اخبار اخبار تکنولوژی

پاکستان اولین مشتری جنگنده جدید چین خواهد شد؟ /عکس

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدین_ در 8 ژوئیه، کانال دولتی CCTV چین ویدئویی تبلیغاتی از جت جنگنده رادارگریز J-31B چین، ساخت شرکت دولتی Shenyang Aircraft Corporation منتشر کرد. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که جنگنده رادارگریز J-31B می تواند دو موشک را در محفظه های تسلیحات جانبی خود حمل کند، این ویژگی آن را از جنگنده های آمریکایی F-22 و جنگنده چینی J-20 متمایز می کند. علاوه بر این، جایگاه اصلی تسلیحات می‌تواند چهار موشک میان‌برد هوا به هوای PL-12 مشابه موشک‌های مورد استفاده در J-20 را حمل کند.

به گزارش وبسایت رابو، یک تحلیلگر دفاعی به نام فو کیانچائو معتقد است که این هواپیمای جنگنده کاملا آماده استقرار است. تبدیل FC-31 به J-31 نشان می دهد که الزامات رسمی برای این سرویس برآورده شده و هواپیما یک عنوان رسمی دریافت کرده است.

مقایسه بین F-35 آمریکایی (بالا) و J-31B چینی (در زیر)

این هواپیما که در ابتدا با نام FC-31 در سطح بین المللی عرضه می شد، اکنون توسط کارشناسان چینی با نام های JF-31 یا JF-35 شناخته می شود، اگرچه این هواپیما هیچ نام رسمی شناخته شده ای ندارد. این هواپیما مشابه F-35 Lightning II آمریکایی به بازار عرضه می شود.

مدل جدیدتر کمی بزرگتر از FC-31 اصلی است که یک دهه پیش رونمایی شد. این هواپیمای جنگنده اولین پرواز خود را در سال 2012 به پایان رساند و در نمایشگاه هوایی ژوهای 2014 به صورت عمومی رونمایی شد.

در سال‌های اخیر، این هواپیما سر و صدای زیادی ایجاد کرده است، در درجه اول به این دلیل که یک هواپیمای مسافربری مبتنی بر یک ناو هواپیمابر است. گمانه زنی ها حاکی از آن است که این جت جنگنده بر روی سومین و پیشرفته ترین ناو هواپیمابر چین به نام فوجیان که مجهز به پیشرانه های الکترومغناطیسی است، مستقر خواهد شد.

چین مدلی از FC-31 را در نمایشگاه هوایی عربستان در ژانویه به نمایش گذاشت. در همان ماه، فرمانده هوایی مارشال ظهیر عباس بابر سیدو برنامه های خود را برای خرید این هواپیما اعلام کرد. وی گفته بود: مقدمات خرید هواپیمای جنگنده رادارگریز J-31 هم اکنون فراهم شده و قرار است در آینده نزدیک این هواپیما به ناوگان نیروی هوایی ارتش تبدیل شود.

چین فروش هواپیماهای جنگی به پاکستان و خاورمیانه را ترویج می کند. علاقه امارات متحده عربی به این هواپیمای جنگنده ناشی از قرارداد قبلی خرید 50 فروند هواپیمای اف-35 است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا امضا شده بود. این توافق در سال 2021 پس از تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به حالت تعلیق درآمد.

پاکستان می تواند اولین مشتری جنگنده های رادارگریز چینی باشد. این کشور قبلا جنگنده های JF-17 Thunder و J-10C را خریداری کرده است. J-10 به عنوان وزنه تعادل در برابر جنگنده های رافال هند قرار می گیرد.

دستیابی پاکستان به جنگنده نسل پنجم به این کشور برتری تاکتیکی نسبت به هواپیماهای هندی می دهد. روابط نزدیک نظامی پاکستان با چین تضمین می کند که پاکستان می تواند هواپیماهای جنگنده پیشرفته را با سرعتی بسیار سریعتر از هند خریداری و وارد کند.

منبع:

54322

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *