اخبار اخبار تکنولوژی

هواپیما هم با سوییچ روشن می‌شود؟

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، هواپیماهای تجاری مانند بوئینگ 737 یا ایرباس A320 معمولاً برای روشن کردن موتور و همچنین باز کردن درهای هواپیما نیازی به کلید ندارند. در ابتدا سیستم های هواپیما با استفاده از نیروی زمینی یا باتری های داخلی فعال می شوند. این فرآیند اکثر ابزارها، سیستم ها، چراغ ها و وسایل ارتباطی اولیه را فعال می کند، اما مستقیماً موتورها را روشن نمی کند.

بر اساس گزارش روزیاتو، یک خلبان ایر کانادا توضیح می دهد که موتورها با استفاده از سوئیچ ها و اهرم هایی در کابین خلبان کار می کنند که از هوای فشرده تامین شده توسط واحد قدرت کمکی (APU) استفاده می کنند. با این حال، او همچنین به استثنایی از این روند اشاره کرد: “در بوئینگ 787 I Fly، موتورها بدون هوای فشرده از APU به صورت الکتریکی کار می کنند.”

واحد قدرت کمکی یک موتور توربین گاز کوچک است که در دم هواپیما قرار دارد. این واحد قدرت الکتریکی و مکانیکی مستقل برای راه اندازی موتورهای اصلی و نیروی پنوماتیکی برای سیستم های تهویه مطبوع کابین را فراهم می کند.

در حال حاضر، دلیل اینکه هواپیماهای تجاری به قفل درب نیاز ندارند، همان دلیلی است که مردم ممکن است ماشینی را زمانی که در یک گاراژ قفل شده است قفل نکنند. از این نظر، امنیت در فرودگاه معمولاً بسیار خوب است و هواپیماها در آشیانه‌ها یا متصل به پل هوایی امن و تحت نظارت دائمی نگهداری می‌شوند.

راه اندازی موتورهای هواپیما

موتورها به صورت متوالی و یکی پس از دیگری راه اندازی می شوند. ابتدا پره های موتور اول شروع به چرخش می کنند تا به سرعت مورد نظر برسند. در این مرحله سوخت به موتور تزریق می شود و مشتعل می شود. هر موتور معمولاً دارای دو شمع است که جرقه‌ای با ولتاژ بالا تولید می‌کند، شبیه به شمع در موتورهای پیستونی، که مخلوط سوخت و هوا را مشتعل می‌کند. با افزایش فشار، موتور شتاب بیشتری می گیرد. هنگامی که موتور به سرعت قدرت ثابت می رسد، واحد قدرت کمکی قطع می شود.

چه کسی موتور را روشن می کند؟

خلبانان همیشه مسئول عملکرد موتور هستند. اما اینکه کمک خلبان یا کاپیتان این کار را انجام دهد بستگی به سیاست شرکت هواپیمایی دارد. به عنوان مثال، در ایر کانادا، روشن کردن موتور از نظر تاریخی بر عهده کاپیتان بود، اما اکنون توسط کمک خلبان انجام می شود. با این حال، کاپیتان همچنان مسئول هدایت هواپیما بر روی زمین است و همچنین وظیفه رها کردن و تنظیم ترمز دستی را بر عهده دارد. روی زمین، هواپیماها با استفاده از جوی استیک هدایت می شوند.

برخلاف جت‌های تجاری، برخی از هواپیماها از سوئیچ‌های احتراق استفاده می‌کنند که معمولاً در هواپیماهای کوچک‌تر هوانوردی عمومی مانند هواپیماهای ساخت Cessna یا Piper یافت می‌شوند. در حقیقت، هواپیماهای کوچک همیشه در یک شب در مکان های امن نگهداری نمی شوند و اغلب در فضای باز در فرودگاه های بدون نظارت پارک می شوند. به همین دلیل معمولاً سوئیچ هایی دارند که در مواقعی که از هواپیما استفاده نمی شود می توان آنها را جدا کرد.

در بسیاری از موارد از همین کلید برای روشن کردن موتور و باز کردن قفل هواپیما استفاده می شود. این اغلب در مورد هواپیماهای کوچک اتفاق می افتد که معمولاً فقط یک در دارند که از بیرون قابل دسترسی است.

سوئیچ های جرقه زنی در هواپیماهای هوانوردی عمومی کاربرد بیشتری نسبت به قفل کردن کابین خلبان دارند. این هواپیماها معمولاً دارای یک موتور استارت الکتریکی هستند، مشابه موتوری که در اتومبیل ها یافت می شود. محرک کلید به عنوان یک کلید مکانیکی عمل می کند که باتری را به موتور استارت متصل می کند. در طول روش استارت موتور، کلید نیز برای بررسی دو سیستم احتراق مغناطیسی موتور مورد نیاز است.

علاوه بر این، برخی از جت های خصوصی بزرگتر نیز از این سوئیچ استفاده می کنند. Cessna Citation دارای سوئیچ هایی است که در را بسته و سینی را برای ورود به کابین باز می کند. همین سوئیچ می تواند به برخی از محفظه های شارژ نیز دسترسی داشته باشد. با این حال، این سوئیچ ها برای راه اندازی موتورها استفاده نمی شوند.

آیا می توان هواپیما را دزدید؟

به عبارت ساده، آدم ربایی هنوز هم اتفاق می افتد، هرچند بسیار کمتر. طبق گزارشی که در سال 1982 توسط اداره دادگستری ایالات متحده (DOJ) منتشر شد، «سرقت هواپیما و سرقت وسایل اویونیک یا اویونیک رایج‌ترین جنایات انحرافی بودند که اغلب با قاچاق مواد مخدر مرتبط بودند».

امروزه هواپیماربایی به دلیل پیچیدگی بسیار نادر شده است.

5858

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *