اخبار اخبار جهان

پارادایم بالقوه سیاست خارجی دولت پزشکیان؛ اصلاحات و اعتدال، تعامل و حل مساله

تبلیغات بنری


زینب اسماعیلی: برای درک استراتژی آینده دولت پزشکی در روابط بین الملل می توان از مواضع و رفقای دولت به نتایجی دست یافت و یا پیشنهاداتی ارائه داد. مواضع او در عرصه سیاست خارجی در میزهای سیاسی و مناظره های انتخاباتی و همچنین مطالبی که به نام او در رسانه ها منتشر می شود، بیشتر مبتنی بر تعامل با دنیا و عمل گرایی است. علاوه بر این، همراهی محمدجواد ظریف با پزشکیان در مبارزات انتخاباتی حاکی از آن است که دولت چهاردهم همان سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم را دنبال خواهد کرد، البته به دلیل اختلاف نظرهایی که در فضای بین المللی رخ داده، اختلافاتی وجود خواهد داشت. امیدواریم هر چه زمان می گذرد و مضرات و فواید آن دیده می شود بخشی از کاستی های حکومت آخوندها به دولت پزشکی سرایت نکند.

از چهره ها و نام هایی که از بستگان و حامیان پزشکیان به شمار می روند تا حد زیادی می توان به طرز فکری که او در پیش خواهد گرفت پی برد. اما آنچه در لایه‌های معنایی پنهان می‌ماند، مدل‌هایی است که دولت او می‌تواند برای گفت‌وگو با جهان به آن تکیه کند و این امتیازاتی است که تیم دیپلماتیک با پزشکیان می‌تواند به بهترین شکل از آنها استفاده کند.

سید محمد خاتمی از اولین حامیان سیاسی پزشکیان بود. نخست وزیر دولت اصلاحات که پزشکیان او را یکی از افتخارات او در دوران کاندیداتوری برای وزارت در دولت دوم می دانستند. با انتصاب معاون اول دولت خاتمی، یعنی محمدرضا عارف به عنوان معاون اول دولت، می توان به این نتیجه رسید که روند آن دولت ادامه خواهد داشت.

با این حال، نباید بیش از حد خوش بین بود و تغییرات شگرفی را که جهان طی سه دهه گذشته شاهد آن بوده است نادیده گرفت. اما بسیاری بر این باورند که تصویر آقای محمد خاتمی در خارج از مرزهای ایران، تصویر رئیس دولت است و او بیش از یک شخصیت سیاسی، بلکه یک شخصیت فرهنگی و تمدنی است. او در حکومت خود به دنبال اصلاحات درونی و بیرونی و گفتگو میان تمدن های مختلف بشری بود. در شرایطی که جهان هنوز با تروریسم اسلام که توسط افراطیونی مانند داعش در جهان ترویج می شود مقابله نکرده بود، آقای محمد خاتمی در مجامع بین المللی از «اسلام رحمانی» صحبت کرد که اگر دنیا آن را تایید می کرد، شاید مسیری که امکان پذیر خواهد بود. افراطی هایی مانند داعش یا طالبان بسته شده اند. یا ایده گفت و گوی تمدن ها توسط خاتمی که می گوید جهان امروز بیش از هر زمان دیگری به چنین تفکر انسان دوستانه ای نیاز دارد. اگر دولت پزشکی بتواند این مفاهیم عالی انسان دوستانه را از ایران به دنیا منتقل کند، بخش بزرگی از تلاش ایران بیهوده خواهد شد.

پیروی از الگوی دولت آقای محمد خاتمی می تواند چهره ایران را متحول کند و بسیاری از مسائلی را که نیاز به ساعت ها مذاکره دارد، کاهش دهد. البته خوشبینانه است اگر معتقد باشیم که مشکلات فقط با کلمات زیبا حل می شود که اتفاقاً اینطور نیست قبل و بعد از کلمات زیبا کارهای زیبایی انجام دهیم.

اما بدون اغراق می توان گفت که گسترش مسیر دولت اصلاحات و سیاست خارجی آن دولت می تواند راه های روشن تری را برای دولت منتخب باز کند.

مزایا و معایب همنشینی پنهان

همراهی محمدجواد ظریف با دولت پزشکی در هر سطحی، هر دو طرف را راضی نمی کند. اجاق های داخلی و اجاق های خارجی. لابی حامی اسراییل که این روزها بیش از هر زمان دیگری فعال است، هرگز کسی مثل ظریف را دوست نخواهد داشت. سیاست اصلی آنها در برخورد با ایران این است که دنیا را از آن بترسانند و افرادی مانند ظریف و تیمش این سیاست را درست می گیرند و برای شکست آن استراتژی دارند. در داخل، واضح است که گروهی از تندروهای انقلابی گرفته تا محافظه‌کارانی که به دنبال دوگانگی بی‌دین یا مذهبی، غربی یا شرقی هستند، ظریف یا تفکر تندرو او را دوست ندارند. اما اگر به کار ویژه تفکر و همراهی ظریف در آن سوی مرزها توجه کنیم، دولت پزشکی برگ برنده ای در دست دارد.

برای درک دقیق این وضعیت، بهتر است به دوره مذاکرات هسته ای بین اکتبر 2012 و ژوئیه 2014 و پس از آن تا اجرای برنامه جامع اقدام مشترک بازگردیم. صرف نظر از موفقیت یا عدم موفقیت اجرای برجام و درگیری های داخلی که پیرامون آن به وجود آمده، رفتار و نگرش مقامات دیگر کشورها نسبت به روابط با ایران تغییرات محسوسی را شاهد بوده است. علاوه بر مقامات کشورهای بزرگ که می خواستند با فردی ملاقات کنند که بتواند با ابزار دیپلماسی راه حلی برای مشکل کشورش بیابد، حتی مقامات کشورهای کوچک و کشورهای متخصص در عرصه مقاومت نیز علاقه مند بودند. در دانستن اسرار مذاکرات ظریف. این را می توان در تلاش خبرنگاران کشورهای مختلف برای پوشش خبری مذاکرات هسته ای به استثنای جلسات مشاهده کرد. شاید اگر مخاطبانشان علاقه ای به مذاکرات نداشتند، مدیران رسانه آنها را نمی فرستادند.

حالا شرکت محمدجواد ظریف پشت دولت پزشکی ایستاده است. اگرچه ماه گذشته او بیشتر مشغول مهندسی بهترین انتخاب برای کابینه بود، اما از این پس می تواند با ارائه گزینه مناسب به وزارت امور خارجه مسیر جدیدی را برای احیای برجام طراحی کند. امور و اجماع.

انتظار می رود اشتباهات دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی تکرار نشود و قوت این تفکر بیش از همراهی ظریف مشهود باشد.

الگوی سیاست خارجی دولت روحانی، مماشات و جلوگیری از تقویت هراس از ایران در کنار رفع تحریم ها و تعامل با دنیا بود. سیاست خارجی که به نظر می رسد دولت پزشکی دنبال می کند تعامل با جهان و توجه به منافع ملی است. تحولات منطقه به طور طبیعی نشان می دهد که مسائل منطقه ای در این دوره پررنگ خواهد بود و امید است سیاست خارجی ایران از حالت واکنشی و انفعالی به کنش پیشگیرانه تبدیل شود.

311311

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *