اخبار اخبار تکنولوژی

پراید سریع‌تر است یا ناو هواپیمابر؟

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، آمریکا تنها کشوری نیست که از ناوهای هواپیمابر استفاده می کند، هرچند در حال حاضر 11 ناو هواپیمابر در حال فعالیت است. چین 5 ناو هواپیمابر دارد و فرانسه شارل دوگل را چند سال پیش به دریا فرستاد. هند، مصر، بریتانیا، ایتالیا، کره جنوبی و استرالیا دو ناو هواپیمابر و روسیه از نظر فنی یک ناو دارند، اما این ناو عملیاتی نیست و به نظر می رسد ناو دیگری در دست توسعه است.

بر اساس گزارش پدال، آمریکا در حال حاضر از دو کلاس ناو هواپیمابر نیمیتز و فورد استفاده می کند و هر دو کلاس با سرعت معقولی حرکت می کنند. ناوگان چینی شامل انواع کشتی ها از جمله فوجیان است که به تازگی ساخته شده است، در حالی که بریتانیا دارای دو کشتی کلاس ملکه الیزابت است. کشورهای دیگر نیز از کشتی های متفاوتی استفاده می کنند. این کشتی ها یا توسط خود کشورها تولید می شوند یا توسط کشورهای دیگر توسعه می یابند. اما صرف نظر از تعداد کشتی ها، کدام کشور سریع ترین ناو هواپیمابر جهان را دارد؟

در حال حاضر، ایالات متحده از یک کشتی کلاس فورد و ده کشتی کلاس نیمیتز استفاده می کند. از آنجایی که کشتی های نیمیتز بازنشسته شده اند، با کشتی های کلاس فورد جدید جایگزین خواهند شد. لازم به ذکر است که USS Enterprise در حال حاضر در دست توسعه است و کشتی های دیگری نیز در آینده تولید خواهند شد. نیمیتز و سایر کشتی های آمریکایی در حال پیر شدن هستند و بسیاری از آنها به پایان عمر 50 ساله خود نزدیک می شوند. کشتی سابق USS Enterprise که یک کشتی کلاس Kitty Hawk بود، می تواند به سرعت 61 کیلومتر در ساعت برسد. سریع ترین کشتی کلاس نیمیتز، جورج اچ دبلیو بوش با حداکثر سرعت بیش از 56 کیلومتر در ساعت است. کشتی‌های کلاس نیمیتز کمی کوچک‌تر از کشتی‌های کلاس فورد هستند و تا ۹۷ هزار تن وزن دارند.

اگرچه کشتی های کلاس نیمیتز تنها 3000 تن کمتر از کشتی های کلاس فورد وزن دارند، اما این نیز باعث تفاوت سرعت می شود زیرا حداکثر سرعت یک ناو هواپیمابر فورد می تواند از 56 کیلومتر در ساعت فراتر رود. یکی از دلایل این عملکرد راکتورهای هسته ای قدرتمند A1B PWR است که سه برابر قوی تر از کشتی های کلاس نیمیتز هستند. بخشی از توان تولید مستقیماً برای به حرکت درآوردن کشتی فورد استفاده می شود، در حالی که بخشی از آن برای راه اندازی سیستم های پیشرفته استفاده می شود. حداکثر سرعت کشتی های آمریکایی در حال حاضر به 56 کیلومتر در ساعت می رسد، اما وضعیت کشتی های سایر کشورها چگونه است؟ ملکه الیزابت بریتانیا با وزن 65000 تن می تواند به سرعت 46 کیلومتر در ساعت برسد. سرعت جدیدترین ناو هواپیمابر چین به نام فوجیان بین 55 تا 57 کیلومتر در ساعت خواهد بود. وزن این کشتی به 80 هزار تن می رسد. به احتمال زیاد تخمین سرعت این کشتی بر اساس ناو هواپیمابر شاندونگ است که ۷۰ هزار تن وزن دارد و توانایی رسیدن به سرعت ۵۷ کیلومتر در ساعت را دارد.

البته همانطور که گفتیم این اعداد تخمینی هستند زیرا چین و سایر کشورها معمولا مشخصات فنی تجهیزات نظامی خود را منتشر نمی کنند. سرعت کشتی فرانسوی شارل دوگل که حدود 40 هزار تن وزن دارد به 50 کیلومتر در ساعت می رسد. هند همچنین دارای دو کشتی کلاس غار است که هر کدام با جابجایی 45000 تن و سرعت 55 کیلومتر در ساعت. اگرچه امروزه ناوهای هواپیمابر مختلفی در دریا وجود دارند، اما بسیاری از آنها کوچک و قدیمی هستند و نمی توانند به سرعت بیش از 46 کیلومتر در ساعت برسند. پیشرفته ترین کشتی های موجود خیلی سریعتر نیستند، اما می توانند از رقبای خود پیشی بگیرند. از بین تمامی کشتی هایی که در حال حاضر در حال فعالیت هستند، سریع ترین کشتی متعلق به کشور چین است که در سال 2019 ساخته شده است. کشتی شاندونگ می تواند به سرعت 57 کیلومتر در ساعت برسد که یکی از دلایل وزن نسبتا کم 70 هزار تنی آن است.

5858

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *