اخبار اخبار اقتصادی

نقاط قوت بودجه ۱۴۰۴ چیست؟ / حق شناس : بودجه پیشنهادی واقع‌بینانه است

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، لایحه بودجه 1404 در شرایطی به مجلس فرستاده شد که کمتر از سه ماه بود که دولت چهاردهم کشور را رهبری می کرد اما قول داد که متن پیشنهادی خود را در ابتدای آبان ماه به بهارستان ارسال کند.

بیشتر بخوانید:

تورم در ایران کاهش خواهد یافت/ هوگشونیش: نیاز امروز اقتصاد ایران استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی است

علاوه بر تعهد دولت به ضرب الاجل، سازمان برنامه تلاش کرد لایحه قانونی یکپارچه ای را به گونه ای متفاوت از چند سال گذشته تهیه کند که در آن تمامی تبصره های مندرج در سند بودجه درج شود. ناهمگونی بودجه در سال های اخیر یکی از مهم ترین دلایلی است که منجر به تفاوت در ارزیابی کسری بودجه شده است.

هادی حقشان، کارشناس اقتصادی درباره لایحه پیشنهادی لایحه بودجه 1404 به رابو گفت: به نظر من اولین چیزی که در لایحه بودجه مشهود است تناسب لایحه قانونی دولت چهاردهم با واقعیت کنونی اقتصاد کشورمان است. به طور مشخص در بحث درآمدهای دولت می توان دید که دولت به این موضوعات نگاه واقع بینانه دارد. به همین دلیل شاهدیم که حجم منابع عمومی دولت در لایحه قانونی پیشنهادی سال آینده نسبت به سال جاری تنها 18 درصد رشد داشته است. این در حالی است که مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود نرخ تورم سالانه را بیش از 34 درصد برآورد کرده است.

وی افزود: به این ترتیب می‌توان گفت که دولت بخش درآمد را توسعه نداد، بلکه رویکرد انقباضی را در پیش گرفت. در همان زمان، دولت از پیگیری رویکردهای پوپولیستی که هزینه های اضافی را تحمیل می کند، خودداری کرد. مثلاً می‌بینیم که دولت به دنبال این نیست که یک سری کاوش‌ها را شروع کند تا دو سه سال بعد از آن بهره‌برداری شود و خودش این کارها را «تحقق» کند. در عوض، رویکردی واقع بینانه در پیش گرفتم. بدین ترتیب بودجه عمرانی به 560 هزار میلیارد تومان رسید.

استاندار گیلان با اشاره به برداشت 2 میلیارد دلاری از سوی دولت برای واردات خودروهای خارجی، گفت: در اینجا با نگاه و فلسفه جدیدی در زمان تهیه بودجه مواجه هستیم، یعنی اگر قیمت هر طبقه متوسط ​​وارداتی باشد خودرو 20 هزار دلاری است، دولت منابعی را برای واردات 100 هزار خودرو در نظر گرفته است واردات خودروهای کم مصرف به جای تمرکز بر عرضه

این مدرس دانشگاه با اشاره به رویکردهای قبلی در خصوص معضل بی ثباتی بنزین، رویکرد دولت فعلی را در مجموع قابل قبول دانست.

حقچانس گفت: نکته دیگری که در صحبت های رئیس جمهور منعکس شد بحث بنزین است. آنها در گفتگوی خود به قیمت بنزین لیتری هشت هزار تومان بدون احتساب قیمت نفت اشاره کردند. واضح است که این امر می تواند کسری بودجه را افزایش دهد و به همین دلیل باید به دنبال راه حلی بود. البته مسئولان گفتند که به دنبال راه حل قیمت نیستند. به همین دلیل، آنها باید با کنترل تقاضا، اختلال را محدود کنند.»

نماینده هفتمین جلسه شورای اسلامی در خصوص قیمت نفت در بودجه پیشنهادی گفت: قیمت بشکه ای 57.5 یورو یا 63 دلار قیمتی است که با واقعیت امروز همخوانی دارد. فروش 1.7 میلیون بشکه ای قطعا به میزان فروش کشور در ماه های اخیر بستگی دارد. واقع‌گرایی می‌تواند چالش‌هایی مانند کسری بودجه را کنترل کند.»

وی افزود: نکته دیگری که در بودجه پیشنهادی قابل ذکر است کاهش 60 درصدی درآمدهای حاصل از فروش اموال دولتی به 25 هزار میلیارد تومان است که با توجه به عملکرد امسال در این بخش اقدام درستی است.

حق سونیش در خصوص حقوق کارکنان دولت و افزایش 20 درصدی آنها گفت: با وجود کاهش قدرت خرید واقعی کارکنان در سال های اخیر، رویکرد دولت چهاردهم لزوماً به معنای تضعیف قدرت خرید آنها نخواهد بود. یکی از اقدامات موثر دولت افزایش معافیت مالیاتی کارگران مزدبگیر تا سقف 24 میلیون تومان است که خود به خود منجر به افزایش قدرت دستمزد و حقوق کارگران مزدبگیر می شود. اما برای پر کردن شکاف بزرگی که بین دستمزد و معیشت ایجاد شده است، باید در میان مدت پاسخ مناسبی پیدا کرد.

حق‌چانس گفت: معتقدم اگر دولت بتواند با این بودجه واقع‌بینانه‌ای که تهیه کرده به هدف خود در کاهش نرخ تورم دست یابد، موفقیت مهمی حاصل شده است. فکر می کنم نشانه هایی از این اهمیت را در پیش نویس قانون می توانیم ببینیم. این راهبرد درستی است که امروز باید برای کاهش تورم داشته باشیم چرا که می تواند سرمایه اجتماعی دولت را در حوزه اقتصادی افزایش دهد و با کنترل نرخ تورم و مدیریت جهش قیمت ها ثبات بیشتری را در بازارها فراهم کند.

وی در خصوص بودجه دفاعی و نظامی کشور تاکید کرد: افزایش تنش های منطقه ای و گسترش درگیری های نظامی یک واقعیت عینی است و دولت باید امور را به بهترین نحو مدیریت کند. در این صورت تعجبی ندارد که بودجه مربوط به قرارگاه دفاعی کشور افزایش یابد. اگرچه در شرایط فعلی که «جنگ اقتصادی» با محدودیت منابع مشخص می شود، بودجه نظامی کشور سهم زیادی از بودجه کشور را به خود اختصاص داده است، اما بودجه نظامی ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها ناچیز است. در این صورت می توان گفت که راهبرد دولت در خصوص قدرت نظامی کشور صحیح و اصولی است.

223229

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *