اخبار اخبار تکنولوژی

چالش‌های اخلاقی و قانونی استفاده از هوش مصنوعی در حوزه خبر کدامند؟

تبلیغات بنری


ایسنا/ خراسان رضوی پیشرفت‌های هوش مصنوعی چالش‌های قانونی و اخلاقی جدیدی را برای نحوه استفاده سازمان‌های خبری از هوش مصنوعی در تولید و توزیع و همچنین نحوه استفاده سیستم‌های هوش مصنوعی از محتوای خبری به همراه دارد.

برای اتاق‌های خبر، استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مزایای بهره‌وری و نوآوری را ارائه می‌کند، اما نادرستی، مسائل اخلاقی و تضعیف اعتماد عمومی را نیز تهدید می‌کند. همچنین فرصت هایی برای سوء استفاده از حق چاپ آثار اصلی توسط روزنامه نگاران ایجاد می کند.

برای رسیدگی به این چالش‌ها، قانون باید شامل تعاریف روشنی از مقوله‌های هوش مصنوعی و کلمات خاص برای هر یک باشد، ناشران و شرکت‌های فناوری نیز مسئول ایجاد دستورالعمل‌های اخلاقی واضح و آموزش پیرامون این شیوه‌ها خواهند بود، بنابراین همکاری آینده‌نگر بین سیاست‌گذاران، ناشران، فناوری. توسعه دهندگان و دانشگاهیان بسیار مهم است.

چالش های اخلاقی و قانونی استفاده از هوش مصنوعی در اخبار چیست؟

آیا هوش مصنوعی یک تهدید شغلی است؟

برای سال‌ها، اشکال اولیه هوش مصنوعی (قبل از توسعه هوش مصنوعی مولد) برای ایجاد و توزیع اخبار و اطلاعات از طریق اینترنت استفاده می‌شد. اتاق‌های خبری بزرگ‌تر از اتوماسیون برای ساده‌سازی تولید و کارهای روتین، از ایجاد گزارش‌های درآمد و خلاصه‌های ورزشی گرفته تا ایجاد برچسب‌ها و اسکریپت‌ها، استفاده کرده‌اند. در حالی که این شیوه‌ها در اتاق‌های خبری کوچک‌تر محلی کمتر رایج بود، آنها نیز از آن استقبال کردند. شرکت های فناوری همچنین به طور فزاینده ای از هوش مصنوعی برای خودکارسازی وظایف مهم مرتبط با اخبار و اطلاعات، مانند توصیه و مدیریت محتوا، و همچنین تولید نتایج جستجو و خلاصه استفاده می کنند.

تا به حال، بحث‌های عمومی پیرامون ظهور هوش مصنوعی عمدتاً بر پتانسیل آن برای ایجاد اختلال در کار دستی و وظایف عملیاتی مانند خدمات یا تولید متمرکز بوده است، با این فرض که کار خلاقانه بسیار کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با این حال، موج اخیر سیستم‌های هوش مصنوعی مولد بسیار پیچیده و در دسترس نگرانی‌هایی را در مورد پتانسیل آن‌ها برای بی‌ثبات کردن مشاغل مدیریتی و کار رسانه‌ای ایجاد کرده است. این موارد شامل سوء استفاده از قانون کپی رایت، دادن اطلاعات نادرست به مردم و از بین بردن اعتماد است. در عین حال، این فناوری‌ها مسیرهای جدیدی را برای پایداری و نوآوری در تولید اخبار ایجاد می‌کنند، از تولید خلاصه یا پخش خبری و پوشش رویدادهای محلی (با نتایج متفاوت) تا ارائه داستان‌ها و اجرای بخش‌های نظر.

از آنجایی که اتاق‌های خبر کاربردهای جدید هوش مصنوعی مولد را آزمایش می‌کنند، برخی از شیوه‌های آن به دلیل اشتباهات و عدم شفافیت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. خود ناشران اخبار ادعا می‌کنند که حق نسخه‌برداری توسط کسانی که از محتوای خبری برای ساخت و آموزش ابزارهای هوش مصنوعی جدید استفاده می‌کنند و در برخی موارد با شرکت‌های فناوری منعقد می‌کنند یا خزنده‌های وب را از دسترسی به محتوای آنها با پتانسیل ساخت ابزارهای هوش مصنوعی برای تبدیل بیشتر جستجو مسدود می‌کنند. ترافیک از محتوای خبری.

این تحولات چالش‌های قانونی و اخلاقی جدیدی را برای روزنامه‌نگاران، سیاست‌گذاران و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند، از جمله اینکه ناشران چگونه از هوش مصنوعی در تولید و توزیع اخبار استفاده می‌کنند، چگونه سیستم‌های هوش مصنوعی محتوای اخبار را استخراج می‌کنند و چگونه خط‌مشی هوش مصنوعی در سراسر جهان شکل می‌گیرد.

چالش های اخلاقی و قانونی استفاده از هوش مصنوعی در اخبار چیست؟

موج نوآوری در هوش مصنوعی

در بیشتر کشورها، موج اخیر نوآوری های هوش مصنوعی نظارت یا مقررات دولتی را دور زده است. پاسخ‌های نظارتی به فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی از مقررات مستقیم گرفته تا قوانین نرم مانند دستورالعمل‌هایی برای خود تنظیمی صنعت در داخل کشورها متفاوت است. برخی از دولت ها مانند روسیه و چین به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسعه هوش مصنوعی را در کشورهای خود تسهیل و اغلب کنترل می کنند. برخی دیگر با مشارکت دادن ذینفعان مختلف سعی در تسهیل نوآوری دارند. برخی فعالانه به دنبال تنظیم فناوری هوش مصنوعی و محافظت از شهروندان در برابر خطرات آن هستند. به عنوان مثال، هنگامی که صحبت از حریم خصوصی می شود، قوانین اتحادیه اروپا تاکید زیادی بر حفاظت قوی از داده های شهروندان از نهادهای تجاری و دولتی دارد، در حالی که کشورهایی مانند چین حق دولت را برای جمع آوری و استفاده از داده های شهروندان به رسمیت می شناسند.

این تفاوت‌ها نشان‌دهنده عدم توافق در مورد ارزش‌هایی است که باید زیربنای قوانین هوش مصنوعی یا چارچوب‌های اخلاقی باشد و اجماع جهانی را در مورد تنظیم آن دشوار می‌کند. با این حال، قوانین در یک کشور می تواند اثرات قابل توجهی در جای دیگر داشته باشد. مهم است که آنهایی که سیاست‌ها و سایر راه‌حل‌ها را پیشنهاد می‌کنند، تفاوت‌های جهانی را بشناسند و طیف کامل تأثیرات بالقوه‌شان را بدون به خطر انداختن ارزش‌های دموکراتیک روزنامه‌نگاری مستقل، اینترنت باز و آزادی بیان در نظر بگیرند.

سیاست‌های قانونی که به طور خاص با هدف تنظیم هوش مصنوعی انجام می‌شود، می‌تواند به راحتی به دلیل عدم وضوح در مورد آنچه که هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهد، تضعیف شود، و تشخیص و اجرای تخلفات را بسیار دشوار می‌کند. با توجه به پیچیدگی این مقررات و سرعت نوآوری در این زمینه، کارشناسان خواستار مقررات فردی و سازگار به جای پاسخ های استاندارد شده اند. توصیه‌ها برای مشارکت گسترده‌تر سهامداران در قانون‌گذاری هوش مصنوعی شامل گروه‌های ذینفعی مانند جوامع به حاشیه رانده شده یا آسیب‌پذیر است که اغلب تحت تأثیر نتایج آن قرار می‌گیرند.

در نهایت، از آنجایی که نقش محتوای خبری در آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی به بخش مرکزی فزاینده‌ای در بحث‌های نظارتی و سیاستی تبدیل می‌شود، پاسخ به تحولات هوش مصنوعی احتمالاً به حمایت رسانه‌های خبری مستقل و رقابتی نیاز دارد. این در حال حاضر در مورد بحث‌های سیاسی درباره مدرن‌سازی قوانین کپی رایت و استفاده منصفانه از محتوای دیجیتال، و همچنین سایر اشکال حمایت اقتصادی بین ناشران و شرکت‌هایی که این فناوری‌ها را توسعه و تولید می‌کنند، اعمال می‌شود.

چالش های اخلاقی و قانونی استفاده از هوش مصنوعی در اخبار چیست؟

حمید مدقی، مدیر سئو و فنی یک وب سایت خبری، معتقد است که شاید ملموس ترین تاثیر هوش مصنوعی در دنیای امروز، تولید محتوایی باشد که اکنون در دسترس عموم قرار گرفته است. استفاده از چت بات ها این امکان را فراهم کرده است تا با اپلیکیشن هایی در زمینه هوش مصنوعی به افرادی دسترسی پیدا کنید که بتوانند به سوالات آن ها پاسخ دهند و پیرامون یک موضوع خاص محتوا تولید کنند. از جمله مشاغلی که در این زمینه خیلی سریع تحت تاثیر قرار گرفت، کارشناسان تولید محتوا و خبرنگاران هستند که خیلی سریع تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفتند. به طوری که بسیاری از سایت های تجاری که در گذشته شامل نویسندگان، روزنامه نگاران و کارشناسان تولید محتوا بودند، اکنون از هوش مصنوعی برای تولید محتوا برای محصولات خود استفاده می کنند و بخش بزرگی از افرادی که در این زمینه فعالیت می کردند، بیکار شده اند. اگر این فناوری پیشرفت زیادی داشته باشد و خبرنگاران دانش آن را نداشته باشند، قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. بنابراین، ما باید بتوانیم خود را به این فناوری وصل کنیم که در حال توسعه است.

منابع

ایسنا خراسان رضوی

نوآوری

انتهای پیام/

تبلیغات بنری

parseek به نقل از یستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *