اخبار اخبار اقتصادی

واکنش هیجانی بازار دلار به ترورها؛ از شهادت سردار سلیمانی تا اسماعیل هنیه/خریداران دلار هوشیار باشند

تبلیغات بنری


آرمان زری- شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که برای شرکت در این مراسم در تهران حضور داشت پس از برگزاری این مراسم در یکی از اقامتگاه های خصوصی جانبازان شمال تهران بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید. بررسی ها نشان می دهد پس از این اتفاق بازار ارز در تهران دوباره به فعالیت بازگشت و برخی دلالان با برجسته سازی سیگنال های منفی اقدام به ماهیگیری در آب گل آلود کردند.

در همین راستا قیمت دلار که سه شنبه هفته جاری در جریان معاملات نقدی روی 59 هزار و 250 تومان بسته شده بود، در معاملات فردا چهارشنبه به 60 هزار و 700 تومان رسید و ارزش پولی آن از طریق کانال های تلگرامی اعلام شد. به قیمت 60 هزار و 300 تومان. در آخرین روز هفته، دلار همچنان در کانال 60 هزار تومانی است.

لازم به ذکر است با نوسانات قیمت ها کارشناسان اقتصادی به مردم توصیه کردند در چنین شرایطی از ورود با هیجان به بازار خودداری کنند چرا که تجربه ثابت کرده است که تب دلار پس از فروکش شدن التهاب فروکش خواهد کرد.

در همین راستا سید کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت: این افزایش نرخ ارز موقتی است و مردم باید در این شرایط آرامش خود را حفظ کنند.

البته تحلیل رابو نیز حاکی از آن است که نوسانات ارز تهران در سال های اخیر حاکی از آن است که هرگاه سیگنال های منفی مانند تروریسم به بازار مخابره می شود، قیمت دلار تحت تاثیر موج روانی این موضوع موقتاً افزایش می یابد و به وضعیت خود باز می گردد. حالت قبلی بعد از مدت کوتاهی

واکنش بازار ارز به خبر شهادت سردار سلیمانی

با مروری بر تجربه بازار ارز در مواجهه با بحران، مشخص می شود که سیاست گذار همواره شوک ارزی ناشی از این حادثه را در مدت زمان کوتاهی مدیریت کرده است.

لازم به یادآوری است که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در تاریخ ۲۲ دی ماه ۱۳۹۷ به همراه ابومهدی المهندس از سرکردگان حشد الشعبی در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند. قیمت دلار پس از این حادثه تروریستی از 12960 تومان به 13000 تومان افزایش یافت و 390 تومان افزایش یافت و پس از حمله موشکی ایران به عین الاسد کاهش یافت و به محدوده قبلی بازگشت.

واکنش بازار ارز به شهادت محسن فخری زاده

این پایان ماجرا نیست و نگاهی به روند شاخص ارز در تهران در جریان ترور محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران و دانشمند ارشد کاشورمن نیز گویای این ادعاست.

قیمت دلار در آن زمان از 24 هزار و 500 تومان به حدود 26 هزار و 120 تومان رسید. اما یک ماه پس از این حمله تروریستی، قیمت دلار در 9 دی به 20500 تومان کاهش یافت.

واکنش بازار ارز به حمله تروریستی شاهچیراگ

همچنین در شامگاه 13 آبان 1401 هجری شمسی، خبر حمله تروریستی به حرم شاهچراغ شیراز رسانه های داخلی و خارجی را پر کرد و موجب اندوه مردم ایران شد.

قیمت دلار در این تاریخ حدود 32 هزار و 900 تومان بود. اما بعد از چند روز به محدوده 36900 تومان رسید. پس از آن دلار دیگر حداقل قیمت قبلی را تجربه نکرد و پس از یک وقفه یک ماهه در نیمه دوم آذرماه به روند صعودی خود که پس از درگذشت میسا امینی به وجود آمد ادامه داد.

همچنین در 31 مرداد 1402 حادثه دلخراش ترور حرم شاهچیراگ بار دیگر تکرار شد و قیمت دلار از محدوده 48900 به 49550 رسید و پس از آن سقوط کرد و حتی توانست از محدوده قیمتی عبور کند. از روز ترور.

واکنش بازار ارز به شهادت سید رضی موسوی

در 13 دی ماه سال گذشته، آقای رضایی موسوی از مقامات ارشد سپاه پاسداران در حمله موشکی اسرائیل به منطقه سیده زینب در دمشق، پایتخت سوریه، به شهادت رسید. قیمت دلار یک روز پس از این حادثه کاهش یافت. اما همچنان کمتر از یک درصد افزایش یافت.

تاثیر جنگ حماس و اسرائیل بر قیمت ارز

رفتار عاطفی و نامنظم فعالان دلار در واکنش به اخبار وحشت و بمب گذاری تنها به اخبار محدود نمی شود، زیرا اسکناس آمریکایی نیز واکنشی صعودی به اخبار جنگ داشت و نمونه عینی آن جنگ غزه و غزه است. اسرائیل. از 24 مهرماه سال گذشته آغاز شد و نرخ دلار در این روز بین 50 تا 50 هزار و 400 تومان معامله شد. اما با تشدید درگیری ها در 26 مهر، قیمت دلار به 53 هزار و 500 تومان رسید. اما پس از مدتی با فروکش شدن هیجانات جنگ غزه و اقدام نهاد تصمیم گیری برای کنترل قیمت دلار، اسکناس آمریکا اصلاح شد و حتی به نصف کانال 50 هزار تومانی سقوط کرد.

افزایش احساسی نرخ ارز پس از حادثه تروریستی کرمان

از سوی دیگر پس از حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان در آذرماه سال گذشته، دلالان ارز با تقویت موج روانی و برجسته سازی سیگنال های منفی، با شور و شوق قیمت دلار را به بیش از 51 هزار تومان رساندند; اما پس از مدتی خود را کنار کشید.

فضای روانی کار الصادق در بازار ارز

علاوه بر همه موارد ذکر شده، نیمه شب 25 آوریل 1403 بود که ایران عملیات الصادق را علیه اسرائیل انجام داد. بررسی ها حاکی از آن است که قیمت دلار در آن روزها به صورت موقت و هیجانی به 70 هزار تومان می رسید. اما به مرور زمان کنار رفت و به کانال 50 هزار تومانی بازگشت.

بررسی این تجربیات نشان دهنده ماهیت زودگذر و هیجانی رشد قیمت ارز در بازار است. پیش بینی های کارشناسان نیز نشان می دهد که بازار ارز رو به بهبود است و سیاست گذار توانایی مدیریت این حوزه را دارد.

223223

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *