اخبار اخبار جهان

پیام رأی بالای وزیر دفاع به کشورهای خاورمیانه

تبلیغات بنری


رسول السلیمی: در آخرین جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دکتر پزشکیان یک رکورد تاریخی شکسته شد و عزیز نصیر زاده با اکثریت ۲۸۱ رای وزیر دفاع شد. این بالاترین رای به یک وزیر در تاریخ مجلس ایران است که حاوی چند پیام مهم است:

1- با توجه به شرایط متلاطم خاورمیانه، انتخابات ریاست جمهوری در ایران پس از یک دوره بحران در غیاب رئیس جمهور منجر به اجماع ملی در بین ایرانیان شد. نماد این فدرالیسم، رأی پارلمان به کل لیست وزیران پیشنهادی و اختصاص بیشترین آرا به وزیر دفاع است. از این رو زنجیره دفاعی ایران در برابر تهدیدات منطقه ای در شرایطی با حمایت مجلس تقویت شد که افکار عمومی ایران پیش از این تحت تاثیر شدیدترین حملات رسانه های غربی مبنی بر جدایی مردم از نیروهای مسلح قرار گرفته بود.

2- اگرچه ماهیت وزارت دفاع تحکیم قدرت است، اما افزایش آرای نمایندگان برای وزیر دفاع، قدرت نرم ناشی از رای غیرمستقیم مردم در این وزارتخانه را به دستاوردی مهم در راستای اجرای برنامه پیشنهادی سرتیپ ناصر زاده. بنابراین تحول و پیشرفت محور اصلی درخواست نمایندگان برای رای دادن به نصیر زاده برای ایجاد تغییرات اساسی در ساختار این وزارتخانه است تا با حملات مشترک به ایران، جایگاه دیپلماسی ایران در جهان به ویژه در میان کشورهای عضو این وزارتخانه ایجاد شود. محور مقاومت، تضعیف نخواهد شد.

3- اعطای بالاترین مشروعیت مردمی به وزیر دفاع از طریق رأی وکیل مردم، بیانگر اهمیت جایگاه وزارت دفاع در بین مردم در حمایت از نیروهای مسلح مسئول امنیت کشور است. بنابراین انتظارات مردم از وزارت دفاع نسبت به سایر وزارتخانه ها در بالاترین سطح اهمیت قرار دارد و این موضوع مسئولیت بیشتری را بر دوش سرتیپ ناصر زاده نسبت به سایر وزرا قرار داد.

4- مسائل مهم در سیاست خارجی ایران ناگزیر به مسائل دفاعی کشور مربوط می شود. رای عزیز نصیر زاده در کنار رای بالای نمایندگان به دکتر عراقچی، انتظارات مجلس از همسویی میدانی و دیپلماسی برای پیشبرد منافع و منافع ملی ایرانیان را نشان می دهد. در چنین شرایطی، وزارت دفاع در اولویت‌بندی مسائل دفاعی باید چشم‌انداز دقیقی از سیاست خارجی ایران و نیاز دیپلماتیک جمهوری اسلامی به ابزارهایی برای ارتقای قدرت میدانی خود داشته باشد. به این ترتیب الگوبرداری از سردار سلیمانی در برگزاری جلسات مستمر با وزارت امور خارجه می تواند عرصه و دیپلماسی را هر چه بیشتر همسو کند.

5- انتخاب سردار سرتیپ ناصر زاده از بین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، انتخابی هوشمندانه و نشان دهنده اولویت چهاردهم دولت برای تقویت نیروی پدافند هوایی کشور متاثر از ویژگی های جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران در خاورمیانه است. از سوی دیگر و با توجه به اهمیت حمایت مردم از ارتش در شرایط کنونی ایران، دکتر ناصر زاده با هماهنگی نهادهای حاکمه و نیروهای مسلح به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد.

6- از آنجایی که سطح درگیری ایران با اسرائیل به بالاترین سطح جنگ اطلاعاتی نظامی رسیده است، اختصاص بالاترین صدا به وزیر دفاع حاوی پیام مهمی به کشورهای منطقه است که حمایت نمایندگان مردم از مبارزان نیروها عنصر مهمی در محاسبات آنها در قبال ایران است و بنابراین هرگونه اقدام نظامی کشورهای منطقه یا ائتلاف غربی علیه ایران در محاسبات آتی بر اساس حمایت مردم از نیروهای مسلح ایران ارزیابی خواهد شد. به خصوص که ایران در آستانه پاسخگویی به اسرائیل پس از ترور اسماعیل هنیه است.

7- رویکرد تحول آفرین و پیشرفت همه جانبه در عرصه های دفاعی، نظامی و امنیتی کشور که وزیر دفاع در برنامه پیشنهادی به مجلس ارائه کرد، چشم اندازی را برای تغییرات اساسی در ساختار کشور مطرح کرد. وزارت دفاع برای مقابله با تهدیدات جدید علیه ایران رای بالای نمایندگان سرتیپ ناصر زاده قواعد بازی استفاده از تهدیدات علیه ایران در خاورمیانه را تغییر خواهد داد. این موضوعی است که خروجی مهم آن تقویت دیپلماسی امنیتی ایران در منطقه خواهد بود و تأثیر مستقیمی بر اوضاع سوریه، یمن، لبنان و فلسطین خواهد داشت.

311213

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *