اخبار اخبار فرهنگی

واسطه‌گران هنر باید شناسنامه‌دار شوند/ لزوم نظارت حداکثری ارشاد بر بازار هنر

تبلیغات بنری


حاج امانی نقاش در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر رابو از حضور این گروه چهره های جذاب در حراج هسینک هلند گفت. سال گذشته یکی از آثار مجموعه فرشتگان من برای نمایندگی حراجی در ارمنستان ارسال شد و خوشبختانه به فروش رسید. اگرچه قیمت دقیق را به خاطر ندارم و نمی خواهم اغراق کنم، اما مطمئنم با قیمتی بالاتر از بالاترین یا دومین قیمت به دست آمده است. نکته جالب این است که آثار من در کنار آثار هنرمندان مشهوری چون سالوادور دالی، بنکسی و دیگران قرار گرفت و تا جایی که می دانم تنها هنرمند ایرانی شرکت کننده در آن حراج بودم.

وی به انتخاب آثار جدیدش اشاره کرد و افزود: امسال مجموعه چهره های جذاب من هم انتخاب شد. این حراج به صورت آنلاین و حضوری برگزار می شود. من قبلاً چهره های جذاب را در موزه دوحه و آلمان به نمایش گذاشته بودم، اما این اولین بار است که این گروه در حراجی ظاهر می شود.

امانی در پاسخ به این سوال که آیا آثارش در حراج های داخلی به نمایش درآمده است، گفت: متاسفانه یا خوشبختانه با حراج های داخلی همکاری نکردم اما حضور پررنگی در حراج های بین المللی داشتم. از جمله، آثار من در حراجی Bonhams London، Monaco و Raspberry London که همین چند هفته پیش برگزار شد، فروخته شد.

این هنرمند با تاکید بر جایگاه اقتصاد هنر در ایران گفت: اقتصاد هنرهای تجسمی در دهه گذشته در وضعیت بسیار درخشانی قرار داشته است. در آن زمان بازار ناب و جذابی ایجاد شده بود و گالریست های مطرح جهان به هنر خاورمیانه به ویژه هنر ایران علاقه نشان دادند. به عنوان مثال، در لندن، بازاری با موضوع هنر خاورمیانه راه اندازی شده است که دو گالریست معروف به نام های رودسا و جنراد در آن فعالیت دارند. من هم کارم را با خانم جنراد در لندن شروع کردم.

بازار هنر با ورود افراد ناآگاه به دنبال سود آسیب دیده است

وی ادامه داد: متاسفانه این بازار به دلیل ورود افراد ناآگاه و سودجو آسیب دیده است. فروش آثار غیرواقعی و رفتار غیرحرفه ای اعتماد مجموعه داران را به هنر ایرانی خدشه دار کرده است. به همین دلیل نه تنها رشدی که انتظار داشتیم رخ نداده است، بلکه شاهد کاهش خرید و فروش مشاغل ایرانی نسبت به دهه قبل بوده ایم.

این هنرمند نقاش در ادامه صحبت از مشکلات بازار هنرهای تجسمی در ایران تصریح کرد: روزگاری یک مجموعه دار با عنایت و عشق به جمع آوری آثار هنری خدمت می کرد اما زمانی که متوجه شدند این عرصه می تواند سکویی باشد. برای سرمایه گذاری خب ما شاهد ورود بانک ها و مسائل دیگر مثل پولشویی بوده ایم. متاسفانه عده ای سودجو و ناآگاه که به آینده بازار هنر ایران فکر نمی کنند و به کیفیت آثار اهمیت نمی دهند وارد این عرصه شده اند. این افراد تنها به دنبال سود و منفعت شخصی خود هستند و پس از بهره مندی از آن، کاری به این ندارند که با آینده این بازار چه خواهند کرد.

کارگزاران فنی باید دارای گواهینامه باشند

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا متولیان این امر هیچ نظارتی بر این افراد نداشتند. دلالانی هستند که بدون داشتن دانش فنی و تجربه وارد این عرصه شدند و آسیب جدی به بازار وارد کردند. به نظر من وزارت ارشاد باید آزمایشی انجام دهد تا این افراد شناسنامه بگیرند. این امر باعث می شود خریدار در خرید از کارگزاری که دانش فنی و تجربه دارد، اطمینان بیشتری داشته باشد. موضوع بسیار مهمی که بر قیمت گذاری آثار هنری در بازارها و حراج های جهانی تأثیر می گذارد، سابقه مالکیت اثر هنری است. اگر اثر هنری متعلق به یک مجموعه دار یا هنرمند مشهور باشد، ارزش و قیمت آن بسیار بالاتر خواهد بود. اما وقتی اثر از یک فرد ناشناس خریداری می شود، این شبهه ایجاد می شود که می تواند به بازار هنر آسیب برساند.

امانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مهم برای نجات بازار هنر ایران، نظارت و آموزش جدی واسطه ها و برگزارکنندگان نمایشگاه توسط نهادهای مسئول است. وزارت ارشاد یا نهادهای ذیربط می توانند کلاس ها و دوره های آموزشی برگزار کنند و برای واجدین شرایط شناسنامه معتبر تهیه کنند تا بازار هنر با اطمینان بیشتری پیش برود. این اقدام می تواند جلوی فعالیت افراد سودجو و سودجو را بگیرد و اعتماد را به بازار هنر ایران بازگرداند.

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری borna

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *