هفت برابر شهر نیویورک؛ سازه‌ای شگفت‌آور زیر یخ‌های قطب جنوب
اخبار اخبار تکنولوژی

هفت برابر شهر نیویورک؛ سازه‌ای شگفت‌آور زیر یخ‌های قطب جنوب

تبلیغات بنری


غزل زیاری: در طی یک سفر برای ثبت دقیق ترین تصاویر از زیر یخچال های طبیعی، در زیر صفحه یخی شناور قطب جنوب، دانشمندان متوجه الگوهایی شدند که قبلاً دیده نشده بودند.

در سال 2022، این الگوهای عجیب و غریب به شکل اشک در زیر قفسه یخی Dotson در غرب قطب جنوب مشاهده شد. این تصاویر در حالی گرفته شده اند که یک وسیله نقلیه از راه دور (ROV) در حال غواصی 17 کیلومتری در زیر یخچال بوده و بیش از 1000 کیلومتر را در امتداد پایین طی کرده است.

اکنون محققان نتایج بررسی این یافته ها را منتشر کرده اند. آنا والن، استاد اقیانوس شناسی در این باره می گوید: «برای درک چرخه های یخ در قطب جنوب و چگونگی ورود این یخ از قاره به اقیانوس، باید بدانیم این یخ چگونه از پایین ذوب می شود؛ این فرآیند مهم در انتقال یخ به اقیانوس است. دانشگاه گوتنبرگ

یخچال داتسون، هفت برابر شهر نیویورک

یخچال داتسون یک قطعه یخی شناور به عرض 50 کیلومتر است که هفت برابر اندازه شهر نیویورک است و در سواحل مری بیرد لند در غرب قطب جنوب واقع شده است. این بخشی از ورقه یخی غرب قطب جنوب است که دارای یخچال‌هایی است که در صورت فروریختن کل ورقه، سطح دریاها را حدود 3.4 متر افزایش می‌دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که ادامه فرسایش لبه‌های قفسه‌های یخی را از بین می‌برد و از آنجایی که آب گرم اقیانوس بر قسمت‌های پایینی قفسه‌های یخی تأثیر می‌گذارد و آنها را از خشکی جدا می‌کند، فروپاشی نهایی آنها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

برای بررسی بیشتر فرآیندهایی که قفسه یخی 350 متری را تهدید می کند، محققان یک ROV زیر یخ فرستادند تا با سونار، سطح زیرین یخچال را اسکن کنند و جامع ترین و کامل ترین تصاویر را از سطح زیرین یخچال به دست آورند.

همانطور که دانشمندان انتظار داشتند، این مطالعه نشان داد که یخچال در مکان‌هایی که جریان‌های زیر آب پایه آن را فرسایش می‌دهند، سریع‌تر ذوب می‌شود و شکاف‌های یخچال اجازه می‌دهد تا این فرآیند ذوب تا سطح یخچال ادامه یابد.

طرح های قطره ای شکل

آنها همچنین به طور غیرمنتظره ای دریافتند که پایه یخچال ها به جای مسطح بودن، قطره ای شکل هستند و از قله ها و دره های یخ بیرون زده اند. برخی از این اشکال قطرات تا 400 متر طول دارند. محققان بر این باورند که این الگوهای عجیب ناشی از ذوب ناهموار هنگام حرکت آب همراه با چرخش زمین در سطوح پایینی یخچال است.

فالن توضیح داد: «اگر به شکل این قطره ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که آنها مانند صدف آبی خمیده هستند و دلیل آن عدم تقارن چرخش زمین است روی زمین تحت نیرویی به نام نیروی کوریولیس قرار دارد که بر جهت سمت چپ حرکت در نیمکره جنوبی تأثیر می‌گذارد. ایجاد شده توسط نیروی کوریولیس.”

وسعت هفت برابر شهر نیویورک، منظره ای عجیب و حیرت انگیز در ۴۰۰ متری زیر یخ های قطب جنوب است.

این نتیجه یک الگوی جریان مارپیچی به نام گرداب اکمن است که معمولاً هنگام عبور باد از روی آب‌های سطحی اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند هنگام عبور آب از روی یخ نیز رخ دهد.

برای پیگیری این تحقیقات، محققان ROV را در ژانویه 2024 به زیر یخ فرستادند، اما در زیر قفسه یخ ناپدید شد. اکنون هدف بعدی اعضای تیم ارسال یک ROV جدید به این منطقه و ادامه تحقیقات خود در اعماق ناشناخته زیر سطوح یخی است.

فالن گفت: «انرژی زیادی برای ذوب شدن یخ ها لازم است، بنابراین یخ های قطب جنوب یک تثبیت کننده دمای عالی است و در نتیجه بخش مهمی از سیستم آب و هوایی زمین است این امر احتمالاً باعث بالا آمدن سطح آب دریاها می‌شود؛ در نتیجه، اگر مرزهای بالا و پایین را بدانیم، می‌توانیم برای کنترل افزایش سطح دریا در آینده اقدام کنیم.»

منبع: Life Science

5858

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *