اخبار اخبار فرهنگی

چرا قبل از پیروزی انقلاب مرتب برق‌ می‌رفت؟/ وزیر اقتصاد و دارایی رژیم پهلوی توضیح می‌دهد

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری اخبار آنلایندر تابستان 1356 یکی از مشکلاتی که گریبانگیر ایران بود قطعی مکرر برق بود که امروز هم از آن رنج می بریم. اما در آن زمان دلیل تعطیلی های مکرر چه بود؟ محمد یگانه، وزیر اقتصاد و دارایی از آذر 1356 تا آبان 57 که چند ماه پیش از آن رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین رئیس بانک مرکزی ایران در پروژه تاریخ شفاهی هاروارد بود، در پاسخ به این سؤال از ضیاء صدقی (در 20 اردیبهشت 1343) گفت:

این به این موضوع مربوط می شود که وقتی ما شروع به خرج این هزینه ها در کشور کردیم، وقتی دولت این هزینه ها را انجام داد و اقتصاد با سرعت جدیدی شروع به توسعه کرد، تقاضا در کشور افزایش یافت. در حالی که تقاضا بلافاصله با پرداخت حقوق یا اشکال مختلف افزایش یافت، زیرساخت های اقتصادی کشور نتوانست به این سرعت پیش برود. چون ممکن است چهار یا پنج سال طول بکشد تا یک نیروگاه ساخته شود. بنابراین اگر کارگری برود و کولر بخرد و آن را در مکانی بگذارد که برق زیاد مصرف کند یا وسایل برقی دیگر خانه اش یا وسایلی که سریع برق مصرف می کنند زندگی آنها بهتر شده و می خواهند از برق بیشتری برای مصارف مختلف استفاده کنند. و تقاضا به سرعت افزایش یافته اما در عین حال نبوده است امکان افزایش تولید برق به این سرعت وجود دارد. این مهم ترین دلیل عدم تعادل بین تولید و مصرف برق بود و این به دلیل افزایش درآمد مردم و افزایش مصرف برق به ویژه برای مصارف خانگی و مانند آن بود.

و در اینجا باید به شما اشاره کنم که حتی در سال 1353 شمسی که در رامسر به شمال رفتیم، سه روز در محضر شاهنشاه نشستیم تا برنامه توسعه کشور را تجدید کنیم. از آنجا که درآمدها افزایش یافته بود، سازمان و برنامه با پیشنهادات جدید برای بالاترین هزینه ساخت و تصویب طرح ها آمدند. در آنجا به این طرح ها اشاره شد که همه پذیرفتند، در کنار پیشنهادهای سازمان برنامه برای افزایش هزینه ها و تنگناهایی که ممکن بود در اقتصاد ایجاد شود، اما به طور کلی یا به برخی از آنها توجهی نشد. گلوگاه ها اصلا ذکر نشده است. این بود که از آقای علم وزیر دربار اجازه گرفتم و آخرین روزی بود که در رامسر به حضور شاهنشاه مشرف شدم. من هم در آن زمان رئیس بانک مرکزی بودم و چون امکان بیان موضوع برای مردم وجود نداشت و تاثیری نداشت، فرصتی نشد که طبق معمول مسائل پشت پرده را مطرح و توجه آنها را جلب کنیم. این واقعیت که این تجارت به روشی است که ما آن را انجام می دهیم، راهی که ممکن است برای ما دردسر ایجاد کند. بنابراین من به عنوان مسئولیتی که احساس می‌کنم دوباره به آنها گفتم، بالا بردن سطح هزینه‌ها در مراحل اولیه کشور را با مشکل مواجه می‌کند، در زیرساخت‌ها تنگناهایی ایجاد می‌شود، بنابراین توجه آنها را به این موضوع جلب کردم و آنها همچنین از آن جلسه ای که من بودم، ایشان بیرون رفتند و در جلسه، این موضوع را در آنجا مطرح کردند و دستورات اکیدی مبنی بر لزوم توجه به این زیرساخت ها و توسعه آن دادند و باید به موازات آن هزینه های دیگری نیز انجام شود. .

اما در عمل سازماندهی برنامه نهاد بسیار ضعیفی بود که نمی توانست به طور موازی چنین ادغامی را در برنامه ریزی و توسعه طرح ها انجام دهد و در نتیجه مشکلاتی که گفتم مربوط به برق بود، مربوط به خانه بود. مربوط به آب بودند. در موارد دیگر، در بنادر، راه آهن، جاده های ما، همه آنها بود که تنگناهای بسیار شدیدی داشتیم.

25957

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *