چطور میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی حذف کنیم؟
اخبار اخبار تکنولوژی

چطور میکروپلاستیک‌ها از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

تبلیغات بنری


غزل زیاری: میکروپلاستیک ها این روزها همه جا هستند و از راه های مختلف از آب آشامیدنی گرفته تا غذا وارد بدن انسان می شوند. اما اخیراً دانشمندان راهی ساده و موثر برای حذف این ذرات میکروپلاستیک از آب یافته اند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پزشکی گوانگژو و دانشگاه جینان در چین آزمایش‌هایی را با آب شیرین و آب شیر سخت (که حاوی مواد معدنی و نمک بیشتری است) انجام دادند و قبل از جوشاندن نمونه‌های آب، نانوپلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها (NMPs) را به نمونه‌های آب اضافه کردند و سپس هرگونه رسوب دیگر را فیلتر کردند. .

راحت تر از چیزی که فکرش را می کنید

در برخی موارد، تا 90 درصد از نانوپلاستیک ها و ذرات میکروپلاستیک (NMPs) با جوشاندن و فیلتر کردن آب حذف شده اند. با این حال، سطح اثربخشی بر اساس نوع آب متفاوت بود. مزیت اصلی این روش این است که اکثر افراد می توانند آن را با ابزارهای ساده در آشپزخانه خود انجام دهند.

محققان در مقاله خود نوشتند: “استراتژی ساده جوشاندن آب، NMP ها را از آب لوله کشی خانگی حذف می کند، بنابراین میزان NMPs را که از طریق مصرف آب وارد بدن ما می شود، کاهش می دهد.”

غلظت بالاتری از NMP ها که به طور طبیعی باعث ایجاد رسوب آهک (کربنات کلسیم) در هنگام گرم شدن آب سخت می شود، از نمونه آب لوله کشی سخت حذف شد. رسوب آهک معمولاً در کتری های آشپزخانه دیده می شود. این ماده گچی روی سطح پلاستیک تشکیل می شود و تغییرات دما باعث می شود کربنات کلسیم از محلول خارج شود و به طور موثر قطعات پلاستیکی را در پوسته به دام بیندازد.

چگونه میکروپلاستیک ها را از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

حتی در آب نرم حاوی کربنات کلسیم محلول کمتر، تقریباً یک چهارم NMPها از آب استخراج شد. به گفته محققان، استفاده از یک صافی چای (به عنوان مثال یک فیلتر ساده مانند توری فولادی ضد زنگ) می تواند قطعات پلاستیکی پوشیده از آهک را حذف کند.

در تحقیقات قبلی، ذرات پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی اتیلن ترفتالات موجود در آب آشامیدنی که روزانه مصرف می کنیم، در مقادیر متفاوتی اندازه گیری شدند تا در نهایت این استراتژی را آزمایش کنند، محققان ذرات نانوپلاستیک بیشتری اضافه کردند که پس از انجام این فرآیند، مقدار آنها کاهش یافت. به طور چشمگیری موثر است.

به گفته محققان، نوشیدن آب جوشانده یک استراتژی بلند مدت خوب برای کاهش سطوح NMP است.

اگرچه افراد کمی از آب جوشیده برای نوشیدن استفاده می کنند، اعضای این تیم تحقیقاتی امیدوارند که نوشیدن آب جوشانده شده رایج تر شود.

در حالی که هنوز مشخص نیست میکروپلاستیک ها چقدر برای بدن ما مضر هستند. اما به وضوح به سلامت ما کمک نمی کند. پیش از این، میکروپلاستیک ها با تغییرات در میکروبیوم روده و مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک ها مرتبط بودند.

چگونه میکروپلاستیک ها را از آب آشامیدنی حذف کنیم؟

اعضای این تیم قصد دارند تحقیقات بیشتری را انجام دهند تا در مورد چگونگی خلاص شدن از بدن میکروپلاستیک ها با نوشیدن آب جوشانده و مقابله با برخی از اثرات منفی میکروپلاستیک ها بیشتر بدانند.

یکی از محققان این پروژه گفت: “نتایج تحقیقات ما یک استراتژی بسیار عملی برای کاهش مواجهه انسان با NMP ها را تایید می کند و این مبنایی برای تحقیقات بیشتر خواهد بود.”

منبع: Sciencealert

5858

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *