خبرگزاری رابو – فاطمه شهرابی: بر اساس آمار منتشر شده، معدل دانشجویان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و میانگین رسمی آن 10.37 است که تنها 1.41 امتیاز بالاتر از میانگین معدل است. مدارس دولتی عادی 8.96 است. میانگین معدل مدارس سمپاد 16.14، نمونه دولتی 14.17 و میانگین 11.09 است.
در حال حاضر معدل پایه دوازدهم 10.89 است که به عنوان معیار عملکرد تحصیلی دانش آموزان این پایه در سطح کشوری شناخته می شود. در صورت کاهش این شاخص، بررسی کیفیت آموزشی و اتخاذ تدابیری برای ارتقای کیفیت آموزشی ضروری است.
مسعود بیزیکیان در عین حال با جلب توجه رئیس جمهور به موضوع عدالت آموزشی بر دو بخش کیفیت فضا و آموزش در نظام آموزشی تاکید می کند.
در این مورد فروغ تیموریان کارشناس حوزه آموزش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری رابو. وی تصریح کرد: ایران سیستم بیمار دارد و در مقایسه با نظام آموزشی کشورهای توسعه یافته ای مانند اسکاندیناوی یا کشور آسیایی مانند ژاپن از درون کلافه است.
وی افزود: دلیل این امر این است که زیرساخت های آموزش و پرورش باید زودتر تغییر می کرد و برنامه ریزی مناسبی در آموزش و پرورش انجام می شد.
تیموریان تاکید کرد: اگر به ساختار اولیه آموزش و پرورش دقت کنیم متوجه می شویم که همه مطالب در سیستم های آموزشی مانند یک پازل چیده شده است، مثلا وقتی کتاب های درسی دانش آموزان پایه دوازدهم سنگین و سخت می شود و دوره ابتدایی. دانش آموزان مدرسه دوازدهم توان خرید این کتاب ها را ندارد.
مشکل تدریس ناقص در کیفیت کلاس درس و بهبود معدل دانشجو
این کارشناس آموزش تصریح کرد: همچنین اگر در دوره های تکمیلی کادر کافی، مجرب و آموزش دیده نداشته باشیم، طبیعی است که دانش آموز قسمت اصلی کتاب را نمی آموزد و زمانی که کتاب درسی حجیم و حجیم و محتوای آن باشد. مشکل است، نشان می دهد که نظام آموزشی مرکز فکری مناسبی ندارد.
تیموریان با اشاره به امتحانات پایان ترم به عنوان فرآیندی سخت برای آموزش و پرورش گفت: با توجه به حجم کتاب های درسی و بحث امتحانات نهایی که از پایه دوازدهم تا پایه یازدهم را در بر می گیرد، مشکل به مشکلات دروس اضافه می شود. گذشته
وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر بحث تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی مطرح شده است، تصریح کرد: زیرساخت تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی در کشور وجود ندارد و این باعث می شود که نداریم. شرایط لازم کیفیت در تصحیح مقالات، زمانی که پازل کتاب های درسی، بی انگیزگی دانش آموزان، کمبود معلمان از کارشناسان، امتحانات نهایی و تصحیح الکترونیکی مقالات را جمع آوری می کنیم، باید انتظار معدل پایین را داشته باشیم.
این کارشناس آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی می گویند معدل هر رشته در امتحان نهایی 10 یا 11 به 12 است، خبر خوبی نیست زیرا نشان می دهد با نسلی مواجه هستیم که برای شرایط ورود به دانشگاه آمادگی ندارند. جامعه
تیموریان تصریح کرد: در برگزاری امتحانات و تصحیح اوراق با مشکلات زیادی مواجه هستیم و این یعنی دانش آموزان معدل قابل قبولی برای دیپلم نخواهند داشت.
ذرات مشکلات اقتصادی به مسائل آموزشی دانش آموزان ضربه می زند
وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی صد در صد بر آموزش و پرورش تاثیر می گذارد زیرا اقتصاد ریشه همه مشکلات است و ریزه های مشکلات اقتصادی بر آموزش و پرورش و آموزش و پرورش تاثیر می گذارد و دانش آموزان در این زمینه با مشکلات تحصیلی مواجه خواهند شد و حتی ممکن است از کلاس درس بگذرند. ترک کردن آموزش و پرورش
این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه تاکید رئیس جمهور و شعار برابری آموزشی این است: همه دانش آموزان باید تحصیلات یکسان داشته باشند، اما عملاً عدالت آموزشی در جامعه وجود ندارد که باعث از دست دادن عملکرد افراد پس از فارغ التحصیلی می شود.
تیموریان درباره کیفیت کتاب های درسی گفت: برخی از کتاب های درسی علاوه بر حجم زیاد، حاوی مطالب سنگینی هستند که دانش آموزان پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم نمی توانند با آن کنار بیایند، مثلاً کتاب جامعه شناسی پایه دهم برای دانش مناسب است. برای دانش آموزان پایه دهم نیست، اندازه برخی از کتاب های درسی پایه دهم برای دانش آموزی که تازه وارد کلاس دهم شده است مناسب نیست.
هضم کتاب های درسی برای دانش آموزان سخت است
وی ادامه داد: برخی از مطالب کتاب های پایه دهم برای پایه دوازدهم مناسب است، اما در کتاب درسی پایه دهم گنجانده شده است، بنابراین هضم مطالب کتاب برای دانش آموزان پایه دهم دشوارتر از کتاب های علوم انسانی است. مشاهده می شود که معلمان از تدریس برخی کتب علوم انسانی خودداری می کنند.
وی با اشاره به کمبود معلمان واجد شرایط در رشته علوم انسانی، معلمان جدید را ترجیح می دهند کتاب های ساده را تدریس کنند و اظهار داشت: اکنون معلمان جدیدالورودی که از دانشگاه فرهنگیان وارد بازار کار شده اند این امکان را دارند که در کلاس های مختلف در کلاس های مختلف با یک حجم زیاد . کتاب درسی ندارند.
وی افزود: در گذشته یک دوره تکمیلی 150 تا 200 ساعته برای معلمان جدید برگزار می شد و در این دوره یک دوره تکمیلی نیز به آنها داده شد.
تیموریان درباره حل شرایط کنونی نظام آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر امکان برگزاری دوره های آموزشی و دوره های آموزشی مختلف وجود دارد و از مدرسین و مدرسین کتب درسی به این دوره ها دعوت شده است تا نحوه آموزش کتب درسی را به معلمان جدید آموزش دهند. کیفیت کلاس های درس باید بهبود یابد
یکی از دلایل شکست دانش آموزان معلم است
وی افزود: یکی از دلایل شکست دانش آموزان معلم است چرا که معلم با تدریس خوب و شیوایی می تواند در دل دانش آموزان شور و نشاط ایجاد کند و اگر معلم نتواند این کار را انجام دهد لزوماً دانش آموز درس را نمی فهمد. در امتحانات مردود می شود.
این کارشناس آموزش خاطرنشان کرد: بنابراین نباید تنها به معدل نگاه کنیم، مشکلات زیادی پشت این معدل 10 و 11 وجود دارد. اگر مشکل را مرحله به مرحله پیش ببریم، معدل مورد انتظار بالاتر خواهد بود.
وی تصریح کرد: معدل 11 برای ما زنگ خطری است و نشان می دهد که وضعیت در حوزه آموزش و پرورش خوب نیست. الان همین عدد را در نظام آموزشی می بینیم که حکایت از هزاران مشکل دارد.
انتهای پیام/