اخبار اخبار تکنولوژی

چرا خودروی برقی رادیاتور ندارد؟

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، خودروهای برقی ویژگی های جالبی مانند تک پدال و صدای خاص دارند، اما یکی از بزرگ ترین جنبه های جذابیت آن ها مشکلی آشکار است که همان نبود موتور احتراق داخلی است. عدم وجود موتور بنزینی به معنی عدم انتشار گازهای گلخانه ای و صرفه جویی در هزینه ها از جمله هزینه سوخت است. البته با توجه به ماهیت تولید انرژی، نمی توان برخی از جنبه های عملکرد این خودروها را کاملا متفاوت از عملکرد خودروهای درون سوز دانست.

به عنوان مثال، وقتی به عملکرد یک موتور احتراق داخلی فکر می کنید، احتمالاً انتظار دارید که گرمای زیادی تولید کند. حتی موتور الکتریکی مورد استفاده در خودروهای الکتریکی نیز می تواند دمای بسیار بالایی داشته باشد، اما بر خلاف موتور احتراق داخلی، موتورهای الکتریکی به رادیاتور مجهز نیستند تا گرمای حاصله را از بین ببرند. اما ماشین های الکتریکی چگونه خنک می شوند؟ اگر تجربه مونتاژ برج های کامپیوتری مدرن را دارید، ممکن است با این فرآیند آشنا باشید.

بر اساس وب سایت پدال، موتورهای الکتریکی را می توان از طریق سیستم خنک کننده هوا یا مایع خنک کرد. خنک کننده مایع معمولاً محبوب ترین گزینه است زیرا بهترین کار را انجام می دهد. لوله های این سیستم با یک مبرد با فرمول خاص پر می شوند. این مایع در زیر بسته باتری جریان می یابد، جایی که گرمای زیادی تولید می شود. مایع خنک کننده گرما را از باتری جذب می کند و سپس آن را به مبدل حرارتی می فرستد. در این بخش دمای اضافی سیستم به طور ایمن دفع می شود. در یک سیستم خنک کننده هوا، هوا در اطراف باتری جریان دارد و سپس از آن خارج می شود. به همین دلیل است که برخی از خودروهای برقی با وجود نداشتن رادیاتور مجهز به مشبک هستند تا با وجود این قسمت جریان هوا مسدود نشود.

اما گرمای یک ماشین الکتریکی از کجا می آید؟ همانطور که گفته شد موتور احتراق داخلی در نتیجه احتراق مخلوط هوا و سوخت و حرکات سریع پیستون در سیلندر گرمای زیادی تولید می کند. یک ماشین احتراق داخلی مجهز به رادیاتور است، بخشی که معمولاً در جلوی موتور نصب می شود تا این گرما را دفع کند. رادیاتور با مایع خنک کننده پر می شود و سپس در موتور به گردش در می آید تا گرما را جذب کرده و آن را از طریق پره های رادیاتور هدایت کند.

اما موتور الکتریکی نصب شده در خودرو رادیاتور ندارد. شاید با خود فکر کنید که این مشکلی نیست، اما اینطور نیست، زیرا باتری ماشین های الکتریکی می توانند گرمای زیادی را از تبدیل جریان مستقیم و ولتاژ بالا به جریان متناوب تولید کنند. برای درک این مشکل کافی است چند وسیله برقی خانگی را لمس کنید و گرمای تولید شده را احساس کنید. همین پدیده در خودروهای برقی و باتری‌های آن‌ها نیز رخ می‌دهد، اگرچه این فرآیند در مقیاس بزرگ‌تر اتفاق می‌افتد و شاید خطرناک‌تر باشد.

5858

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *