اخبار اخبار تکنولوژی

هوش مصنوعی از روی گفتار احتمال ابتلا به آلزایمر را پیش‌بینی می‌کند!

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، محققان دانشگاه بوستون مدل هوش مصنوعی ابداع کرده اند که با تجزیه و تحلیل الگوهای گفتاری افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در شش سال آینده را با دقت بالا پیش بینی می کند.

این مدل با دقت 78.5 درصد پیش‌بینی می‌کند که فردی با اختلال شناختی خفیف در شش سال آینده دچار زوال عقل مرتبط با آلزایمر یا پایدار خواهد شد. این برنامه پزشکان را قادر می سازد تا تشخیص زودهنگام و کاهش سرعت پیشرفت بیماری را انجام دهند.

یکی از مزایای این روش پیش بینی این است که نظارت بر اختلال شناختی را جهانی و تا حدودی خودکار می کند. این برنامه نیازی به هیچ نوع عکاسی و آزمایشی ندارد و حتی نیازی به مراجعه فرد به مرکز درمانی نیست.

این نرم افزار توسط گروهی از مهندسان، علوم اعصاب، کامپیوتر و دانشمندان داده ساخته شده است. آنها یافته های خود را در مجله آلزایمر و زوال عقل منتشر کردند.

پیش‌بینی دقیق بیماری آلزایمر می‌تواند به پزشکان کمک کند تا با استفاده از روش‌های مختلف پیشرفت آن را کاهش دهند.

پیش بینی بیماری آلزایمر با استفاده از هوش مصنوعی

محققان برای ساخت مدل هوش مصنوعی خود به داده های آزمایش قلب و عروق روی آوردند. علاوه بر آزمون های مختلف، شرکت کنندگان در این آزمایش در مصاحبه نیز شرکت کردند.

محققان دانشگاه بوستون از مصاحبه با 166 شرکت کننده 63 تا 97 ساله که دارای اختلال شناختی خفیف بودند، استفاده کردند. 76 نفر از آنها طی شش سال آینده پایدار بودند و در 90 سال دیگر، زوال عقل به تدریج پیشرفت کرد.

محققان از ترکیبی از ابزارهای تشخیص گفتار و یادگیری ماشینی برای آموزش مدلی استفاده کردند که روابط بین گفتار، ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنسیت و غیره)، تشخیص بیماری و پیشرفت را پیدا می کند. بخشی از داده ها برای آموزش مدل و بخشی دیگر برای ارزیابی عملکرد آن استفاده شد. این فرم به گفتار هر فرد نمره می دهد. این یافته نشان می دهد که زوال عقل ممکن است پیشرفت کند یا ثابت بماند.

این مدل به جای استفاده از ویژگی‌های صوتی، مانند سرعت گفتار، به محتوای مصاحبه‌ها می‌پردازد. یعنی روی کلماتی که شخص می گوید و ساختار آنها. کیفیت ضبط این مصاحبه ها بسیار پایین بود و صدای پس زمینه بسیار زیاد بود. در واقع، همه مصاحبه ها، گفتگوهای بسیار معمولی و روزمره بودند.

اهمیت این نکته در این است که امکان استفاده از هوش مصنوعی به صورت خودکار و با حداقل دخالت انسان برای پیش بینی بیماری آلزایمر را نشان می دهد. این مدل می تواند پیشرفت بیماری را در افرادی که به طور منظم به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند، تشخیص دهد. به این ترتیب تعداد افرادی که سلامت روان آنها تحت نظر قرار می گیرد به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در مرحله بعدی، محققان می خواهند مدل خود را بر روی مکالمات روزمره و طبیعی تر آزمایش کنند. آنها در تلاشند تا یک اپلیکیشن گوشی هوشمند بسازند که به تشخیص بیماری آلزایمر کمک کند. آنها همچنین می خواهند از داده های نقاشی ها و الگوهای زندگی روزمره برای افزایش دقت مدل خود استفاده کنند.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *