اخبار اخبار جهان

پزشکیان می تواند با بریکس، تحریم‌ها را دور بزند؟

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: نشست اصلی سران بریکس با هدف ارتقای توانمندی های دوجانبه همکاری های برجام و جمهوری اسلامی ایران در کازان روسیه پیگیری شد. این دیدار فرصتی برای مسعود المدشیان و محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان، نخست وزیر امارات متحده عربی بود تا در حاشیه این دیدار در شهر کازان روسیه، دیداری کوتاه داشته باشند و در مورد وضعیت موجود گفتگو کنند. مسائل و نگرانی های دو کشور از جمله لزوم توقف حملات رژیم صهیونیستی.

شبکه آمریکایی سی ان ان درباره این نشست گفت: هدف پوتین این است که نشان دهد علیرغم تلاش غرب برای منزوی ساختن روسیه، ائتلاف کشورهایی که بسیاری از آنها از هژمونی غرب ناراضی هستند، با مسکو همبستگی می کنند.

بریکس گروهی از قدرت های اقتصادی نوظهور است که اعضای آن شامل برزیل، هند، چین، آفریقای جنوبی، روسیه، مصر، امارات متحده عربی، ایران، عربستان سعودی، اتیوپی و اخیراً کشورهایی مانند بلاروس و ترکیه برای عضویت در این کشور درخواست داده اند. برای این گروه اقتصادی کشورهای عضو بریکس در مجموع 41 درصد از جمعیت جهان و 26 درصد از مساحت زمین را در چهار قاره تشکیل می دهند. اعضای بریکس با هم بیش از 25 درصد نفت و 50 درصد سنگ آهن جهان را تولید می کنند.

در واقع، برجام توافقی برای برخورد با سایر قراردادها و سازمان های مشابه نیست، به عنوان مثال، اگرچه کشوری مانند برزیل عضوی از این گروه است، اما به نظر می رسد دیدگاه شرق شناسی بریکس و دکترین نگاه به شرق می تواند مانع از آن شود. و افزایش حضور و سیاست های ایران در این گروه.

هدف روسیه از تقویت برجام این است که “با رشد پرداخت ها به ارزهای محلی، کاهش هزینه های خدمات بدهی، افزایش استقلال مالی کشورهای عضو بریکس و همچنین کاهش ریسک های ژئوپلیتیکی تا حد امکان امکان پذیر شود.” این هدفی است که ایران نیز به دنبال آن است و پزشکیان قبل از رفتن به روسیه گفتند: «عضویت در این گروه‌ها می‌تواند راهی برای خروج از توتالیتاریسم آمریکا باشد».

در همین راستا، مجله اکونومیست در نهالیلی با تاکید بر اهمیت گروه بریکس برای اتحاد ایران، روسیه و چین در برابر آمریکا گفت: اگرچه ایران، روسیه و چین برای کنترل مسیرهای تجاری در آسیا با یکدیگر رقابت می کنند. در گذشته، آنها روابط چندان دوستانه ای با یکدیگر نداشتند، اقدامات و سیاست های واشنگتن این روابط را تغییر داده است و اکنون این سه کشور، که توسط یک دشمن مشترک متحد شده اند، متعهد می شوند که یک سیاست خارجی مشترک را دنبال کنند: حمایت از یک جهان چند قطبی دیگر تحت سلطه نیست. توسط آمریکا همه آنها روابط اقتصادی قوی تر را اساس اتحاد جدید خود می دانند.

آیا پزشکان با بریکس می توانند تحریم ها را دور بزنند؟

اهمیت همکاری ایران و روسیه برای پزشکیان به حدی بود که وی در دیدار با پوتین تاکید کرد: اگر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد شخصا پیگیری خواهم کرد زیرا معتقدم روابط دو کشور استراتژیک است. ” این امر برای هر دو کشور اجتناب ناپذیر و مفید است. ما باید روابط خود را تقویت کنیم در طی امضای یادداشت تفاهم بین دو کشور، اطمینان از روند صعودی روابط تجاری و اقتصادی مهم است و کمیته دوجانبه باید فعال باشد زیرا توسعه زیرساخت‌های ریلی را در چارچوب پیگیری می‌کنیم. کریدور شمال و جنوب و احداث فاز دوم و سوم نیروگاه انرژی و تجارت آزاد بوشهر بین ایران و اوراسیا.

در عین حال، دیپلمات‌های کشورمان معتقدند که «ایران با عضویت کامل در این گروه که مبتنی بر مسائل اقتصادی است، شانس بسیار خوبی برای دور زدن تحریم‌های یکجانبه و امکان استفاده از مزایای بانک توسعه بریکس دارد. خارج از سوئیفت.” کندی در عین حال صادرات نفت، گاز، میعانات گازی یا محصولات صنعتی و نیمه صنعتی یکی از مزیت های برجام است. همچنین پیشنهاد می شود از واحد پول مشترک برای کشورها استفاده شود. ایران می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و تحریم‌ها را کم‌اثر کند و از مزایای دریافت، خرید، فروش یا صادرات و واردات از این کانال‌ها و توسعه بیشتر مبادلات اقتصادی و تجاری بهره‌مند شود.

نمایندگان شورای اسلامی شهر ضمن اعلام خرسندی از بازدید پزشکیان، بر این باورند که «برجام الگوی موفق چندجانبه‌گرایی در جهان است که روند توسعه را برای کشورهای عضو تسهیل می‌کند» و یادآور شدند: «سیستم پرداخت مالی اختصاصی ” و “پرداخت های BRICS” نقش بسیار مهمی دارند. نقش مهمی در تسهیل مبادلات بین اعضا و تضعیف موقعیت یکجانبه دلار در تجارت جهانی خواهد داشت و کشورهایی مانند چین، روسیه، هند و برزیل بر این رویکرد تاکید دارند.

آیا پزشکان می توانند تحریم ها را با بریکس دور بزنند؟

از سوی دیگر، تأثیر گروه بریکس در انتخابات آمریکا به حدی است که تحلیلگران غربی «این اتحاد ضد غربی» را «نگران‌کننده» توصیف می‌کنند و معتقدند: «احتمال دارد این وضعیت در دوره دوم ریاست‌جمهوری پیش بیاید. ریاست جمهوری دونالد ترامپ.» اگر او تلاش کند چین را از بازارهای غربی بیرون کند، تغییر خواهد کرد. در این سناریو، چین برای از دست ندادن بیشتر، از منابع بیشتری برای تشکیل یک بلوک جایگزین استفاده خواهد کرد و به ناچار تلاش خواهد کرد تا اتحادهای خود را بر اساس روابط موجود گسترش دهد.

اروپایی ها نیز از برگزاری این اجلاس خرسند نبودند و سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفت: نمی توان به کشوری مانند روسیه اعتماد کرد. این کشور برای دستیابی به منافع خود به هیچ تعهدی متعهد نیست. روسیه همزمان با برگزاری نشست کازان منشور سازمان ملل، قوانین بین المللی و تعهدات قانونی این کشور را زیر پا می گذارد.

به نظر می‌رسد کارشناسان پزشکی نیز به این نگرانی در میان اروپایی‌ها واقف هستند، چرا که وی در سخنان خود تاکید کرد: می‌توان از رشد سطح همکاری‌های اقتصادی از جمله حجم سرمایه‌گذاری و تجارت متقابل اعضای بریکس بهره برد. به عنوان معیار و شاخص موفقیت یا شکست برجام.” بیانیه سالانه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. برای این منظور، ایجاد مرکزی برای جمع آوری، استانداردسازی و ارزیابی داده های اقتصادی کشورهای عضو ضروری است. در چنین شرایطی. مهمترین پیشنهاد ایران و پزشکیان تقویت بانک توسعه بود. NDB جدید که یکی از نهادهای برخاسته از گروه بریکس است با پذیرش اعضای جدید و افزایش سرمایه آنها بود. ، می تواند در راستای توسعه زیرساخت های این کشورها گام بردارد.

ناظران سیاسی با پیش بینی پیروزی ترامپ و افزایش تنش بین آمریکا و چین بر اهمیت گروه بریکس تاکید می کنند. همانطور که یک کارشناس چینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تاس در شانگهای گفت: “هدف اصلی برجام اصلاح نابرابری و ایجاد فرصت های بیشتر برای کشورهای در حال توسعه است.” این موضوعی است که رئیس جمهور چین نیز در دیدار با پوتین برای جلوگیری از سوء تفاهم با آمریکا در مورد جنگ اوکراین بر آن تاکید کرد. شی جین پینگ تاکید کرد که روابط چین و روسیه علیه هیچ کشور ثالثی نیست و به پوتین گفت: برجام یک عامل کلیدی در توسعه جهان چند قطبی است.

کارشناسان سیاسی موفقیت برجام را در اجرای سازوکار بانکی آن ارزیابی می کنند. میزان مقاومت کشورهای عضو در برابر فشار ایالات متحده یا دور زدن آن از طریق مکانیسم بانکی مشخص شده در برجام، کلید ارزیابی موفقیت یا شکست برجام است.

311213

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *