چرا مردم «جوکر» را دوست دارند؟/ صداوسیما برنامه‌ای ندارد که مخاطب داشته باشد 
اخبار اخبار فرهنگی

چرا مردم «جوکر» را دوست دارند؟/ صداوسیما برنامه‌ای ندارد که مخاطب داشته باشد 

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه شناسان ایران در گفت و گو با رابو در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان شادی در جامعه ایرانی اظهار داشت: نمی توان اعضای جامعه را شاد توصیف کرد مگر در مواقعی که نیاز باشد. و اعضای جامعه در سطوح مختلف گرد هم می آیند و مردم ممکن است به سطحی از عادی بودن در زمینه های مختلف برسند.

ایرانی ها در لیست جوامع شاد نیستند

وی ادامه داد: در ذهن برخی افراد شادی به این صورت تعریف می شود که اگر مردم به یکدیگر بخندند، فیلم های خنده دار ببینند، چندین ساعت بخندند و احساس شادی کنند، آن وقت آن ها آدم های شادی هستند. اگر بعد از چند ساعت احساس شادی، همین افراد دوباره وارد زندگی روزمره خود شوند و دوباره تحت تأثیر فروپاشی های اجتماعی، شرایط بد زندگی، درگیری های خانوادگی و حتی نارضایتی در محل کار، اضطراب، غم و ناامیدی قرار بگیرند، اساساً آنها نیز نیستند. در فهرست افراد شادی که در جامعه شاد زندگی می کنند.

این جامعه شناس در ادامه صحبت های خود به دلیل استقبال از آثار طنز در ایران اشاره کرد و گفت: دلیل آن در جوامعی مانند ایران که اکثر فیلم ها و سریال های طنز مورد استقبال مردم جامعه قرار می گیرد، عدم استقبال مردم از آثار طنز است. شادی در زندگی روزمره یعنی افراد در زندگی روزمره خود احساس خوبی ندارند و تحت تاثیر فشارهای زیادی هستند، بنابراین این افراد سعی می کنند به جایی پناه ببرند که بتوانند از زندگی روزمره خارج شوند و به دنیای دیگری بروند.

کمدی نیاز جوامع است

معیدفر با تاکید بر میزان تأثیرگذاری فیلم ها، سریال ها و واقعیت شوهای طنز بر روحیه افراد جامعه، گفت: اگر طنز در زندگی ایرانی ها نباشد، جامعه ظالم و خشک می شود. بنابراین علاوه بر ایران، طنز برای همه جوامع ضروری است و این نوع هنرها باید در قالب فیلم، سریال، داستان و داستان اعم از جمعی و فردی وجود داشته باشد.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: متاسفانه زمان کافی برای پیگیری همه فیلم ها، سریال ها یا برنامه های واقعیت را ندارم و بیشتر برنامه هایی را که مربوط به کارم است دنبال می کنم. با این حال وقتی خانواده ام این گونه برنامه ها را می بینند، من با آنها آن را تماشا می کنم.

مؤید فر با اشاره به اهمیت برنامه های طنز در زندگی گفت: در گذشته هر هفته صبح جمعه به برنامه صبح جمعه با شما گوش می دادیم. در آن زمان این برنامه به صورت طنز به مشکلات مردم می پرداخت و همین برنامه به مردم نشان می داد که حداقل مشکلاتشان نمایان است.

چرا مردم آن را دوست دارند؟

نمایش خانگی واقعیت جامعه را نشان می دهد

وی افزود: در گذشته فیلم ها و سریال های جذابی تولید می شد و تلویزیون مخاطبان زیادی داشت اما امروز شرایط به کلی تغییر کرده است اما اکنون برنامه های تلویزیونی مملو از موشکافی و سانسور است و دیگر مخاطبی ندارد. پلتفرم‌های شبکه خانگی فضا را کمی بیشتر باز کردند و واقعیت جامعه را در فیلم‌ها و سریال‌ها به نمایش گذاشتند و نمایش‌های رئالیتی مانند جوکر و ساداتو نیز به دلیل فضای موجود در آن‌ها مورد استقبال قرار گرفتند.

برنامه های طنز روح خسته مردم را آرام می کند

مؤید فر در پایان ضمن انتقاد از فضای بسته صدا و سیما خاطرنشان کرد: به نظر من مسئولان باید فضا را برای طنزپردازان کمی بازتر و آزادتر کنند چرا که این برنامه ها به روح خسته مردم آرامش می دهد و اگر نظام درگیر این مشکلات می شود، در واقع، پایه و اساس مشکلات بزرگ را در دراز مدت می گذارد.

245245

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *