اخبار اخبار اقتصادی

پزشکیان چقدر بدهی به ارث برده است؟ / سلامی: صندوق‌های بازنشستگی مثل بمب ساعتی کار می‌کنند

تبلیغات بنری


مریم فخری: مسعود پزشکیان یک هفته پیش در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد که کارشناسان اقتصادی معتقدند از زمان روی کار آمدن وی با مجموعه ای از چالش ها در بخش های مختلف اقتصاد مواجه خواهد شد و تنها با نسخه ای جامع و کاربردی می توان گره از اقتصاد ایران باز کرد.

این در حالی است که گزارش ها حاکی از آن است که دولت مسعود پزشکیان باید حداقل تا چهار سال آینده 775 هزار میلیارد تومان بدهی باقی مانده از دولت فعلی را بازپرداخت کند. بر اساس آخرین گزارش وزارت اقتصاد و دارایی، حجم تعهدات ناشی از فروش اوراق مالی دولت در سال های آتی به ارزش اسمی 775 هزار و 900 میلیارد تومان معادل 5.5 درصد ناخالص است. محصول داخلی به قیمت روز 1402.

در حالی که این گزارش بدهی 870 هزار میلیارد تومانی به دولت سیزدهم از محل انتشار اوراق را که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده رد کرده است، وزارت اقتصاد خاطرنشان کرد: رقم بدهی به اشتباه به اوراق مشارکت شهرداری اضافه شده است. در حالی که تعهدات دولت از 775 هزار میلیارد تومان فراتر نمی رود، در سال های آینده برای بازپرداخت 13 اوراق منتشر شده از سوی دولت تسویه می شود.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، البته 95 هزار میلیارد تومان تعهداتی باقی مانده که تا پایان سال 1404 به دلیل انتشار اوراق توسط دولت دوازدهم باید پرداخت شود. بر اساس این گزارش همچنین از سال 1400 با روی کار آمدن دولت سیزدهم و افزایش سهم سایر منابع بودجه عمومی، نسبت انتشار اوراق مالی به تولید ناخالص داخلی علیرغم رشد اقتصادی در سال‌های گذشته افزایش یافته است. 1400، 1401 و 1402 اعدادی را ثبت کردند که به 2.8 درصد و 2.1 درصد رسیدند.

رقم واقعی بدهی دولت چقدر است؟

غلامرضا سلامی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار -، در پاسخ به گزارش هایی مبنی بر رقم بدهی دولت اظهار کرد: این اعداد گمراه کننده است و رقم بدهی دولت بیش از این ها و بیش از 10 هزار همات است.

وی با ارائه جدولی از بدهی دولت می گوید: عددی که منتشر شد و اکنون در اینترنت موجود است گمراه کننده است و کمتر از 10 درصد کل بدهی دولت است.

این کارشناس اقتصادی توضیح می دهد: بدهی دولت به بانک ها حدود 1100 همات است که 50 درصد آن در مدت مشابه سه سال گذشته ایجاد شده است. بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی 700 ژامبون است. بدهی های دیگری از جمله اوراق (سررسید سه ساله) داریم که تقریباً 850 حمت است.

سلامی ادامه می دهد: دولت علاوه بر اعداد و ارقامی که در جدول می بینید که از اطلاعات مرکز پژوهش های شورا و بانک مرکزی استخراج شده است، رقم نگران کننده ای برای پوشش زیان سالانه بانک ها و دولت بدهکار است. . – شرکت های تحت مالکیت شما شرکت ها و بانک های دولتی را در نظر بگیرید، مثلا بانک ملی که سالانه چند ده میلیارد تومان زیان دارد، چه کسی باید تامین کند؟ سهامدار کیست؟ دولت کمک کننده دیگری است! شما باید آن پول را پس انداز کنید. همین امر در مورد SBI و بانک توسعه صادرات نیز صدق می کند. بانک های دولتی به طور کلی این الزامات را دارند.

وی می افزاید: بانک های خصولتی نیز در حدی که دولت سهم دارد. اما به طور کلی، همه اینها بدهی است. حال باید تحلیل کرد که در این سه سال چقدر ایجاد شد و چه میزان از دولت های قبلی درآمد، اما به هر حال روند افزایش بدهی در دولت سیزدهم نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان می کند: بر این اساس اعدادی که گفته می شود حدود 775 هزار میلیارد تومان است، اعداد گمراه کننده ای است. همانطور که گفتم، اگر بدهی را اضافه کنید، از تولید ناخالص داخلی فراتر می رود.

سلامی یادآور می شود: اگر صندوق بازنشستگی کشوری و شکری اکچوئر شوند، چون کسری دارند و دولت باید این کسری را تامین کند، تعهد دیگری به تعهدات دولت اضافه می شود و رقم بالایی است. امسال دولت بیش از 400 کسری و شاید بیش از این رقم خواهد پرداخت. سال گذشته حدود 350 درصد از صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​کسری وجود داشت.

بیشتر بخوانید: هشدار شدید یک اقتصاددان درباره نرخ تورم: اقتصاد ایران در قرنطینه است

آیا دولت پزشکی قادر به پرداخت بدهی های دولت است؟

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: بر این اساس اعدادی که منتشر می کنند نادرست است و باید میزان بدهی را پیوند داد. همه دولت ها در ایجاد این بدهی مقصر بودند، اما اینکه دولت سیزدهم بخواهد از این بدهی خلاص شود، درست نیست. همانطور که گفتم فقط در مورد بدهی به سیستم بانکی، روند افزایش بدهی به سیستم بانکی در دولت سیزدهم بسیار بیشتر از دولت های قبلی بود.

سلامی در پاسخ به این سوال رابو که آیا دولت می تواند این میزان بدهی را پرداخت کند؟ وی می افزاید: دولت چهاردهم اصلاً این اختیار را ندارد. در واقع شرایط سختی وجود دارد. به خصوص در مورد صندوق های بازنشستگی، وضعیت بسیار بحرانی است.

وی تایید می کند: صندوق های بازنشستگی مانند بمب ساعتی کار می کنند. مگر اینکه تغییر اساسی در سیاست ها به طور کلی ایجاد شود. یعنی بازگشت به اقتصاد جهانی، تجارت بین المللی و تحریم ها باید برداشته شود و نفت صادر کنیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: علاوه بر سرمایه گذاری باید سرمایه های خارجی و داخلی را نیز جذب کنیم تا بتوانیم درآمدزایی کنیم و از این طریق هزینه ها و بدهی های جاری دولت را پرداخت کنیم.

با سلام با طرح این سوال: وقتی کسری بودجه داریم چگونه بدهی را تسویه کنیم؟ می گوید: وقتی کسری بودجه داریم سال به سال به بدهی هایمان اضافه می شود.

وی خاطرنشان می کند: باید درآمد مازاد داشته باشیم تا بتوانیم بدهی ها را تسویه کنیم. درآمد مازاد از طریق درآمدهای جاری ایجاد نمی شود، بلکه باید بتوانیم از طریق درآمدهای نفتی این کار را انجام دهیم. یعنی تامین مالی هزینه های جاری از طریق مالیات و صرف منابع نفتی برای سرمایه گذاری و بازپرداخت بدهی ها.

223225

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *