اخبار اخبار اقتصادی

چرا بازارها این‌گونه واکنش نشان دادند؟/ اسکینی: بازارها در هفته‌های گذشته دچار بیش‌برآوردی بودند

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، رژیم صهیونیستی در نخستین ساعات هفته جاری پس از چندین هفته دست به اقدامات ماجراجویانه علیه ایران زد. اما به نظر می رسد این واکنش به جای ترس و التهاب در بازار به آرامش منجر شده است. قیمت تقریباً تمامی ارزهای معتبر در ساعات اولیه روز شنبه با کاهش قابل توجهی مواجه شد و بازار سرمایه یکنواخت سبز شد. در عین حال، بازار طلا که طی هفته های گذشته چندین بار رکورد قیمت را شکست، قیمت ها را در جهت نزولی تعدیل کرد.

بیشتر بخوانید:

علی سکینی، تحلیلگر بازار در گفت و گو با رابو درباره مثبت بودن بازارها در ابتدای هفته جاری و تنها ساعاتی پس از تحرکات ماجراجویانه اسرائیلی ها گفت: اولاً فکر می کنم بیش از چند روزی است که بازارها آسیب دیده اند. در سطح و سطح تنش ها برآورد شده است، به ویژه در بازار طلا و ارز، می توانم بگویم که سطح انتظارات آنها از خصومت نظامی بین دو طرف بسیار بیشتر از آن چیزی بود که شاهد بودیم.

اعتقاد بر این است که اکنون پس از گذشت چند ساعت، بازار چشم انداز خوش بینانه تری به آینده دارد.

این تحلیلگر بازار بر واکنش بازار سرمایه و سبز شدن تقریباً کامل آن تاکید کرد: در بازار سهام، از یک سو، اعتماد کلی سهامداران و سیاستگذاران بازار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است منجر به سطح بالایی از واکنش کلی در بازار سهام سه تا چهار برابر بیشتر از واکنش در سایر بازارها بود.

سپس اسکینی با اشاره به سیاست های ماه گذشته توضیح داد: در این مدت دو اتفاق مثبت نیز رخ داد که اگر این جنگ و فشار نظامی نبود، به نظر من می توانست بازار را به سمت رونق با ثبات تری سوق دهد. نکته قابل توجه: از یک سو بودجه ای که دولت در سال جاری به مجلس نمایندگان ارائه کرده است در مقایسه با لایحه قوانین چند سال گذشته بودجه بهتر و شفاف تری تلقی می شود و از سوی دیگر با افزایش در نرخ ارز و کاهش نرخ تبدیل پوند. شکاف بین قیمت آن و قیمت بازار، بازار پتانسیل رشد بیشتر را دارد. به عبارت دیگر، اگر تنش ها کاهش یابد، بازار سهام اکنون پتانسیل رشد بسیار بیشتری را دارد.

در رابطه با نرخ ارز، مسئله اساسی این است که اگرچه افزایش نرخ ارز منجر به تورم بیشتر در کشور می شود، اما برای سهامداران شرکت های بزرگ بورسی به معنای افزایش «بازده سرمایه» است.

در بازار طلا قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز معادل 50 میلیون و 975 هزار تومان اعلام شد. در عین حال قیمت هر قطعه سکه طرح آزاد قدیم و نیم سکه به ترتیب 46 میلیون و 825 ​​هزار تومان و 27 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شد. این نشان می دهد که قیمت طلا در ابتدای هفته نسبت به هفته گذشته کاهش چشمگیری داشته است. به این ترتیب سکه تمام بهار با طرح جدید آزادی نسبت به شنبه پنجم تنها حدود 4 میلیون تومان ارزان شد.

این تحلیلگر بازار با تشریح کاهش چهار میلیون تومانی قیمت ارز، گفت: قیمت ارز داخل آن با ضرب قیمت اونس در قیمت دلار تعیین می شود هفته ای که قیمت دلار ارزان شد و این موضوع در کاهش قیمت طلا در داخل تاثیر داشت. این حباب باید در جایی بترکند.”

در بازار ارز، برابری ریال در برابر تقریباً تمامی ارزهای معتبر افزایش یافته است. در خصوص قیمت دلار نیز دو هزار تومان کاهش مشاهده شد به طوری که هر قیمت در کانال 65 هزار تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش عرضه سکه چه نقشی در کاهش نرخ آن داشت، خاطرنشان کرد: البته حجم عرضه تاثیری بر روند نزولی بازار نداشت و حتی می‌توانم بگویم که باعث تشدید آن شد. علاوه بر این، باید به یاد داشته باشیم که نقدینگی همیشه در داخل کشور جریان دارد و هر بازاری گرم می شود، به عبارت دیگر منجر به افزایش واکنش های احساسی می شود.

223229

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *