چه‌کسی نسل Z را بهتر می‌شناسد؛ پزشکیان یا جلیلی؟/ «این نسل تغییر و نوآوری می‌خواهد اما ما تغییری نکردیم»
اخبار اخبار عمومی

چه‌کسی نسل Z را بهتر می‌شناسد؛ پزشکیان یا جلیلی؟/ «این نسل تغییر و نوآوری می‌خواهد اما ما تغییری نکردیم»

تبلیغات بنری


تظاهرات گودرزی: کاندیداهای ریاست جمهوری، شاید به این دلیل که می دانند دانش آموزان به دلیل سن و سالشان حق رای ندارند، به این قشر توجهی ندارند، باید دانش آموز تربیت شوند و معلمان باید از چه طریقی امرار معاش کنند اتفاق می افتد همان سوالی است که نامزدها بی پاسخ می گذارند، همانطور که علی عمری، یکی از اعضای هیات نظارت بر شفافیت و عدالت آموزش و پرورش به رابو گفت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کار را کردند. به بحث آموزش و پرورش نپردازید، مطمئن باشید اقتصاد ما ریشه در آموزش دارد و اگر آموزش باکیفیت داشته باشیم، جایگاه کشور حفظ خواهد شد.»

ضرورت اصلاح و تحول برای درک نسل جدید

در سال 1401 هجری شمسی که حوادث و اعتراضات خیابانی به مدارس رسید، برخی از کارشناسان گفتند که نظام فکری دانش آموزان با آموزش و پرورش در تعارض است، اما به عنوان مثال سعید جلیلی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می گوید: «می گویند نسل Z است. نه او زبان او را می‌فهمد و نه ما، نه آن‌ها زبان ما را می‌فهمند و هم ما زبان آنها را.»

اما مسعود مازیکیان دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری رویکرد دیگری دارد و معتقد است بدون تغییر روند نمی توان زبان این نسل را درک کرد. مشکل این نسل ها ما هستیم. او تغییر و نوآوری می خواهد، اما ما تغییر نکرده ایم. اگر مدرسه و معلمان به تغییر اعتقاد داشته باشند، می توانند مشکلات خود را با نسل جدید حل کنند.

علی عمری در این باره به رابو گفت: نکته مهم این است که این متون باید متناسب با موضوع جوانان امروزی اصلاح شوند همچنین با کمبود معلمان آموزش دیده با کتاب های درسی ضعیف مواجه هستند. به درستی: جوانان امروز دروسی را گذرانده اند، ما باید آن ها را تکرار کنیم، اما برای این فراخوان کتاب های اصلاح شده در موضوعات مورد نیاز جوانان و معلمان مجرب نیاز است.

محمدرضا نیکی‌نژاد، کارشناس آموزش و پرورش، پیش از این درباره نسبت دانش‌آموزان امروزی به مدارس به «رابو» گفته بود: «امروزه آموزش رسمی با چالش پیشرفت فناوری مواجه است و باید خود را تغییر دهد گذشته، اما در دولت سیزدهم به اوج خود رسید، شکاف عمیقی بین دانش‌آموزان و مقامات متوسط ​​و عالی در وزارت آموزش و پرورش وجود داشت. به نظر من، رئیس جمهور آینده باید رویکردی تحول آفرین به آموزش داشته باشد.»

همانطور که از صاحب نظران می توان نتیجه گرفت، زبان نسل Z زبانی نیست که بدون تغییر رویکرد و دگرگونی قابل شنیدن و درک باشد.

ظلم تربیتی: کسی که پول و صدا ندارد صدایش شنیده نمی شود

هر دو کاندیدای ریاست جمهوری در مورد عدالت آموزشی نظر دارند. به عنوان مثال، سعید جلیلی گفت: “مردم به دنبال مدارس بهتر هستند.” همه می خواهند فرزندان خود را در مدرسه ای ثبت نام کنند که استعداد آنها در آن شکوفا شود. اگر می گوییم جهش کشور، معتقدیم پیشرفت با عدالت انجام می شود، یعنی همه مردم باید بتوانند در این مسیر پیشرفت کشور نقش آفرینی کنند و همه بتوانند در مدرسه ای حضور پیدا کنند که بهترین پیشرفت را دارد. استعداد او و برای اینکه آن استعداد شناخته شود.

رویکرد مسعود مازیکیان به عدالت آموزشی تا حدودی متفاوت است، او می گوید: قطعاً سعی می کنم به کسانی که امکانات ندارند کمک کنم تا بتوانند رقابت کنند، به فکر کسانی هستم که پول ندارند و صدایشان در نمی آید.

اما کارشناسان دستورالعمل جدید برگزاری آزمون سراسری را مصداق بی عدالتی در آموزش و پرورش می دانند. ایمرای در خصوص یکی از مهمترین رویارویی های بی عدالتی به حادثه کنکور اشاره می کند و به رابو می گوید: غیبت در کنکور لطمات جبران ناپذیری به نظام آموزشی کشورمان وارد می کند حداقل یک خانواده با جمعیت پنج میلیون نفری، تعداد زیادی از این جامعه می خواهند دکتر و داروساز شوند یا مثلاً در رشته برق یا نفت ادامه تحصیل دهند، بنابراین این جامعه باید در آزمون ورودی شرکت کنند ظرفیت این رشته ها محدود است و روش تفکیک این داوطلبان آزمون سراسری است که به عنوان استاندارد علمی ارزشیابی شناخته می شود.

وی ادامه می دهد: اما اکنون با ورود دانشجویان علوم پزشکی خارج از کشور به کشور مخالفیم چرا که این امر معادل قبولی در آزمون ورودی است، اگرچه آزمونی برای پذیرش این افراد انجام می شود، اما باید بپرسیم که چرا در این آزمون شرکت نمی کنند همان آزمون سراسری در داخل کشور مطمئناً این گروه به راحتی وارد معاینات داخلی و خارجی می شوند و ترجیح می دهند به جای آزمون ورودی، از راه های دیگری وارد رشته پزشکی شوند ، چین، اوکراین و ترکیه و پس از مدتی برای ادامه تحصیل به ایران مراجعه می کنند، بنابراین دولت جدید باید از کنکور پرهیز کند، بنابراین کلاس های زیادی برای ورود به دانشگاه داریم و نظر داوطلبان. انتخابات باید در مورد تشکیل کلاس ها اعلام شود.

چه کسی نسل Z را بهتر می شناسد؟

جلوگیری از فرهنگ تقلب

سعید جلیلی در حالی که دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به اهمیت آموزش اشاره کردند، گفت: اگر معتقدیم کشور باید جهش داشته باشد، باید از مدرسه برنامه ریزی را شروع کنیم. اگر نیروهای نظامی ما ارتش دفع تهدیدات هستند، مدرسه ارتش فرصت‌های شکوفا است.»

دکتر در مورد اهمیت آموزش مدرسه گفت: بدون مدرسه ای که در آن خلاقیت، انتقاد، کار گروهی و مشارکت نباشد، کشور اصلاح نمی شود.

این امر و با وجود همه موارد فوق و تاکید بر کار گروهی و مشارکتی، یک کارشناس آموزشی معتقد است که فرهنگ تقلب در بین دانش آموزان افزایش یافته است، به گفته ایمرای: «جلوگیری از گسترش فرهنگ تقلب در بین دانش آموزان باید یکی از راهکارها باشد. مهم ترین چیزها.» اهداف دولت آینده، یک سریال کانال های تلگرامی هستند که جوانان را فریب می دهند و از آنها سوء استفاده مالی می کنند و چون دانشجو تنبل است، تا صبح بیدار می ماند تا به این سوال برسد یک فرهنگ بد و اشتباه است. اگر در طول یک سال در زمان برگزاری امتحانات در مقاطع مختلف، حتی یک سوال به دست این کانال ها نرسد، جامعه و دانش آموزان متوجه فریب این کانال های تلگرامی می شوند، بنابراین امنیت امتحانات باید کاملا رعایت شود تا سوال در طول امتحان لو نمی رود.

لزوم توجه داوطلبان به موضوع قبولی در کنکور

به ندرت از دانش آموزان صحبت می شود و خبری از کنکور نیست، به گفته مسعود مازیکیان در برنامه های تبلیغاتی «امروز بیش از 80 درصد کنکور از 20 درصد مدارس غیرانتفاعی است که ما ایجاد کرده ایم. زیرا ما نسبت به مدارس دولتی بی انصافی هستیم و خدمات مناسبی برای دانش آموزان ارائه نمی دهیم.

اما گاهی موضوع ورود به دانشگاه کمی فراتر از مدارس غیرانتفاعی است، به گفته امرای امروز با موضوع دیگری به نام قبولی در کنکور مواجه هستیم سامانه ای که در کشور ما به نوعی آزمون سراسری است (داوطلبانه) و به طور غیرمستقیم (خانواده)، جمعیت آن حداقل پنج میلیون نفر است، تعداد زیادی از این جامعه می خواهند پزشک و داروساز شوند یا مثلاً ادامه تحصیل در رشته برق یا نفت از این رو این جامعه باید در آزمون پذیرش شرکت کنند زیرا ظرفیت این رشته ها محدود است و روش تفکیک این داوطلبان آزمون سراسری است که به عنوان استاندارد علمی ارزشیابی شناخته می شود. .

وی ادامه می دهد: اما اکنون با ورود دانشجویان علوم پزشکی خارج از کشور به کشور مخالفیم، زیرا این امر معادل قبولی در کنکور است، هرچند که برای پذیرش این افراد آزمونی برگزار می شود، اما باید پرسید چرا در این آزمون شرکت نمی کنند همان آزمون سراسری در داخل کشور، مطمئناً این گروه به راحتی وارد معاینات داخلی و خارجی می شوند و ترجیح می دهند به جای آزمون ورودی، از راه های دیگری وارد رشته پزشکی شوند ، چین، اوکراین و ترکیه و پس از مدتی برای ادامه تحصیل به ایران مراجعه می کنند، بنابراین، دولت جدید باید از کنکور پرهیز کند، بنابراین، ما کلاس های زیادی برای ورود به دانشگاه داریم و نظر داوطلبان. انتخابات باید در مورد تشکیل کلاس ها اعلام شود.

چه کسی نسل Z را بهتر می شناسد؟

اولویت های آموزشی دولت آینده

علاوه بر مشکلات ساختاری، مسائل دیگری نیز وجود دارد که باید در دولت آینده به آنها رسیدگی شود. علی عمری در این باره به رابو گفت: موضوع مهم در حوزه آموزش، المپیک و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمبد) است و سوالات این سازمان در جلسات گذشته دارای ایرادات علمی بوده و باعث ایجاد یک مشکل می شود. تعداد سوالات.” سوالات باید حذف شود و یک مقاله چندین بار اصلاح شود، بنابراین سیمبد نگهبان المپیک است و دولت آینده باید به این موضوع رسیدگی کند.

وی ادامه می دهد: موضوع دیگر آزمون دستیاری پزشکی است که اکنون جلسه پنجاه و یکم برگزار شده و به گفته داوطلبان این آزمون مشکلاتی وجود داشته و برخی از سوالات دارای ایرادات علمی هستند و درخواست لغو آزمون دستیاری پزشکی را داشتیم. شماره 51.” ما طی مکاتبه ای با دیوان عدالت اداری آزمون را ارائه کردیم و از وزارت بهداشت می خواهیم که نتیجه تعیین تکلیف نهایی و اقناع عمومی پزشکان را اعلام نکند. علاوه بر این، این آزمون در سال های گذشته نیز دارای ایراداتی از نظر زمان و منابع آزمون بود، بنابراین دولت آینده باید این آزمون ها را برطرف کند.

ایمرای در پایان می گوید: هر کاندیدایی که روز جمعه رای می دهد باید بداند که مصوبه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف نظر اکثریت داوطلبان است و انتظار داریم داوطلبان نظر صریح خود را در این خصوص اعلام کنند. تصمیم کنکور.” در مناظره ها و برنامه های زنده.»

233233

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *