غزل زیاریکامالا هریس، تنها 107 روز مانده به انتخابات عمومی برای ریاست جمهوری ایالات متحده، به عنوان نامزد اصلی دموکرات ها وارد میدان شده است. در اوایل، در چند هفته اول، کمپین او از طریق برنامه ویدیویی کوتاهش در شبکه رسانه اجتماعی TikTok درخشید. در آن روزها، ارتش آنلاینی از سازندگان حرفه ای و آماتور برای تولید محتوای تبلیغاتی برای کامالا هریس وارد عمل شدند.
اما در کمال تعجب بسیاری از استراتژیست ها، آن تبلیغات تبلیغاتی و موفقیت هریس در TikTok هیچ لطفی به او نکرد و اکنون کارشناسان در تلاش هستند دلیل آن را دریابند.
در حالی که او از حضور شوخآمیز خود در TikTok لذت میبرد، کمپین ترامپ در عمل از او فاصله زیادی نداشت. بر اساس تجزیه و تحلیل واشنگتن پست از دادههای مشاهده TikTok، حسابهای هریس و والز و کمپینهای انتخاباتی آنها از فوریه، زمانی که هریس حساب شخصی TikTok خود را به نام معاون رئیسجمهور راهاندازی کرد، بیش از 3.4 میلیارد بازدید به دست آورده است، و از زمان ترامپ، ص کمپین او که به طور رسمی در ماه ژوئن در TikTok راه اندازی شد، 3.2 میلیارد بازدید به دست آورد.
الی پاریست، نویسنده کتاب «حباب فیلتر»، این اصطلاح را در سال 2011 برای توصیف روشی که الگوریتمهای شخصی ادراکات ما را تغییر میدهند، ابداع کرد.آنچه در اینترنت بزرگ به نظر می رسد معمولاً در واقعیت کوچکتر است. اکوسیستم رسانه ای ما اکنون به قدری از هم پاشیده شده است که نمی توان فهمید در کجا قرار داریم. آیا چارچوب مرجع خود را از دست می دهید و نمی توانید بفهمید که اوضاع چگونه پیش می رود؟ آیا فقط برای من است؟ یا همه این را می بینند؟ “این کمی گیج کننده است.”
کارشناسان کمپین دیجیتال چنین فکر می کنند رسانههای اجتماعی آنقدر جدید هستند که کمپینها برای درک تأثیر آن بر رفتار واقعی رأیدهی تلاش میکنند.; الگوریتم TikTok به طور خاص شفاف نیست و سخت است که بدانید به چه کسی و چرا متصل هستید. حتی کاربران این برنامه معمولا نمی توانند با اطمینان در مورد موارد مورد علاقه خود اظهار نظر کنند. زیرا آنچه در فید شما پرطرفدار است ممکن است برای دیگران قابل مشاهده نباشد.
اریک ویلسون، استراتژیست جمهوری خواه که کمپین های دیجیتالی از جمله کمپین ریاست جمهوری 2016 مارکو روبیو را رهبری می کرد، گفت: «این انتخابات می توانست در TikTok تصمیم گیری شود، و تعجب آور است که کامالا هریس به عنوان رئیس جمهور معرفی نشد.
هریس مورد علاقه جوانان است
بر اساس نظرسنجی های خروجی، هریس در بین 18 تا 29 سال عملکرد خوبی داشت، اما در بین 30 تا 44 سال، او تنها یک درصد از دونالد ترامپ (49 تا 48 درصد) جلوتر بود. هریس و ترامپ هر دو کمپینهای قدرتمندی را در TikTok و دیگر پلتفرمها در انتخابات برگزار کردند که در آن نفوذ به یک جامعه آنلاین خاص میتواند باعث ایجاد یا شکست یک نامزد شود.
ترامپ در پادکست هایی با هدف جوانان ظاهر شده است، در X و Truth Social فعال بوده و در مبارزات UFC ظاهر شده است.
در طرف دیگر این طیف، مفسران کمپین هریس را به دلیل انتشار ویدیوهایی که با سبک و لحن TikTok مطابقت دارد تحسین کردند. سوالی که هریس در یک سخنرانی در سال 2023 پرسید: “فکر می کنی از درخت نارگیل افتادی؟” یک حساب کاربری در میان TikTokers منتشر شد و آنها نقل قول را به آهنگ های خواننده Chappelle Rowan تنظیم کردند. این منجر به موجی از TikToks مرتبط با هریس شد که از آلبوم موفق این ستاره پاپ الهام گرفته شده بود.
ابی کاکس، یک سازمان دهنده دموکرات در آریزونا که ویدیوهای سیاسی در TikTok می سازد، گفت: «مردم در TikTok هیجان زده بودند. “به نظر راه جدیدی بود.”
شاید مخاطبان اصلی اکانت های تیک تاک هریس رای دهندگانی باشند که حتی قبل از شروع انتخابات تصمیم گرفتند به او رای دهند.
چرا هریس در واقعیت موفق نشد؟
به گفته ویلسون، استراتژیست سیاسی، کمپین هریس در سرتاسر جهان هوای قوی داشت، اما پیامهای او ضعیف بود، و همین امر در مورد TikTok نیز صدق میکند. به گفته وی، اگرچه ویدئوهای تبلیغاتی هریس ممکن است در مسیر درست فرهنگی قرار داشته باشد و به رای دهندگان مناسب رسیده باشد، اما اگر وعده های تبلیغاتی او شفاف و قانع کننده نبود، فرصت از دست می رفت.
وی ادامه داد: نتایج نهایی انتخابات نشان میدهد که رایدهندگان به شدت نگران اقتصاد، تورم و مهاجرت بودهاند و هریس در این زمینهها وعدههای زیادی نداده است.
جاش کوک، استراتژیست دیگر، خاطرنشان کرد که خالقان هریس با اغلب موضوعات خاص تحقیق می کردند و به جوامع رای گیری آنلاین مرتبط می شدند. دادههای کوک نشان میدهد که وقتی بینندگان پیوندی را از برنامه TikTok دنبال میکنند، ویدیوها نه تنها به حامیان دموکرات، بلکه به میانهروها و محافظهکاران نیز میرسد.
به گفته کوک، اگر دموکراتها در این دوره انتخابات اشتباهی مرتکب شوند، این است که به اندازه کافی در TikTok سرمایهگذاری نکردهاند. کمپین هریس نسبت به تبلیغات تلویزیونی برای بازاریابی آنلاین و اینفلوئنسر نسبتاً کمتری هزینه کرد و مشخص نیست اگر دموکراتها به اندازهای که لیاقتش را دارند روی رسانههای جدید سرمایهگذاری کنند چه اتفاقی میافتد.
در همین حال، کوک برنامهای برای توقف استفاده از TikTok برای پیامهای سیاسی ندارد و خاطرنشان کرد که چالش بعدی انتخابات هماهنگی بهتر بین تلاشهای آنلاین و سازماندهی در دنیای واقعی خواهد بود.
یوانا لیترات، استادیار دانشگاه کلمبیا و نویسنده کتاب «سیاست والدین شما نیستند: درک بیان سیاسی جوانان جهان»، گفت: «تیک تاک» هریس را به قدرت رساند، اما این بدان معنا نیست که این فرصتها برای دموکراتها هدر دادن است. مردم رسانه های اجتماعی.” او توضیح داد که در گذشته اینترنت برای جستجوی اطلاعات بود، اما با گسترش اتاق های گفتگو، وبلاگ ها و برنامه های رسانه های اجتماعی، به دنیای ارتباطات تبدیل شده است. با ایجاد محتوا در TikTok و تعامل با مردم از نظر سیاسی اجتماعی می شوند (البته با کمک یک الگوریتم قدرتمند و غیرقابل درک).
و اکنون آن رای دهندگان ایده هایی را که در TikTok با آن مواجه شده اند، مدت ها پس از گذشت آن روزها به خاطر خواهند آورد. البته همین امر در مورد افرادی که اپلیکیشن را باز می کنند و دنیایی کاملا متفاوت می بینند نیز صدق می کند.
منبع: واشنگتن پست
227227