اخبار اخبار تکنولوژی

هلیکوپترهای آپاچی بوئینگ چه قابلیت‌هایی دارند؟/ عکس

تبلیغات بنری


به گزارش – و بر اساس گزارش روزیاتو، بالگرد AH-64 آپاچی ساخت بوئینگ، یک بالگرد تهاجمی دو توربوپراپ است که توسط وزارت دفاع، فضا و امنیت بوئینگ در دهه 1970 طراحی و ساخته شد. این هلیکوپتر که به طور ویژه برای ارتش آمریکا طراحی شده است، مجهز به حسگرهای بسیار پیشرفته و سیستم های حمله ضد زره برای هدف گیری دقیق و پشتیبانی از نیروهای زمینی است.

هواپیماهای آپاچی ارتش آمریکا در درگیری های متعددی از جمله خلیج فارس، پاناما، کوزوو، افغانستان و عراق خدمت کرده اند. این هلیکوپتر اولین پرواز خود را در شهریور 1354 انجام داد و در فروردین 1365 وارد خدمت ارتش شد.

AH-64 Apache برای عملیات در خط مقدم شبانه روز طراحی شده است. این هلیکوپتر با هدف گیری دقیق، نیروهای دوست را پشتیبانی زمینی می کند و در عین حال دشمنان را دور نگه می دارد. تجهیزات و سیستم های تخصصی برای انهدام اهداف زمینی به این هلیکوپتر اجازه می دهد تا در هر شرایط آب و هوایی از جمله دید بسیار کم، به طور دقیق از سلاح های زمینی استفاده کند.

مشخصات بالگرد AH-64 آپاچی تولید بوئینگ

  • موتورها: دو موتور توربوفن T700-GE-701 تولید جنرال الکتریک
  • قدرت موتور: هر کدام 1690 اسب بخار (1260 کیلووات). موتور T700-GE-701C به 1890 اسب بخار (1409 کیلووات) در نسخه AH-64A/D از سال 1990 ارتقا یافته است.
  • حداکثر سرعت: 293 کیلومتر بر ساعت
  • سرعت پرواز: 265 کیلومتر بر ساعت
  • برد: 476 کیلومتر با برج رادار لانگبو
  • برد رزمی: 480 کیلومتر
  • برد: 1896 کیلومتر
  • سقف پرواز: 20000 فوت (6100 متر)

AH-64 Apache اولین بار توسط ارتش ایالات متحده در جریان حمله به پاناما، در عملیات Just Cause مورد استفاده قرار گرفت. اندازه و قابلیت های آپاچی آن را قادر می سازد تا عملیات خارج از خط مقدم نیروها را همانند بسیاری از هلیکوپترهای دیگر قبل از آپاچی انجام دهد. قابلیت‌های آن بر اساس سیستم‌ها و پیکربندی‌هایی است که معمولاً توسط نیروی هوایی ایالات متحده استفاده می‌شود، به‌ویژه آن‌هایی که مربوط به ارتباطات و پشتیبانی هوایی نزدیک هستند.

تیم‌های حمله مشترک (JAAT) به هلیکوپتر اجازه دادند تا در کنار هواپیماهای دیگر، از جمله A-10 Thunderbolt II ساخته شده توسط Fairchild Republic و AV-8B Harrier II ساخته شده توسط تفنگداران دریایی ایالات متحده، در طول اولین تجربه رزمی خود در پاناما پرواز کند. بالگرد AH-64 آپاچی در این عملیات شاهد بیش از 240 ساعت نبرد در شبانه روز بود و خسارات سنگینی به اهداف زمینی وارد کرد.

هلیکوپترهای بوئینگ آپاچی چه قابلیت هایی دارند؟/تصویر

ماموریت های پشتیبانی هوایی نزدیک آپاچی

  • سیستم یکپارچه کلاه ایمنی و نمایشگر (IHADSS)
  • سیستم اکتساب و شناسایی هدف (TADS/PNVS)
  • سیستم هدف گیری سر پیکان (MTADS) توسط لاکهید مارتین تولید شده است
  • سیستم دید در شب برای خلبان
  • اقدامات متقابل مادون قرمز غیرفعال
  • سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)

AH-64 Apache با استفاده از بسیاری از سنسورها و سیستم های مدرن از نیروهای زمینی پشتیبانی می کند. “چشم” هلیکوپتر در سیستم یکپارچه نمایش کلاه انقلابی (IHADSS) نهفته است، یک صفحه نمایش روی کلاه ایمنی که کنترل توپ 30 میلی متری خودکار M230 AH-64 را برای خلبان (یا توپچی) فراهم می کند.

ادغام کلاه ایمنی می تواند حرکات سر کاربر را در جهتی که کاربر نگاه می کند ردیابی کند و سپس آنها را به سمت هدف هدایت کند. اسلحه زنجیر را همچنین می توان در موقعیت شلیک محصور نصب کرد یا از طریق یک سیستم اکتساب و شناسایی هدف (TADS) کنترل کرد.

AH-64 های جدیدتر مجهز به سیستم هدف گیری سر پیکان لاکهید مارتین (MTADS) هستند که جایگزین TADS می شود.

به گفته بوئینگ، AH-64E جدیدترین پیکربندی آپاچی در میدان نبرد است. [عملیات‌های چند حوزه ای]MDO آماده است. آپاچی AH-64E نسخه 6 یا v6، یک سیستم تسلیحاتی کاملاً یکپارچه و مبتنی بر شبکه است که به طور خاص برای تسلط بر یک محیط جنگی بسیار رقابتی و پیچیده طراحی شده است و شامل پیشرفت های متعددی در سنسورها، نرم افزار و عملکرد تسلیحات هواپیما می باشد.

هدف AH-64 رسیدن به حداقل یک ضربه موفقیت آمیز به ازای هر 30 گلوله شلیک شده به وسیله نقلیه چرخدار در برد 2625 تا 3935 فوت (800 تا 1200 متر) است. در نبردهای خط مقدم، صرف نظر از زمان روز یا آب و هوا، سیستم دید در شب خلبان AH-64 Apache (PNVS) و سیستم اقدامات متقابل مادون قرمز غیرفعال، پشتیبانی هوایی نزدیک از نیروهای دوست روی زمین را امکان پذیر می کند. جدا از نقش تهاجمی، AH-64 پرسنل و تجهیزات را به مناطق مورد مناقشه در میدان نبرد منتقل می کند. این بالگرد می تواند 256 هدف را به طور همزمان در شعاع 50 کیلومتری شناسایی کند.

  • سیستم تشخیص حریق زمینی (GFAS)
  • سیستم هدف گیری تهاجمی
  • دوربین‌های مادون قرمز فلاش نازل لوله آتش‌سوزی زمین را تشخیص می‌دهند
  • اطلاعات از طریق پردازنده Apache Gateway منتقل می شود
  • محل و فاصله تیراندازان بر روی صفحه نمایش خلبان نشان داده شده است

آپاچی ارتش آمریکا مجهز به سیستم تشخیص آتش زمینی (GAS) است که وظیفه شناسایی و هدف قرار دادن منابع آتش از سلاح های زمینی را بر عهده دارد. این سیستم متشکل از دو محفظه حسگر یکپارچه و یک دوربین تصویربرداری حرارتی می تواند هدف را در تمامی شرایط نوری و در میدان دید 120 درجه به دقت شناسایی کند.

بوئینگ ادعا می‌کند: هلیکوپتر AH-64E v6 که برای قابلیت همکاری در اکوسیستم MDO طراحی شده است، یک سیستم کشنده، بسیار قابل دوام و چابک است که دسترسی، مانور و عملکرد مورد نیاز نیروهای زمینی را فراهم می‌کند و به موفقیت ماموریت در دست کمک می‌کند. مشترکین آینده کمک خواهند کرد.»

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *