اخبار اخبار فرهنگی

واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران به مرگ شاه/ موسوی گرمارودی: شاه سال‌هاست که مرده/ معین‌فر: شایده مرده باشد

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار زندهساعت 9:45 یکشنبه 14 مرداد 1359، محمدرضا پهلوی پس از یک دوره طولانی بیماری در سن 60 سالگی در قاهره درگذشت. درست یک سال و نیم پس از خروج دائم از کشور. 9 ماه قبل در 22 مرداد 58، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، سفارت آمریکا در ایران را اشغال کردند و کارمندان آن را به گروگان گرفتند و برای آزادی گروگان ها گفته شد که گروگان ها به شرط آزادی آزاد می شوند. شاه به ایران تحویل داده شود. اما حالا که شاه رفته چه؟ خبرگزاری های خارجی از جمله فرانسه و رویترز می خواستند پاسخ این سوال را بدانند. از این رو دانشجویان حاضر در سفارت و همچنین برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران را خطاب قرار دادند. واکنش‌ها، همان‌طور که کیهان روز بعد (15 مرداد 59) به نقل از خبرگزاری‌های خارجی گفت:

نظر خود را بعدا اعلام خواهیم کرد

یکی از سخنگویان دانشجویان پیرو خط امام: جلسه ای برای بررسی اخبار رسیده تشکیل داده ایم و سپس نقطه نظرات خود را اعلام می کنیم.

به نظر ما شاه سال ها پیش مرد

موسوی قرمرودی مشاور رئیس جمهور: به نظر ما شاه مخلوع سال ها پیش فوت کرد و مرگ او هیچ هیجانی در ما ایجاد نمی کند. مرگ شاه مخلوع تاثیری بر روابط ایران و آمریکا نخواهد داشت. در مورد گروگان های آمریکایی این مجلس تصمیم می گیرد.

ما جسد شاه را نمی‌خواهیم، ​​می‌خواهیم اموال خود را پس بگیریم

موسوی خوئینی‌ها نماینده دانشجویان مسلمان در خط امام و نماینده مجلس: مرگ شاه تغییری در موضوع گروگان‌های آمریکایی ایجاد نمی‌کند و آزاد نمی‌شوند مگر در ازای بازگشت گروگان‌ها. اموال غارت شده توسط شاه موضع ما در قبال گروگان گیری با مرگ شاه تغییر نمی کند. ما جسد او را نمی‌خواهیم و اکنون مال او را می‌خواهیم.

او ممکن است مرده باشد

علی اکبر معین فر وزیر نفت: شاه ممکن است مرده باشد و اگر چنین باشد به دست آمریکا کشته شده است.

ما خوشحال هستیم

علی رضا نوری، رئیس کل بانک مرکزی: از دریافت این خبر بسیار خوشحالیم، اما بهتر است او را در دادگاه بین المللی محاکمه کنیم. چنین محاکمه ای به ما این امکان را می دهد که تمام جنایات شاه مخلوع علیه مردم تهران را به جهانیان نشان دهیم. مقامات ایرانی تمام اقدامات لازم را در سطح بین المللی برای بازپس گیری اموال شاه و خانواده اش دنبال خواهند کرد و پرونده های آماده شده را در دادگاه های مختلف ارائه خواهند کرد.

25957

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *