اخبار اخبار عمومی

پزشکیان لابیاپلاستی را عملی عادی معرفی می‌کنند/ تأثیر رسانه در برساخت اندام جنسی/ «نارضایتی جنسی، شایع‌ترین طلاق‌ها؟ این یک دروغ شاخدار است»

تبلیغات بنری


الهه جعفرزاده: اخیراً میزان مداخلات پزشکی برای اهداف زیبایی افزایش قابل توجهی یافته است و پزشکیان در حال حاضر برنامه زیبایی برای تمام قسمت های بدن دارند. اما لابیاپلاستی به عنوان رایج ترین مداخله در اندام تناسلی زنانه، با سایر روش های زیبایی متفاوت است. زیرا اندام جنسی زنانه نیز مانند اندام جنسی مرد، قسمتی از بدن پوشیده شده است که بر خلاف سایر اعضا، در معرض قضاوت و کنترل اجتماعی نیست. در اینجا تفاوت این مداخله با سایر مداخلات زیبایی بیشتر می شود.

بر اساس تحقیقات بین المللی در سال 2008، 32 درصد از زنان صرفاً برای بهبود نقایص عملکردی، 31 درصد با هدف بهبود عیوب عملکردی و زیبایی و 37 درصد فقط برای اهداف زیبایی تحت این روش قرار گرفتند.

همچنین طبق تحقیقاتی که در سال 2011 انجام شد، حدود 90 تا 95 درصد بیماران از نتیجه لابیاپلاستی راضی بودند. خطرات این روش شامل زخم دائمی، عفونت، خونریزی، سوزش، آسیب عصبی و کاهش یا افزایش حساسیت است. در استرالیا، طبق قانون، بیمارستان های دولتی موظف هستند قبل از انجام لابیاپلاستی اطلاعات کافی در مورد انواع مختلف اشکال طبیعی لابیا به متقاضیان ارائه دهند.

در همین راستا اخیرا نشستی در خصوص بررسی علل و زمینه های اجتماعی جراحی تناسلی زنان (لابیاپلاستی) در تهران برگزار شد. در این نشست دکتر و جامعه شناس سیمین کاظمی در خصوص تجلیل از تصویر دستگاه تناسلی زن توسط رسانه ها و تبلیغات گفت: آرمان زیبایی شناختی اندام تناسلی زنان بر اساس آنچه در رسانه ها، کتب پزشکی و … می بینیم اغراق شده است. این نمایش اندام تناسلی زنانه در تصاویر رسانه‌ای، فیلم‌های پورنوگرافیک و کتاب‌های پزشکی نوعی «غیبت» و «ناپدید شدن» هستند اندام ها و در عین حال زنانگی به معنای واقعی کلمه با «فقدان» همراه است.

تصویر ایده آل از اندام تناسلی زنان چیست؟

کاظمی با اشاره به اینکه دیدگاه نژادپرستانه در تجلیل از اندام جنسی زنانه وجود دارد، اذعان می کند: «پیش از این، وجود لابیاهای بلند، به ویژه در میان اروپایی ها، به عنوان یک کلیشه نژادپرستانه و نمادی از بی اخلاقی منفور بود. در نگاه استعماری و اروپای غربی، لابیا، که اغلب مورد تحقیر قرار می گیرد، با زنان رنگین پوست (غیر سفید پوست) و زنان غیر غربی مرتبط است. که احتمال بیشتری برای برچسب زدن غیر زنانه دارد. “در این فرهنگ، لابیای استاندارد متعلق به زن سفیدپوست غربی است.”

آیا زن حق انتخاب دارد؟

زن با ساختن اندام جنسی خود را با آن مقایسه می کند و چون این الگو نادرست و انتخابی است، افراد با این مقایسه احساس انزجار شرمگاهی یا اضطراب تناسلی می کنند و برای یافتن راه حل به جراحی متوسل می شوند.

کاظمی در خاتمه این موضوع می گوید: مسئله اینجاست گزینه و یک آژانس نیز مطرح می شود. وقتی به چنین جراحی های زیبایی می رسیم، مدام عبارت «زن حق انتخاب دارد» را می شنویم. با این حال، شرایطی که زنان در آن این انتخاب را انجام می دهند، ذکر نشده است. واقعیت این است که در دوران هژمونی نئولیبرالیسم که تابع فمینیسم نیز بوده است، این انتخاب، عاملیت و توانمندی از محتوای سیاسی خود تهی شده و متوجه بدنه شده است. در حالی که فمینیسم موج دوم بر حق انتخاب و کنترل بدن تاکید داشت، امروزه این حق به بدن زنانی تنزل یافته است که با آرمان های مردسالاری و سرمایه داری مطابقت دارد و زنان را در این مسیر قرار می دهد.

پزشکان لابیاپلاستی را به عنوان یک روش طبیعی معرفی می کنند/تاثیر رسانه ها بر اندام های جنسی/

نقش دارو در افزایش لابیاپلاستی

کاظمی در بررسی نقش دارو در افزایش اندازه لابیاها و ایجاد نیاز به آن می گوید: «اگرچه علم پزشکی بر ماهیت تفاوت شکل و اندازه لابیاها تأکید دارد، اما گاهی اوقات با پورنوگرافی طنین انداز می شود. صنعت، مد، و فیلم های پورنوگرافی. رسانه ها و شکل خاصی از اندام جنسی، زنانه را به عنوان معیاری معرفی می کنند که همان تصویری است که در کتاب های علمی و پزشکی می بینیم. به عبارت دیگر، پزشکی علاوه بر مشارکت در ساختن اندام جنسی زنانه و ارائه تصویری ایده آل از آن، موجب انزجار و اضطراب عانه در زنان می شود.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت صداقت پزشک و ارائه اطلاعات صحیح است. کاظمی توضیح می دهد: «پزشکیان در ارائه اطلاعات به بیماران خود صادق نیستند و پزشکیان ایرانی نیز در این راه بسیار فعال هستند، آنها عمل لابیاپلاستی را به عنوان یک عمل بسیار رایج و بدون عارضه معرفی می کنند و عواقب آن و از طریق تبلیغات خود سعی می کنند زنان را به انجام این روش تشویق کنند.

طبق تحقیقات انجام شده در سال 2011، حدود 90 تا 95 درصد بیماران از نتیجه لابیاپلاستی راضی بودند. خطرات این روش شامل زخم دائمی، عفونت، خونریزی، سوزش، آسیب عصبی و کاهش یا افزایش حساسیت است. در استرالیا، طبق قانون، بیمارستان های دولتی موظف هستند قبل از انجام لابیاپلاستی اطلاعات کافی در مورد انواع مختلف اشکال طبیعی لابیا به متقاضیان ارائه دهند.

کاظمی می افزاید: در پزشکی تجاری تمرکز بر پیشگیری و درمان بیمار نیست، بلکه مفهومی به نام بهبود اضافه شده است که می گوید کیفیت زندگی شما را ارتقا می دهیم و شما را بهتر از آنچه هستید می کنیم. این پیشرفت و پیشرفت یکی از زمینه های کسب درآمد در پزشکی است.

لابیاپلاستی، راهی برای جلوگیری از فروپاشی خانواده؟

کاظمی معتقد است یکی از موضوعاتی که در فروپاشی خانواده به عنوان یک اصل پذیرفته شده، اما در واقعیت مبنایی ندارد، پدیده «نارضایتی جنسی» است.

وی در این باره خاطرنشان می کند: «اگر در اینترنت عنوان «نارضایتی جنسی و طلاق» را جستجو کنید، به طور عجیبی متوجه می شوید که نارضایتی جنسی شایع ترین دلیل 50 تا 80 درصد طلاق ها در ایران است یک دروغ بزرگ و نمی دانم این آمار از کجا می آید. واقعیت این است که در بین زوج های ایرانی نارضایتی جنسی وجود دارد؟ زیر 10 درصد کمتر از 10 درصد آنها به دلیل این مشکل تصمیم به طلاق می گیرند.

او ادامه می‌دهد: «وقتی چنین دروغی در جامعه رواج پیدا می‌کند، نتیجه این می‌شود که زن و مرد، به‌ویژه زنان، نمی‌توانند رضایت جنسی را تامین کنند و می‌دانیم که در فرهنگ‌ها و جوامع مردسالار مانند ایران، زنان چه در قانون و چه در عرف، بر حقوق جنسی مردان، اولویت و اهمیت آن ها تأکید فراوانی شده است به گفته پزشکیان، قرار است ظاهر و عملکرد جنسی زنان را بهبود بخشد.

47232

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *