اخبار اخبار اقتصادی

نگاهی به رفتار خرید نسل Z براساس گزارش سالانه دیجی‌کالا / یعنی یک خرید آنلاین‌مون نشه؟

تبلیغات بنری


دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور در گزارش سالانه خود که به تازگی منتشر شده است، بخش جالبی را به رفتار خرید آنلاین نسل Z اختصاص داده است.

این گزارش تا به امروز کامل ترین اطلاعات را در مورد رفتار نسل Z هنگام خرید آنلاین منتشر کرده است. گیل، جدای از خرید از پلتفرم هایی مانند دیجی کالا و سایر فروشگاه های آنلاین، در تجارت اجتماعی نیز غوطه ور است و مانند زندگی دوم خود به این دنیای مجازی تکیه کرده است. آنها فضای مجازی را بخشی از لحظات زندگی خود می دانند و سعی می کنند والدین خود را به این فضا نزدیک کنند. در واقع این بار این کودکان هستند که سعی دارند فرهنگ خرید اینترنتی را به والدین خود آموزش دهند.

نسل g آنها چه کسانی هستند؟

نسل Z در سال 1374 به بعد متولد شدند و زمانی که توانستند با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنند، حدوداً پنج تا شش ساله بودند، تقریباً زمانی که ایران وارد دهه 1980 شد. آنها نسلی هستند که بدون اینترنت دنیا را نمی شناسند و بزرگانشان یا نسل Y کسانی بودند که دنیا را بدون اینترنت لمس کردند. نسل Z با اینترنت بزرگ شد و همیشه اینترنت را در خانه ها و اطراف خود مانند آب، برق و گاز می دیدند. اینترنت بخشی جدایی ناپذیر از زندگی این گروه است و برای نسل Z، تعامل و یادگیری در مورد فضای مجازی درست مانند کاوش در محیط شهری و آشنایی با کوچه پس کوچه های مناطق شهری است. آنها در فضای مجازی در کنار فضای واقعی زندگی می کنند و اعتقادی به جدایی این دو قسمت ندارند.

باید فراموش کرد که کسالت یکی از ویژگی های بارز این نسل است و کوتاه بودن محتوای متنی، شنیداری و بصری این نسل گواه این مدعاست. از این منظر مصرف گرایی یکی دیگر از ویژگی هایی است که در این نسل رسوخ کرده است.

خرید اینترنتی به آنها امکان دسترسی به هر آنچه را که می خواهند داده است و بازار تبلیغات آنلاین این نسل را به دنیای خرید، فروش و بازی با برندها معرفی کرده است.

دختر و پسر با هم

نکته قابل توجه در گزارش دیجی کالا از نسل Z این است که سهم دختر و پسر تقریبا برابر است و بر خلاف سایر نسل ها، دختران نیز پس از پسران در خرید اینترنتی در اینجا شرکت می کنند. اینجا مرزهای جنسیتی شکسته شده است و دختران نشان داده اند که برای خرید آنلاین آستین بالا زده اند و از نظر مالی و انتخاب مستقل هستند. نسل Z هیچ ربطی به خرید آنلاین ندارد و داشتن اپلیکیشن برای هر فروشگاه آنلاین ضروری است.

نسل g به دنبال راحتی یک رابط کاربری هستید

نگاهی به رفتار خرید نسل Z بر اساس گزارش سالانه دیجی کالا / آیا این بدان معناست که نمی توانیم آنلاین خرید کنیم؟

همانطور که در گزارش سالانه دیجی کالا آمده است، 69 درصد از مشتریان Gen Z از اپلیکیشن دیجی کالا استفاده می کنند که نشان می دهد داشتن یک اپلیکیشن با رابط کاربری قوی می تواند Gen Z را به خرید مجازی در این اپلیکیشن ها تشویق کند. سهم 19 درصدی وب موبایل احتمالاً متعلق به دارندگان آیفون است که در این نسل کم نیستند. دیجی کالا با ساخت یک اپلیکیشن قدرتمند اندروید و انتشار اپلیکیشنی با نام غیر رسمی در اپ استور که مدتی است در دسترس کاربران قرار گرفته است، توانسته این فضا را برای نسل Z ایجاد کند و با یک رابط کاربری ساده و جذاب آنها را جذب کند. اپلیکیشن دیجی کالا در حال حاضر بیش از 32 میلیون نصب از اپ استورهای داخلی دارد و امتیاز تقریباً کاملی را از کاربران دریافت کرده است و این موارد نشان می دهد که دیجی کالا در این زمینه به درستی عمل کرده است.

استقلال نسل g خرید اینترنتی خانه و آشپزخانه

به گزارش دیجی کالا، هم Gen Z و هم Gen Y بیشتر به گروه محصولات الکترونیک و خانه و آشپزخانه برای خرید آنلاین علاقه دارند. در ایران، اولین فروشگاه‌های اینترنتی حول محور فروش لوازم الکترونیکی ساخته شدند و پلتفرم‌هایی مانند دیجی کالا، فینال، چاره، زنبیل و غیره طیف اصلی محصولات آن‌ها را پیرامون این کالاها تشکیل می‌دادند. قیمت مناسب کالاهای الکترونیکی در فضای مجازی دلیل اصلی انتخاب مردم برای خرید اینترنتی این دسته از کالاها است و به نظر می رسد هم نسل Z و هم نسل های قبلی از قیمت مناسب این محصولات در فضای مجازی آگاه هستند. وجود لوازم خانگی و آشپزخانه در دسته دوم محصولاتی که بیشتر توسط نسل Z خریداری می شود، بیانگر آن است که این نسل سعی در القای فرهنگ خرید اینترنتی برای والدین و سالمندان خود دارد و خریدهای مربوط به لوازم خانگی را به سمت خرید اینترنتی سوق داده است. البته نباید فراموش کرد بسیاری از افراد نزدیک به 30 سال با والدین خود زندگی نمی کنند زیرا استقلال این نسل بسیار سریعتر از نسل های قبل اتفاق افتاد. آمارها نشان می دهد که بیشتر افراد از نسل Z دوست دارند مستقل زندگی کنند و بیشتر آنها وارد زندگی مشترک شده اند. طبق آمار دیجی کالا، این افراد مستقل لوازم منزل خود را به صورت اینترنتی خریداری می کنند.

اهمیت زیبایی و سلامتی در نسل ها g

شبکه های اجتماعی مبتنی بر تصویر، زیبایی و زیبایی شناسی را در دنیای امروز و برای نسل Z اهمیت بیشتری بخشیده است. جوانان در همه جای دنیا با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و آخرین روند مد در لباس، جنسیت و چهره در یک ثانیه در تمام دنیا پخش می شود. . نوسازی جوانان تنها به حوزه‌هایی مانند فناوری محدود نمی‌شود و آن‌ها بیش از گذشته از روندهای فعلی در حوزه‌های دیگر مانند پوشاک آگاه هستند.

گزارش سالانه دیجی کالا همچنین نشان می دهد که محصولات آرایشی و بهداشتی دومین محصول محبوب از نظر تعداد فروش برای نسل Z هستند. و سبک برای این نسل بسیار مهم است.

نسلی مستقل و نیمه مستقل

بخشی از نسل Z هنوز از نظر مالی به والدین خود وابسته هستند و برخی به استقلال کامل رسیده اند. اما از منظر اجتماعی باید گفت که حتی آن دسته از نوجوانانی که هنوز به استقلال مالی کامل نرسیده اند در دنیای امروز تصمیم گیرنده در خرید خود هستند.

آمار دیجی کالا نشان می دهد که سبدهای ریالی بالایی در بین خریداران Gen Z وجود دارد و به نظر می رسد این گروه آماده خرید آنلاین هستند. وجود گوشی های چند ده میلیون تومانی، دستگاه های تناسب اندام، اسپیکرهای بلوتوث و … نشان دهنده آمادگی نسل Z برای خریدهای بالای ریالی به صورت آنلاین است و این امر باعث رشد میانگین ارزش ریال می شود. سبدهای خرید خرده فروشی نیز در کشور آنلاین شده است

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *