اخبار اخبار فرهنگی

پیگیر آزادی خوانندگان رپ هم بودیم/ توجه به صنوف از شعارهای انتخاباتی پزشکیان است/ مشورت با اهالی هنر یک مطالبه منطقی

تبلیغات بنری


پریسا ساسانی: تقدیم آقای عباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به دولت چهاردهم و اخذ رای اعتماد احتمالی ایشان از مجلس موید حضور این مدیر فرهنگی در سمت این وزارتخانه است. وزیری که در دولت دوازدهم و در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی مسئولیت مدیریت این وزارتخانه را بر عهده داشت، اکنون بار دیگر ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده می گیرد. با این تفاوت که مدیریت بر این اساس با توجه به تغییراتی که در جامعه رخ داده و نوع و کمیت مطالبات اهالی هنر با گذشته تفاوت اساسی دارد.

مدیرعامل خانه موسیقی در گفت و گو با رابو درباره مسائل خانه موسیقی، عدم ممانعت از عضویت خوانندگان و موزیسین های رپ در این اتحادیه، از نبود قانون صریح برای پیگیری کپی رایت و معامله انتقاد کرد. با مسائل معیشتی نوازندگان عضو خانه موسیقی؛ صحبت کردن

* با توجه به روی کار آمدن دولت مسعود مادزیکیان و انتصاب آقای عباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطالبات جامعه موسیقی چگونه تدوین می شود؟

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی: خواسته های جامعه موسیقی به طرق مختلف بیان شده است، اما اولین انتظار این است که ژانرهای موسیقی باید جدی گرفته شود، موضوعی که آقای مازیکیان بارها در شعارهای انتخاباتی خود مطرح کرده است. بنابراین کمترین انتظار من این است که مدیران وزارتخانه با مشورت صنعتگران تعیین شوند و به مطالبات اهالی هنر توجه کنند که به اعتقاد من این یک الزام منطقی است. خودآگاهی، خودآگاهی و رهبری نیز از ویژگی های مهم وزیر است تا بتواند با توجه به گستردگی این حوزه، مشکلات حوزه های مختلف هنری را حل کند. به علاوه مقیاس و سطح مطالبات هنرمندان در شرایط کنونی با گذشته بسیار متفاوت است و موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

* با توجه به طرح مطالباتی که مطرح کردید؛ شرایط موسیقی هاوس چیست؟

همانطور که می بینید خانه موسیقی امروز تقریباً 18 هزار عضو دارد و هم از نظر جغرافیایی و هم از نظر تعداد اعضا موسسه بزرگی است و نوازندگانی از سراسر ایران در این خانه عضویت دارند و این نشان می دهد که جامعه موسیقی امروز بیش از همیشه متوجه شده است که باید با نام خانه موسیقی دور هم جمع شوند و خواسته های خود را دنبال کنند. یکی از مهم ترین چالش ها و مشکلاتی که سال هاست جامعه موسیقی با آن مواجه است این است که اهالی موسیقی خواسته های خود را درک می کنند و می دانند چه می خواهند و چگونه خواسته های خود را مطرح کنند. این در حالی است که در گذشته وقتی صحبت از تشکل های کارگری می شد این سوال مطرح می شد که کارکرد این نهادها چیست؟ خب این سوالات امروز وجود ندارد و همه می دانند که چرا باید عضو خانه موسیقی شوند و چه خواسته هایی دارند؟ و اینکه چگونه باید آن را دنبال کنند، که به نظر من پیشرفت مهمی برای رسیدن به این نقطه است.

* مسائلی مانند برخورد با هنرمندان و معیشت آنها که اصلی ترین مسائل صنفی در خانه موسیقی است چگونه پیش می رود؟

قبل از پاسخ به این سوال اول باید توضیح دهم که وقتی با جامعه و مردم صحبت می کنیم، برداشت آنها از موسیقی چیزهایی است که در سطح جامعه و در فضای مجازی تولید می شود، در صورتی که وقتی صحبت از موسیقی می شود منظور تنوع و تنوع است. در ژانرها و ژانرهای موسیقی سراسر کشور از موسیقی اقوام و نواحی مختلف ایران از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، موسیقی سنتی، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، موسیقی پاپ و زیرگروه های آن است و متاسفانه جامعه یک بخش کوچکی از این تنوع در ژانرها، و آنها می بینند و می شنوند که این یکی از چیزهایی است که… ما پشیمانیم. اما چالش های کوچک و بزرگی در خصوص مطالبات، معضل معیشتی و مسائل درمانی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود و موسیقی هاوس این بخش از جامعه موسیقی را مد نظر قرار داده و نمایانگر کل آن است و البته موسیقی پاپ کم بازدیدترین خانه این معضل است. تقاضای موسیقی هاوس نیست و شاید خوانندگان موسیقی پاپ نیازی به عضویت در این اتحادیه ندارند. اما خانه موسیقی انواع موسیقی را از نوازندگان خراسان جنوبی، نوازندگان مازندرانی و گیلانی، نوازندگان سیستان، بلوچستان و بوشهر و موسیقی سنتی می داند. علاقه ما نیز به جوانان با استعداد، مشتاق و پرتلاشی که با دنیای رویاها وارد این عرصه شدند و با عشق در این رشته تحصیل کردند و کار کردند، متمرکز است. همچنین در خصوص موضوع بیمه و درمان باید اشاره کنم که مشکل حل نشده ای در این زمینه وجود ندارد. چرا که روند بیمه تامین اجتماعی خوب است و تعداد زیادی از اعضای خانه موسیقی هم اکنون از طریق صندوق اعتماد هنر دارای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی دانا به عنوان یکی از بالاترین سطح بیمه ها هستند.

*مهمترین چالش پیش روی خانه موسیقی به عنوان یک سازمان تجاری؛ این چیه؟

ما با چالش حقوق معنوی صاحبان آثار هنری مواجه هستیم، متأسفانه آثار هنرمندان در حراج به صورت رایگان به فروش می رسند و در شرایط فعلی به دنبال آن هستم مکانیزم برای حل این مشکل البته مطلقاً قانونی در این مورد وجود ندارد، نه، اینطور نیست. اما قوانین ناقص هستند و باید به طور طبیعی تکمیل شوند. بنابراین، بسترهای متنوع و متنوعی که برای عرضه موسیقی وجود دارد باید به درستی تعریف شود و قانون کپی رایت بررسی شود. اما آنچه مهم است اراده ای است که باید اجرای این قانون را تضمین کند که متأسفانه اگر وجود ندارد باید مانند بسیاری از قوانین دیگر اجرا شود.

پیگیر آزادی رپرها هم بودیم/ بحث ژانر یکی از شعارهای انتخاب پزشک است/ مشورت با اهل هنر لازمه منطقی است.

*شما در صحبت هایتان اشاره کردید که خانه موسیقی خانه همه نوازندگان است و می دانید که موسیقی اعتراضی معروف به موسیقی رپ است. این نیز بخشی از این نوع موسیقی است. به طور خاص آیا این نوع موسیقی در خانه جایی دارد؟

در اساسنامه خانه موسیقی انواع موسیقی چه عضویت و چه غیر عضو تعریف نشده است. بنابراین انواع موسیقی در این اتحادیه حضور دارند. در واقع همه کسانی که در زمینه موسیقی فعالیت می کنند معتقدند که تعریف موسیقی درست است; آهسته حرکت کن قطعا جایی برای موسیقی در خانه وجود دارد. بنابراین، نوازندگان رپ نیز می توانند از اعضای موسیقی هاوس باشند. در واقع در سال 1401 هجری قمری به عنوان مدیرعامل خانه موسیقی به مشکلی برخوردم که در آن یک خواننده رپ درگیر بود و در حضور مدعی العموم و قضات کشور با مقامات قضایی کشور و در در همان زمان تأیید کردم که موسیقی رپ در همه جا به موسیقی اعتراضی معروف است. حقیقت این است که خاستگاه این نوع موسیقی اعتراض است و من در دفاع از آن خواننده بر این نکات تاکید کردم.

*سید نوربخش سهم آواز بانوان در موسیقی خانگی چیست؟

همه بانوانی که در عرصه خوانندگی فعالیت می کنند، عضویت خانه موسیقی را دارند و همه امور تجاری آنها مانند سایر اعضا انجام می شود، جالب اینجاست که خانم هنگامه اخوان، خواننده برجسته چهل سال اخیر و از هنرمندان با استعداد ایرانی است. نوازنده، عضو هیئت مدیره خانه موسیقی است. علاوه بر این به طور جدی معتقدم که موضوع آواز زنانه رنگ و تیپ خاصی به موسیقی ایرانی می بخشد و از جایگاه والایی برخوردار است، از این رو برای اعضای خانه موسیقی احترام زیادی قائل هستیم و همواره در تکریم آنها تلاش می کنیم. در جشن های خانه موسیقی

در یکی از این جشن ها در خانه موسیقی، استاد پرنیاکان به صراحت در حضور وزیر وقت، حضور بانوان در عرصه موسیقی و خوانندگی را به عنوان یک مطالبه جدی مطرح کرد. این موضوعی است که بارها گفته شده و ما بر آن تاکید می کنیم. در حال حاضر بانوان زیادی در زمینه خوانندگی فعالیت می کنند. به نظر من و با توجه به فقه و فتوای موجود در این زمینه، نباید به این موضوع نگاه جزمی داشت.

*سوال آخر: آیا جشن خانه موسیقی پس از سال ها وقفه امسال برگزار می شود؟

بله، امسال شب موسیقی خواهیم داشت و امیدوارم بتوانیم کمبود این جلسات برگزار نشده را جبران کنیم. در این جشن بهترین آلبوم و بهترین کتاب موزیکال را تقدیم می کنیم و همچنین برنامه ویژه ای برای تجلیل از بزرگانی که به دلیل چند سال غیبت از جشنواره، حجم انباشته ای از آثار را انتخاب و داوری کردند، خواهیم داشت. امسال در شب موسیقی باید این آثار ارائه شود

5757

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *