی از ترمه ابریشمی دستبافت ایرانی با زمینه کرم با یقه های شرابی روشن و سبز بود. برای دوخت کاپشن و کاپشن از سه متر و نیم پارچه استفاده کرد که دوخت آن حدود پنجاه ساعت طول کشید. اسکافی برای دوخت شلوار این لباس از پارچه دستبافت ایرانی نیز استفاده کرده است.

علی اسکافی، لاغر و شیک، از کودکی عاشق نخ و سوزن بوده و سرگرمی او در کودکی به جای بازی های کودکانه، طراحی، گلدوزی و کارهای زیبا بوده است. او به قدری به خیاطی علاقه داشت که در 18 سالگی بدون رفتن به کلاس خیاطی و معلمی برای مادر، خواهر و خانواده نزدیکش لباس می دوخت. وی فارغ التحصیل دانشکده البرز و لیسانس تاریخ و جغرافیا از دانشگاه تهران است. او در سال 1344 تهران را به مقصد لندن ترک کرد و هدف از این سفر ادامه تحصیل در رشته جغرافیا بود اما درباره نحوه فارغ التحصیلی از دانشکده مد و طراحی گفت:

«وقتی در ایران بودم، فکر می‌کردم خیاطی شغل زنانه است و خجالت می‌کشیدم شغل و کار آینده‌ام را بر اساس سرگرمی‌ها و فعالیت‌های دوران کودکی‌ام بنا کنم، حتی خیاطی‌ام را از ترسم از دوستانم در خانه مخفی نگه داشتم شوخی‌ها و خنده‌های دوستان، اما وقتی به لندن آمدم و به اهمیت آن پی بردم، نظرم کاملاً تغییر کرد و فهمیدم که هنر چیزی است که می‌تواند در زندگی مفیدتر باشد تا چند درجه در تاریخ و جغرافیا.

اسکافی علاوه بر طراحی پوشاک مردانه، طراحی لباس زنانه نیز داشت و در ظرافت دوزی و گلدوزی های سنگین در این زمینه مهارت داشت و با بازگشت به ایران تصمیم گرفت در عرصه مد و طراحی در تهران تحول ایجاد کند. منیژه دولتشاهی، خبرنگار زین رز در لندن که در مراسم جوایز اسکاوی شرکت کرده بود، همان شب مصاحبه ای با وی انجام داد که در 8 تیر 1347 در زین رز منتشر شد که بخشی از این گفتگو را در زیر می خوانید:

به نظر شما تفاوت اصلی ترند بودن و دنبال کردن روندها چیست؟

مد زودگذر و کوتاه مدت است در حالی که مد ابدی است.

راز مد چیست؟

یک خانم شیک پوش در انتخاب لباس به سه نکته توجه می کند: اول رنگ، دوم خطوط و شکل لباس و سوم و مهمتر از همه، تناسب دو اصل اول با اندام این اصول قطعا ظریف است.

چگونه می توانید قاضی خود باشید و از این اصول پیروی کنید؟

بعضی افراد سلیقه خودشان را دارند و دسته دیگر اندام متناسبی دارند و این به آنها کمک می کند تا خطوط برازنده تری انتخاب کنند، اما جدای از آن نمایشگاه های مد، مطالعه مجلات مد و طراحی و به خصوص توجه به نظر همسرشان باعث می شود. این انتخاب راحت تر قضاوت مردان در مورد لباس زنان معمولاً ارزشمند است، زیرا مرد در بیان عقیده خود صادقتر و رک تر از زن است و از همه مهمتر اینکه مرد به زن حسادت نمی کند، در حالی که زن …

نظر شما در مورد مد زنان ایرانی چیست؟

زنان ما شیک پوش هستند، اما شیک پوش نیستند. می توانم بگویم از نظر پیروی از مد، خانم های ما درجه یک هستند، اما از نظر شیک پوشی درجه سه هستند. سادگی اولین اصل مد است و خانم های مدرن از رنگ های عجیب و غریب و مدل های یک روزه و دو روزه پیروی نمی کنند.

به نظر شما چرا زنان ایرانی عاقل هستند؟

شاید این تقصیر زنان ما نباشد. اولا ما هنوز مدرسه یا آکادمی طراحی مد نداریم. این امر آموزش عالی در این زمینه را دشوار می کند. ثانیاً در کشور ما سالی یک بار نمایشگاه لباس برگزار می شود و مانکن ها و طرح ها توسط خیاطان خارجی انجام می شود. ثالثاً زنان ما معمولاً از چیزی که متعلق به کشور و مد طراحی شده توسط زن یا مرد ایرانی باشد استقبال نمی کنند و چشمشان به پاریس و لندن است. در نتیجه همه اینها گزینه های آنها محدود و دانش آنها در زمینه مد ناقص است.

چرا هیچ مدل حرفه ای در ایران مثل هیچ جای دنیا وجود ندارد؟

دلیلش ممکن است خجالتی بودن، حیا و محافل باریک خانوادگی دخترانمان باشد، مثلاً در گذشته می‌گفتند هر خانواده‌ای فقیر موسیقی را دنبال نمی‌کند. موسیقی و گیم پلی بازی عالی بود. خانواده ها نیز در مورد مدل ها همین نظر را دارند. اگر این شرم و این تصور غلط برطرف شود، دختران ایرانی برای مدلینگ مناسب هستند، زیرا زیبا راه می روند.

چه طرح هایی را بیشتر دوست داشتید؟

طرح های کلاسیک مد هر سال تغییر می کند. در حالی که خطوط کلاسیک هرگز دچار این تغییر نمی شوند. مثلا دامن های مینی و وارونه یا دامن های انگلیسی و راسته هرگز پوشیده نمی شدند.

برنده جایزه اول

دامن کوتاه یا بلند به نظر شما کدام بهتر است؟

بستگی به تناسب اندام و شخصیت هر خانمی دارد… من دامن میدی را به دامن های کوتاه و بلند ترجیح می دهم چون شیک تر و زیباتر هستند.

نظر شما در مورد مد مردان ایرانی چیست؟

لباس پوشیدن یک مرد سخت تر از لباس پوشیدن یک زن است. در کل مردان ایرانی در انتخاب لباس سلیقه خوبی دارند اما ظرافت و وقت شناسی آن ها چندان مشخص نیست. مردان ما در انتخاب لباس از ترندها پیروی نمی کنند، اما در انتخاب رنگ کمی کهنه هستند. مثلاً رنگ های روشن را که به چهره تیره می آید، انتخاب نمی کنند، شاید به این دلیل که فکر می کنند ناز هستند، در حالی که رنگ های روشن به پوست سبز مرد ایرانی می آید.

…در طراحی لباس هایتان از مدل های قدیمی ایرانی الهام می گیرید؟

طرح های ایرانی باستان بسیار جالب و شیک هستند. به خصوص در غرب طرفداران زیادی دارد. تغییر جزئی در خطوط ثانویه اهمیت این طرح ها را افزایش می دهد.

تاثیرگذارترین عامل در برنده شدن لباس شما چیست؟

به نظر من طرحش تازه و پارچه اش جالبه.

آیا پیامی برای خوانندگان زنان امروز دارید؟

چرا روی حرف های من بنویسند، امیدوارم همه در زندگی موفق باشند و امیدوارم مردان مستعد ما در رشته خیاطی حماقت خود را کنار بگذارند و پا به این رشته پرهیجان و لطیف بگذارند، زیرا در دنیای امروز هنر خیاطی یک هنر افتخارآمیز برای زن و مرد است، پول درآوردن و … افتخار است.

259

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *