اخبار اخبار اقتصادی

پیش‌بینی‌پذیری بازار سهام از دست رفته است/ پزشکیان صدای سهامداران را بشنود

تبلیغات بنری


مریم فخری: پزشکیان در روزهای آینده در حالی ریاست دولت چهاردهم را برعهده می گیرد که بازار سرمایه مدت هاست حال و روز خوبی ندارد و شاخص های اقتصادی نیز آینده مثبتی را برای بازار نشان نمی دهد.

کارشناسان و تحلیلگران بازار مالی بر این باورند که بازار یک روزه سهام به این وضعیت نرسیده است که انتظار داریم به سرعت رفع شود.

به گفته آنها سیاست هایی که در دولت قبل بر اقتصاد تحمیل شد آثار خود را بر بازار سرمایه گذاشت و در این مرحله چشمان بازار سرمایه تا حد زیادی معطوف به تیم اقتصادی پزشکیان و افرادی است که در آن منصوب کرده است. وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و سایرین انتخاب خواهند کرد و هر کدام به طور جداگانه در بازار سهام تاثیر خواهند داشت.

این در شرایطی است که در حال حاضر شاهد فضای نامشخصی در عرصه های اقتصادی هستیم و این موضوع به خودی خود می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.

آخرین تحولات بازار مالی حاکی از آن است که شاخص کل بورس به رقم 2 میلیون و 202 هزار و 679 واحد رسید که از ابتدای سال تاکنون حدود 47 هزار واحد کاهش نشان می دهد. شاخص کل بورس در ابتدای سال 1403 هجری شمسی به عدد 2 میلیون و 249 هزار و 426 واحد رسید.

چشم بازاری دولت چهاردهم

مجید عبدالحمیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با – درباره وضعیت بورس در دولت چهاردهم گفت: بورس ایران در این مدت با چالش های زیادی مواجه بوده است که امیدوارم با رفع این چالش ها بتوانیم این چالش ها را برطرف کنیم. مشکلات، ما می توانیم گامی در جهت بهبود وضعیت فعلی برداریم.

وی به مشکلات و چالش های موجود و عدم شفافیت اطلاعات اشاره کرد و افزود: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بورس ایران با آن مواجه هستیم عدم شفافیت در ارائه اطلاعات توسط شرکت ها و نهادهای ذیربط است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بسیاری از شرکت ها اطلاعات مالی و عملکردی خود را به صورت ناقص و بعضاً نادرست ارائه می کنند که این امر باعث می شود نتوانیم تصمیمات صحیح سرمایه گذاری را اتخاذ کنیم و اعتماد ما به بازار کاهش می یابد.

عبدالحمیدی با اشاره به نوسانات شدید و غیرمنتظره گفت: نوسانات شدید در بورس ایران یکی از بزرگترین چالش های پیش روی ما بود. این نوسانات که اغلب بدون دلیل منطقی رخ می دهد باعث می شود سرمایه گذاران نتوانند برنامه ریزی درستی داشته باشند و در نتیجه ریسک سرمایه گذاری افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از ما بارها شاهد بوده ایم که ارزش سرمایه گذاری هایمان به دلیل نوسانات غیرمنطقی کاهش چشمگیری داشته است.

کارشناس بازار سرمایه پسر من نیز به ایرادات قوانین و مقررات اشاره کرد و یادآور شد: قوانین و مقررات ناکارآمد بورس همواره یکی از مشکلات عمده ما بوده است. این قوانین که به طور مکرر به روز نمی شوند نمی توانند پاسخگوی نیازهای فعلی بازار باشند و در نتیجه فضای رقابتی و عادلانه برای سرمایه گذاران ایجاد نمی شود.

عبدالحمیدی به عدم حمایت از سرمایه گذاران فردی اشاره کرد و افزود: سرمایه گذاران انفرادی که بخش بزرگی از بورس را تشکیل می دهند اغلب به اطلاعات و منابع کافی دسترسی ندارند. این ما را در مقایسه با سرمایه گذاران و موسسات بزرگ در موقعیت ضعیف تری قرار می دهد و نمی توانیم به درستی از حقوق خود دفاع کنیم.

توانایی پیش بینی بازار از بین رفته است

وی در عین حال گفت: تورم، نرخ سود بالا و نوسانات نرخ ارز تاثیرات منفی زیادی بر بورس داشت. این مشکلات کلان اقتصادی باعث کاهش ثبات و پیش بینی پذیری بازار شده و باعث شده بسیاری از سهامداران متحمل زیان مالی شوند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: یکی از مسائلی که همیشه ما را آزار می دهد تک نرخی نبودن ارز است. چند برابر شدن نرخ ارز و نوسانات شدید آن، برنامه ریزی مالی را برای ما بسیار سخت کرد و نتوانیم به درستی در بورس فعالیت کنیم.

عبدالحمیدی یادآور شد: «سفارش‌های قیمت‌گذاری نیز یکی از مشکلات بزرگ ما بود. این سیاست باعث شد بسیاری از شرکت ها نتوانند به درستی کار کنند و بازار به سمت رقابتی شدن حرکت نکند.

وی خاطرنشان کرد: بارها شاهد بوده ایم که قیمت گذاری دستوری موجب اختلال در عرضه و تقاضا و ضرر و زیان سرمایه گذاران شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصمیمات ناگهانی و غیرمنتظره دولت را یکی از معضلات بازار سرمایه دانست و گفت: تصمیمات ناگهانی یک شبه دولت یکی دیگر از مشکلاتی است که ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این تصمیمات که اغلب بدون مشورت و بررسی کافی اتخاذ می شود، باعث بی ثباتی بازار و کاهش شدید اعتماد سرمایه گذاران می شود.

عبدالحمیدی افزود: بی ثباتی در سیاست های اقتصادی دولت به ویژه در بورس یکی از بزرگترین مشکلات ماست. تغییرات مکرر قوانین و مقررات و ناهماهنگی در سیاست های اقتصادی باعث سردرگمی و عدم اعتماد سرمایه گذاران شده است.

وی تصریح کرد: فرآیندهای بروکراتیک و مشکلات اداری نیز یکی از موانع اصلی فعالیت در بورس ایران است. تأخیر در اخذ مجوز، مشکلات ثبت و واگذاری سهام و سایر مسائل اداری باعث کاهش کارایی بازار و افزایش هزینه های سرمایه گذاری می شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نبود انگیزه کافی برای ورود سرمایه به بورس یکی از مشکلات اساسی ماست.

وی ادامه داد: جذابیت بازارهای دیگر مانند بازار مسکن، طلا و ارزهای خارجی در این چند سال به همراه عدم سودآوری بورس، بسیاری از سرمایه گذاران را بر آن داشت تا به جای سرمایه گذاری در بورس به این بازارها روی بیاورند. . . فقدان سودآوری بازار سهام و نوسانات شدید انگیزه سرمایه گذاران را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

پزشکیان باید صدای ذینفعان را بشنوند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: امیدواریم با توجه به این مشکلات و چالش ها، دولت جدید صدای سهامداران را بشنود و در جهت بهبود وضعیت بورس ایران گام بردارد.

عبدالحمیدی تاکید کرد: ما به عنوان فعالان بازار سهام در صدد ایجاد بازاری شفاف، باثبات و قابل پیش‌بینی هستیم که در آن همه سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ بتوانند با اطمینان و آرامش فعالیت کنند و به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.

223225

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *