اخبار اخبار اقتصادی

پشت پرده تصمیم ویژه مجلس برای تغییر حقوق کارگران/ میرغفاری: دستمزد کارگران ۱۲ میلیون تومان از حداقل سبد معیشت عقب است

تبلیغات بنری


مریم فخری: شکاف بین دستمزد کارگران و هزینه های آنها روز به روز عمیق تر می شود. اتفاقی که این روزها سفره خانواده های اقشار پایین جامعه را بی رنگ کرده است. به گفته نمایندگان کارگری، حقوق 11 میلیون تومانی در حال حاضر 60 درصد با حداقل سبد معیشتی فاصله دارد و این نشان می دهد که سفره کارگران تا چه اندازه کوچک شده و قدرت خرید آنها کاهش یافته است.

به گفته کارگران، عقب ماندگی نیازها و معیشت به قدری چشمگیر است که به نظر نمی رسد امروز حتی میزان افزایش آن نیز بتواند عقب ماندگی را جبران کند.

در این مورد اکنون گفته می شود که در مجلس طرحی برای افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم تدوین شده است. مشام زهریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره توضیح می‌دهد: طبق ماده ۴۱ قانون کار، «حقوق‌ها باید بر اساس نرخ تورم افزایش یابد». کلمه تلقی شده مبهم است به همین دلیل در سال های گذشته به ویژه از سال 1396 و به استثنای سال 1401 افزایش حقوق کمتر از نرخ تورم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سال گذشته افزایش حقوق کارگران 22 درصد با نرخ تورم 45 درصد بوده است. تعبیر دولت این است که از آنجایی که در قانون عبارت «با جبران خسارت» وجود دارد، این امر الزامی نیست، بنابراین سعی شد این ابهام در قانون رفع شود و ماده 41 قانون کار به این صورت اصلاح شود: «افزایش حقوق باید حداقل باشد. برابر با نرخ تورم است.»

ظهوریان تصریح کرد: در صورت تصویب این قانون و تورم 45 درصدی، حقوق کارگران نیز باید 45 درصد افزایش یابد. انتظار می رود با این اصلاحیه ابهامات قانونی برطرف شود.

آیا تغییر قانون به افزایش دستمزدها متناسب با تورم کمک می کند؟

علی رضا میرغواری نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت و گو با – در واکنش به طرح جدید نمایندگان برای تغییر دستمزد کارگران گفت: چند نکته وجود دارد که باید در اینجا به آنها اشاره کنیم. در سال 1369 که قانون کار نوشته و تصویب شد، اکنون یا باعث شیطنت نوشتاری یا ضعف قانونی در استفاده از کلمات قابل تفسیر شده است.

وی می افزاید: در بند اول ماده 41 قانون کار به صراحت آمده است که حداقل دستمزد باید «بر اساس تورم» تعیین شود. حالا با علاقه تعبیر می شود و از نظر حقوقی می گویند ایرادی دارد که افزایش دستمزد با تورم یا برابر تورم نیست و می توانیم دستمزد را کمتر از، مساوی یا افزایش دهیم. بیشتر از تورم

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به برنامه مجلس برای تغییر این قسمت از قانون کار می گوید: می خواهند قانون را تغییر دهند و کلمه «بر اساس تورم» را به کلمه «در حد تورم» تغییر دهند. یک نکته مثبت و آینده نگر است، اما سوال اینجاست که آیا با تغییر قانون دستمزدها با نرخ تورم افزایش می یابد؟

میرغفاری خاطرنشان می کند: ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری صراحتاً تصریح می کند که دستمزد باید به میزان تورم افزایش یابد، اما شاهدیم که دولت ها در طول سال های گذشته این کار را انجام نداده اند و حتی گاهی حقوق مشمولان نیز در این قانون انجام نشده است. خدمات ملکی قانون مدیریت خدمات کمتر از تورم افزایش یافته است.

وی ادامه می دهد: اکنون با تمام این تفاسیر امیدواریم حرکت رو به جلو باشد، اما من شخصا معتقدم با تغییر یک کلمه در یک ماده قانونی، تغییراتی لازم و مناسب است که منجر به افزایش حقوق عادلانه کارگران می شود. در نهایت، جبران عقب ماندگی اتفاق نمی افتد. امیدوارم این حداقل هم به نتیجه مطلوب برسد.

بیشتر بخوانید:

آیا فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می کند؟ / روش جدید محاسبه و نرخ بالقوه حقوق و دستمزد

طرح فوری مجلس برای تغییر حقوق کارگران/افزایش مبلغ حقوق و دستمزد آیا مشخص است؟

حقوق 60 درصد از سبد معیشت عقب است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به سوال رابو مبنی بر اینکه رقم دستمزد تا چه اندازه از تورم عقب است؟ وی می گوید: ماده 41 قانون کار حاوی دو نکته روشن است. در بند اول قانون کار آمده است که حداقل دستمزد با توجه به تورم افزایش می یابد. بند 2 نیز لزوم افزایش حداقل دستمزد را به میزانی که برای رفع نیاز خانواده که ابعاد آن توسط مراکز رسمی اعلام می‌شود، بدون توجه به شرایط روحی، جسمی و جنسی، پیش‌بینی کرده است.

میر غفاری می افزاید: میزان تورم هر سال مشخص است و این افزایش هایی که به دست آوردیم کمتر از تورم سال های گذشته بوده است همه چیز نشان می دهد که سفره کارگران روز به روز کوچکتر می شود و قدرت خرید آنها کاهش می یابد. از نیازها عقب است و سبد زندگی آنقدر شگفت انگیز است که من باور ندارم که بتوانیم عقب ماندگی را حتی با افزایش جبران کنیم.

وی خاطرنشان می کند: حداقل دستمزد برای سبد معیشت کارگران حدود 23 میلیون تومان است در حالی که حداقل دستمزد برای یک خانواده 2.3 نفره 11 میلیون و 100 هزار تومان یعنی حدود 12 میلیون و 60 تومان است فاصله بین حداقل دستمزد و حداقل سبد معیشتی کارگران است.

آیا دستمزد 1404 کارگر بیشتر از تورم افزایش می یابد؟

نماینده کارگران در شورای عالی با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم نسبت به دستمزد کارگران می گوید: با توجه به شعارهای انتخاباتی مطرح ترین نامزدهای ریاست جمهوری که همگی بر جبران عقب ماندگی تاکید دارند، کمترین اتفاقی که در سال جاری رخ خواهد داد این است. اینکه شورای عالی کار به دلیل عدم مذاکره در مورد نرخ تورم دستمزدها را افزایش می دهد.

میرغواری تایید می کند: در واقع امیدواریم برای جبران عقب ماندگی دستمزد نسبت به سبد معیشت، مذاکراتی برای افزایش دستمزدها به نسبت تورم انجام شود. یعنی به طور پیش فرض افزایش تورم را پذیرفتیم و برای جبران عقب ماندگی سبد معیشت چانه زنی می کنیم.

223225

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *