اخبار اخبار عمومی

هشدار مهم یک استاد حقوق؛ کلاهبرداری شرکت‌های مهاجرتی از ایرانی‌ها/ این شرکت‌ها کجا هستند و چطور کلاهبرداری می‌کنند؟

تبلیغات بنری


فرزانه فراهانی: «مهاجرت» پدیده ای است که با وجود وضعیت اشتغال و درآمد در سال های اخیر به یکی از گزینه های اصلی جوانان کشور تبدیل شده است. بسیاری از جوانان ایرانی با وجود تحصیلات دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نمی توانند شغل مناسبی برای خود پیدا کنند و اینجا به فکر مهاجرت می افتند.

در مسیر مهاجرت و اجرای چنین تصمیمی، مهاجران با مشکلات زیادی روبرو هستند و نمی توان گفت که اجرای این تصمیم ساده و آسان است.

حسین غلامی، استاد حقوق جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با رابو، درباره کلاهبرداری افراد سودجو تحت عنوان شرکت های مهاجرتی از مهاجران ایرانی، گفت و گو کرد. شرح این گفتگو را در ادامه بخوانید.

حسین غلامی، استاد حقوق جزا و جرم شناسی

دلیل اصلی مهاجرت جوانان ایرانی چیست؟

طی سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله بی ثباتی سیاسی و اقتصادی و کاهش تحمل فرهنگی در عرصه حکومت داری، شاهد دور جدیدی از مهاجرت به ویژه مهاجرت نخبگان در عرصه های مختلف اقتصادی، علمی، آموزشی، بهداشتی، درمانی هستیم. و زمینه های مشابه میزان سرمایه انسانی که از ایران وارد می شود ضرر بزرگی برای کشور محسوب می شود.

بسیاری از افرادی که تصمیم به مهاجرت می گیرند در اثر سال ها تلاش و کوشش، دارایی و خانواده خود را به جای دیگری منتقل می کنند و گاهی قربانی می شوند یا از شرایطی که مهاجرت برای آنها ایجاد می کند رنج می برند.

در حال حاضر با توجه به روندی که شکل گرفته است، بازار مهاجرت به یک موضوع اقتصادی برای فعالان مهاجر تبدیل شده است و در نتیجه بسیاری از شرکت ها در تلاش هستند تا قربانیان خود را از میان نخبگان زیاد بیابند و اعتماد آنها را در قالب انواع شرکت های عمدتا رسمی و با وعده های رنگارنگ، آن افراد را به سمت تبلیغاتی که در این مورد ساخته می شود جذب می کنند.

شرکت های مهاجرتی جعلی چگونه کار می کنند؟

مدیران این شرکت های جعلی که اکثر آنها ایرانی و بسیاری از آنها مقیم خارج از کشور بودند، در ابتدا از مردم پول می گرفتند و با وعده اینکه شما را به فلان کشور می فرستند و برای شما فرصت های شغلی ایجاد می کنند، از مردم پول می گرفتند و فریب می دادند. به کف اسکله؛ در برخی موارد دفتری واقعی وجود دارد که اساساً بدون مجوز راه اندازی می شود و در برخی موارد از دفاتر استخدام قانونی، دفاتر شرکتی و یا حتی موسسات حقوقی به عنوان پوشش استفاده می کنند.

در بسیاری از موارد کلاهبرداری که توسط شرکت های تبلیغاتی آسان مهاجرت انجام می شود این است که افرادی که در خارج از ایران زندگی می کنند چنین فعالیت هایی را انجام می دهند و در واقع از کسانی که قصد مهاجرت با نام جعلی وکلای مهاجرتی را دارند کلاهبرداری می کنند.

گاهی ممکن است این کلاهبرداران وارد برخی از دانشگاه های به اصطلاح درجه یک شوند و از این طریق جوانانی را که به فکر مهاجرت هستند طعمه خود کنند.

در یک سری از این گونه شرکت ها یا شبه شرکت ها، گاهی افراد کلاهبردار در خارج از ایران اقامت دارند و به نوعی با تعدادی از افراد یا شبه شرکت ها در ایران تماس می گیرند و بسته های تبلیغاتی خود را در اختیار آنها قرار می دهند و می گویند که برای جذب مشتری تلاش کنید. و در واقع به آنها قول اقامت و کار در مشاغل مناسب می دهند پس از مدتی افراد را در یک پروسه سخت قرار می دهند و آنها را مجبور می کنند تا برای تبدیل دلار یا یورو برای پرداخت هزینه های مربوط به آن پروسه مهاجرت کنند. گاهی اوقات بسیار گران است

آیا طرف خارجی هم در کلاهبرداری از نخبگان ایرانی دست دارد؟

گاهی اوقات خارجی ها نیز از طریق شرکت های مهاجرتی جعلی درگیر کلاهبرداری می شوند و طرف های خارجی به دلیل سختی کار و شرایط اقتصادی نخبگان ایرانی و تصمیم آنها برای مهاجرت از این موضوع سوء استفاده می کنند و این روند کلاهبرداری در برخی و می توان در کشورهای منطقه مانند امارات متحده عربی، ترکیه و قبرس بررسی کرد حتی برخی از کشورهای پیشرفته اروپایی و همچنین کانادا به عنوان کشورهایی شناخته می شوند که مهاجران را می پذیرند و به کارگران ماهر نیاز دارند.

این کشورها با توجه به نرخ پایین رشد جمعیت و در واقع نرخ رشد بالا و درآمد اقتصادی بالایی که از آن برخوردار هستند، نیاز به جذب نیروی کار و استفاده از روش های مختلفی برای دستیابی به این امر دارند، از جمله اینکه حوزه فعالیت برخی مجازی کشورها شرکت ها یا افرادی هستند که به دنبال کسب سود و غیر واقعی در کشور خود هستند و یا بدون حساسیت لازم و به روش های مختلف جذب نیروی کار می شوند.

به عنوان مثال، یک شرکت در یکی از این کشورها به طور شفاف و قانونی فعالیت می کند، اما یکی از این افراد که در قالب پروژه های مهاجرتی، اعزام مهاجر و یافتن شغل کار می کند، با آن شرکت تماس گرفت و گفت که مثلا من 100 مجوز کار می خواهم و شما. می تواند متقاضیان مهاجرت را با قرارداد رسمی استخدام کند و درصدی از وجوه دریافتی را به این گونه افراد بدهد. این در حالی است که چنین قراردادهایی فقط برای فردی که قصد مهاجرت برای کار یا ادامه تحصیل را دارد گران تمام می شود.

در واقع با درگیر کردن طرف خارجی در کلاهبرداری از مهاجران، به سیستم اداری و اقتصادی کشور میزبان و فرد متقاضی مهاجرت به اینجا خیانت می کنند و با ارائه یک فرصت غیرواقعی، مبلغ گزافی به دست می آورند. پول از او.

در حال حاضر طرف خارجی یا شخص ایرانی مقیم کشور مقصد متأسفانه موفق به ایجاد انواع نمایندگی در ایران به صورت غیرقانونی و غیر رسمی شده است و این آژانس ها با در نظر گرفتن بازار قوی مهاجرتی که در ایران وجود دارد، اکثرا جوان هستند. افراد نخبگان، افراد تحصیل کرده و سرمایه گذاران قربانی می شوند و در این موارد از متقاضیان مهاجرت مبالغ گزافی دریافت می کنند و در عین حال به آنها قول اشتغال، اقامت و شهروندی می دهند. اگر ماموریت تبعید و مهاجرت خود را انجام دهند، او را در شرایط ناپایدار و استرس زا در خارج از کشور قرار می دهند، به گونه ای که فرد از ترس اخراج، عدم تمدید اقامت و زندگی دور جدید مجبور به پذیرش شرایط پیشنهادی می شود. سوء استفاده

آیا تا به حال در مورد کلاهبرداری های جعلی و غیرقانونی مهاجرت با مقامات مجری قانون یا قضایی صحبت کرده اید؟

به نظر می رسد مسئولان مسئول نیز از این شرایط غافل نیستند. اما پرداختن جدی به این موضوع در سیاست گذاری و اقدامات پیشگیرانه از اولویت کمتری برخوردار بوده است. در هر صورت توجه رسانه ها به این موضوع می تواند توجه بیشتر مسئولان را به این معضل جلب کند.

امیدوارم مسئولان نهادهای مختلف مانند نیروی انتظامی، قوه قضائیه، وزارت کار، رفاه و تعاون و حتی وزارت امور خارجه حساسیت بیشتری نسبت به مهاجرت و فعالیت شرکت های مهاجرتی جعلی و کلاهبرداری های متعددی که انجام می دهند، داشته باشند.

در عین حال، مسئولان باید توجه بیشتری به این واقعیت داشته باشند که اگرچه مهاجرت یکی از حقوق شناخته شده مردم کشور است، اما فعالیت های غیرمجاز و متقلبانه افراد، شرکت های جعلی و گروه های سازمان یافته در این زمینه آسیب های جدی به همراه دارد. به شهروندان دولت و جامعه این کار را می کنند

بدیهی است در صورت نیاز در گفتگوی زیر می توان با جزئیات بیشتری در مورد ترفندها و روش های کلاهبرداری در زمینه مهاجرت صحبت کرد و انواع اقدامات آنها را در کشورهای پذیرنده مهاجر معرفی کرد.

233233

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *