اخبار اخبار فرهنگی

نوربخش: مرادی به تنهایی بخشی از تاریخ موسیقی بود/ گزارش مراسم یادمان فرمان مرادی

تبلیغات بنری


به گزارش -، مراسم یادبود فرمان مرادی پیشکسوت و عضو سابق هیئت مدیره انجمن سازندگان آلات موسیقی عصر دیروز 11 آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این کنسرت پس از پخش قسمتی کوتاه از مستندی درباره فورمن مرادی، از حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران دعوت شد تا به ایراد سخنرانی بپردازد و در آن ضمن تجلیل از شخصیت ارزشمند هنری فورمن مرادی گفت: همه فورمن را می شناسند. مرادی خیلی خوب. برخی از هنرمندان در شرایطی که امکان برگزاری کنسرتی در خور شخصیت آنها وجود ندارد ما را ترک می کنند و در این زمینه نیز به آنها ظلم شده است. مرادی فردی استثنایی بود. او نه تنها برای صنعت ماشین آلاتش بی نظیر است، بلکه برای پنجاه سال زندگی کاری خود شخصیتی منحصر به فرد داشت.

نوربخش بابیان اینکه مرادی به تنهایی بخشی از تاریخ موسیقی بود، تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم تعدادی از این خاطرات را ثبت کنیم اما به درستی انجام نشد، زیرا این خاطرات در نوع خود منحصر به فرد بود. خاطرات او از وقایع پیش از انقلاب در مرکز حفظ و نشر موسیقی، در دوران انقلاب و تعطیلی موسیقی و روزهای آتشین دهه 60 ممنوعیت ها و محدودیت ها، همگی جالب و طنین انداز است.
مدیرعامل خانه موسیقی ایران با بیان اینکه مرادی فردی خیّر، خوش اخلاق، چشم روشن و شفاف بود، گفت: در حضور این بزرگمرد هیچ استکباری وجود نداشت. در تمام سال هایی که در خانه موسیقی در خدمت ایشان بودیم، علاقه عجیبی به این عرصه و همکارانش داشت و تمام وقت خود را وقف این عرصه کرد. در اعماق وجودش آدم فداکاری بود، نان و شهرت برایش مهم نبود، هیچ وقت چیزی نمی خواست و شخصیت بالایی داشت.

این هنرمند همچنین افزود: المرادی فرزندان خوبی نیز تربیت کرد. پسر بزرگ او که رحمان نام داشت، هم تحصیلکرده و هم نخبه، نوازنده تار درجه یک بود که در اثر بدبختی به بیماری لاعلاجی مبتلا شد و در سنین پایین دنیا را ترک کرد. مرادی با این که در این مصیبت ابرویی نکرد اما در درون منزوی شد.

حمیدرضا نوربخش در پایان سخنان خود گفت: مرادی همواره برای ایجاد آشتی و همکاری در زمینه اصلاح قهوه تلاش کرده است. متاسفانه ما شخصیت بزرگی را از دست داده ایم. خوشبختانه این جلسه برگزار شد و قرار است جلسات تکراری دیگری برای صحبت و آشنایی بیشتر با او برگزار شود. هر چه زمان بیشتر می گذرد، بیشتر متوجه می شویم که چقدر دلتنگ این دوست زیبا شده ایم. آن نسل مربی و مربی بودند و خوشبختانه تأثیر زیادی داشتند و کسانی را در کانون سازندگان سازهای موسیقی تربیت کردند که اکنون فعال هستند و زیر نظر این بزرگان آموزش می بینند و امیدوارم این راه ادامه داشته باشد.
پس از آن نماهنگ دیگری از فرمان مرادی پخش شد و محراب آقاجانی قطعه ای را بر روی تنبور ساخته فرمان مرادی نواخت.

سپس محمود فرهمند سازنده آلات موسیقی که از دوستان نزدیک فرمان مرادی بود بخشی از خاطرات مشترک خود را برای حاضران تعریف کرد.
قسمت بعدی این کنسرت اجرای دوئت تار و تنبک توسط فریدون احتشامی و سعید احتشامی بود.
سپس محمدرضا جلا طی سخنانی همراه با شعرخوانی به بیان خاطرات خود با فرمان مرادی پرداخت.
بخش بعدی این مراسم با شعرخوانی رضا عابدی بود.
مهرداد ترابی در پایان برنامه با پیانوی سه سیم همراه با ارکستر به آهنگسازی فرمان مرادی برای حاضران نواخت.

5757

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *