هاسکی در برابر گرگ/ کدام پیروز می‌شود؟
اخبار اخبار عمومی

هاسکی در برابر گرگ/ کدام پیروز می‌شود؟

تبلیغات بنری


تینا مزدکی: هاسکی ها و گرگ ها شبیه به یکدیگر هستند، اما شکاف گسترده ای وجود دارد که این سگ ها را از خانواده گرگ ها جدا می کند. طبق اسناد دیرینه شناسی، انسان ها برای اولین بار سگ ها را بین 20000 تا 40000 سال پیش اهلی کردند. اولین نمونه های دفن شدن انسان با سگ به حدود 15000 سال پیش برمی گردد.

در حالی که سگ ها و گرگ ها ممکن است اجداد مشترکی داشته باشند، آنها دو گونه متفاوت هستند. با این حال، بسیاری از مردم اغلب هاسکی را به دلیل رنگ، شکل و ظاهرشان با گرگ اشتباه می گیرند.

تنها نژاد هاسکی به طور رسمی شناخته شده هاسکی سیبری است. هاسکی سیبری که عضوی از خانواده ژنتیکی اسپیتز است، از منطقه تاندرای قطب شمال در شمال شرقی آسیا می آید. در اصل، سیبری ها هاسکی را برای کشیدن سورتمه و به عنوان سگ همراه پرورش می دادند. گفته می شود که چندین نژاد غیر رسمی از هاسکی وجود دارد، از جمله هاسکی آلاسکا، هاسکی لابرادور، هاسکی جاده مکنزی و هاسکی ساخالین. اما در این مقایسه به مهم ترین آن ها که هاسکی سیبری است می پردازیم.

از طرف دیگر، اصطلاح گرگ تقریباً شامل 40 زیرگونه و چندین بخش در خانواده گرگ است. به طور معمول، سه طبقه بندی ظاهر می شود که به تمایز بین گروه های خاصی از گرگ ها کمک می کند. این گروه ها شامل گرگ خاکستری، گرگ غربی یا چوبی و گرگ قرمز است. از میان این سه زیرگونه، گرگ خاکستری معروف ترین و بزرگ ترین گرگ است که تمامی زیرگونه های اوراسیا و آمریکای شمالی را شامل می شود.

هاسکی در مقابل گرگ/چه کسی برنده خواهد شد؟

صفحه اصلی

اولین تفاوت بین هاسکی و گرگ به زیستگاه و پراکنش آنها مربوط می شود. به عنوان یک نژاد اهلی، هاسکی را می توان در سراسر جهان یافت. با این حال، آنها برای زندگی در آب و هوای سرد سازگار هستند و گرما را به خوبی تحمل نمی کنند. هاسکی ها از منطقه تاندرای قطب شمال سیبری سرچشمه می گیرند و اعتقاد بر این است که حدود 4000 سال قدمت دارند. در همین حال، گرگ ها در سراسر آمریکای شمالی، اوراسیا و بخش هایی از آفریقا زندگی می کنند. بر خلاف هاسکی، برخی از گرگ ها برای تحمل آب و هوای گرم سازگار هستند. در این مناطق، گرگ ها تمایل به رشد موهای کوتاه تر و ضخیم تر دارند، اما در عرض های جغرافیایی بالاتر، گرگ ها موهای بلندتری دارند.

اندازه گیری

بارزترین تفاوت هاسکی و گرگ اندازه آنهاست. تقریبا همه زیرگونه های گرگ بزرگتر از هاسکی هستند. به طور معمول، هاسکی های نر 53 تا 60 سانتی متر قد و بین 20 تا 27 کیلوگرم وزن دارند. هاسکی ماده کمی کوچکتر است و قد آن بین 50 تا 55 سانتی متر و وزن آن 15 تا 22 کیلوگرم است. در حالی که بیشتر گرگ ها 66 تا 83 سانتی متر طول دارند، حتی برخی از زیرگونه های اوراسیا از گرگ های آمریکای شمالی سنگین تر هستند. از سوی دیگر، اشاره شده است که برخی از زیرگونه ها در آمریکای شمالی بسیار بزرگ بودند. میانگین وزن گرگ های اروپایی حدود 38 کیلوگرم و گرگ های آمریکای شمالی 35 کیلوگرم است. گفته می شود که رکوردهایی از گرگ هایی با وزن 80 کیلوگرم وجود دارد.

سن

به طور متوسط، هاسکی ها بیشتر از گرگ ها عمر می کنند. میانگین طول عمر هاسکی 12 تا 15 سال است. در همین حال، بیشتر گرگ ها تنها 6 تا 8 سال در طبیعت زندگی می کنند. گرگ ها با تهدیدهای بسیاری از جمله شکارچیان دیگر، شکارچیان، بیماری، سرما و محیط خشن روبرو هستند. در نتیجه، زندگی یک گرگ می تواند خشن، خشن و کوتاه باشد. با این حال، گرگ های محافظت شده یا پرورش یافته توسط انسان می توانند تا 20 سال عمر کنند، اما آنها به همین اندازه نیز عمر نمی کنند.

خز و رنگ آن

اگرچه هر دو خز دارند، اما پوشش هاسکی و گرگ دقیقاً یکسان نیستند. موی هاسکی معمولا کوتاهتر از موی گرگ است. علاوه بر این، هاسکی ها در رنگ های مختلفی از جمله سیاه، خاکستری، قرمز و سفید در رنگ های مختلف وجود دارند. در همین حال، گرگ ها معمولا موهای بلندتری دارند، به خصوص گرگ هایی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند. موهای آنها ضخیم تر از هاسکی است و کیفیت کرکی بیشتری دارد. گرگ ها همچنین دارای دسته های موی روی گونه های خود و خزهای ضخیم تر در اطراف سینه و گردن خود هستند و اگرچه رنگ آنها می تواند متفاوت باشد، اما معمولاً خاکستری با نوارهای سیاه و سفید هستند.

چشم ها

غیرممکن است که چشم هاسکی را با چشم گرگ اشتباه بگیریم. چشمان هاسکی قهوه ای، آبی یا سیاه به نظر می رسد. با این حال، هتروکرومی یا هتروکرومی عنبیه در هاسکی ها رایج است، بنابراین ممکن است هاسکی چشم هایی با رنگ های مختلف داشته باشد. چشمان آنها بادامی شکل است و بسیاری از صاحبان آن را یکی از بارزترین ویژگی های آنها می دانند. از سوی دیگر، چشم‌های گرگ معمولاً زرد، کهربایی یا قهوه‌ای به نظر می‌رسند. چشمان آنها نیز گردتر از هاسکی است و ظاهر آنها به طور کلی وحشتناک تر و وحشیانه تر است.

بدن

تفاوت های ظریف زیادی در ترکیب بدن وجود دارد که می تواند به شما کمک کند بین هاسکی و گرگ تمایز قائل شوید. پوزه هاسکی از پوزه گرگ کوتاه تر است، در حالی که پوزه گرگ ها پوزه باریک تری دارند. در حالی که بینی هاسکی می تواند سیاه یا صورتی باشد، بینی گرگ همیشه کاملا سیاه است. علاوه بر این، سر گرگ بسیار بزرگتر از هاسکی و نسبت به بدنش بزرگتر است. هاسکی ها خط مشخصی روی پیشانی خود دارند که گرگ ها آن را ندارند. علاوه بر این، گرگ‌ها دارای بدن پهن‌تر و بلندتر، سینه‌های پهن‌تر و پاهای بلندتر هستند. در نهایت، گوش های هاسکی به صورت عمودی بالای سر قرار می گیرند و نسبتاً بلند هستند، در حالی که گوش های گرگ بیشتر اریب و مثلثی شکل هستند.

سن

اینجاست که جد مشترک خودش را نشان می دهد. هاسکی ها و گرگ ها نیش های تیز دارند که برای پاره کردن و پاره کردن گوشت طراحی شده اند. با این حال، تشخیص دندان هاسکی و دندان گرگ آسان است اگر دقت کنید. به طور کلی، گرگ ها دندان های بزرگتر و ضخیم تر از هاسکی دارند. اگرچه ممکن است دندان هاسکی قبلا بزرگتر بوده باشد، هزاران سال اهلی شدن احتمالاً اندازه دندان های آنها را کاهش داده است. در همین حال، گرگ های امروزی هنوز برای کشتن طعمه، پاره کردن گوشت و شکستن استخوان ها به دندان های بزرگ و قوی نیاز دارند.

مزاج و اهلی شدن

شباهت این دو حیوان نباید باعث شود که فکر کنید خلق و خوی یکسانی دارند. با این حال، هاسکی ها سگ های اهلی هستند و خود را با اطراف انسان سازگار کرده اند. هاسکی ها در ابتدا به عنوان سگ های کار پرورش داده می شدند، به راحتی قابل آموزش هستند و به ارباب خود وابسته هستند. آنها با هم مبارزه خواهند کرد، اما دعوای آنها معمولاً بیشتر برای سرگرمی است تا راهی برای تخلیه خشم عمیق خود. در این میان گرگ ها حیوانات وحشی هستند. آنها در برابر تمرین مقاومت می کنند و هوش سردی دارند که پسرعموهایشان فاقد آن هستند. گرگ ها خواهان استقلال و آزادی هستند و وقتی می جنگند برای یادگیری مهارت های اولیه کشتار است، نه فقط برای سرگرمی.

کی میبره؟

هاسکی هایی مانند هاسکی سیبری، علیرغم ظاهر ترسناکشان، سگ های ملایم و غیر تهاجمی هستند. آنها آرواره های قدرتمندی با فشار گاز گرفتن 320 psi دارند که با پیتبول ها قابل مقایسه است.

از سوی دیگر، گرگ‌های خاکستری فشار فک مرگبار 400 تا 1000 psi دارند و با توجه به اینکه این حیوانات وحشی با کشتن طعمه‌های بزرگی مانند آهو، گوزن و گاومیش کوهان دار زنده می‌مانند، توانایی آنها در حمله و شکار چشمگیرتر می‌شود. آنها همچنین شکارچیان استقامت هستند. آنها شکار خود را گاهی در مسافت های طولانی تعقیب می کنند.

در رقابت بین این دو حیوان، مطمئن هستیم که گرگ درنده پیروز خواهد شد. شکی نیست که هاسکی شجاعانه می تواند خود را نجات دهد زیرا مرگ یا زندگی است، اما او به وضوح مهارت های جنگی لازم برای کشتن یک گرگ وحشی را نخواهد داشت.

منبع: حیوانات A تا Z

54321

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *