اخبار اخبار اقتصادی

چک دیجیتال روی دور افتاد / چه تعداد چک الکترونیک صادر شده است؟

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، چک دیجیتال نوع جدیدی از چک است که نسبت به چک های کاغذی سریع تر، دقیق تر و ایمن تر است. اصالت چک های دیجیتالی از طریق امضای الکترونیکی تایید می شود و به همین منظور سامانه چک های دیجیتال با هدف ایجاد بستری برای بررسی مطمئن دیجیتالی و رفع خطرات احتمالی چک های کاغذی راه اندازی شد. از مزایای چک دیجیتال می توان به سرعت بالای ثبت و رسیدگی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، رفع ترس افراد از ثبت چک در سامانه، امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا قطع شدن چک اشاره کرد.

به گزارش سایت همشهری آنلاین، چک دیجیتالی سال گذشته رونمایی شد و از امسال رونق مبادلات آن بیشتر شد به طوری که طبق آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، تاکنون 391 هزار فقره چک الکترونیکی صادر شده است.

مدیر اداره توسعه و تنظیم نظام های پرداخت بانک مرکزی در این خصوص گفت: تاکنون بیش از 391 هزار فقره چک دیجیتال صادر شده که کمتر از یک درصد آن برگشت خورده و 85 درصد از این چک ها تا کنون نقد شده است. دور مابقی این چک ها نیز در دست افراد مبادله می شود.

آمنه نادال زاده تائید کرد: اکنون تمامی بانک ها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتالی را به صورت بین بانکی در سامانه دسته چک دارند. در حال حاضر 15 بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملات، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اختانوین را ارائه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه گیرنده چک باید قبل از اعلام چک تایید شده در سامانه یا پذیرش آن، سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کند، تصریح کرد: در حال حاضر سرویس استعلام سوابق صادرکننده چک به شماره 4040701701 در دسترس عموم است. کد دستوری *1*4 این سرویس در برنامه های بانکی ارائه می شود. با استفاده از این سرویس گیرنده چک می تواند از مجموع مبلغ چک های برگشتی صادرکننده، کل مبلغ چک های برگشتی صادرکننده و همچنین کل مبلغ چک های معوق صادرکننده اطلاعات کسب کند و با کسب این اطلاعات، در مورد پذیرش چک تصمیم گیری کنید.

این مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به اینکه اخیراً سامانه صیاد بانک مرکزی به خدمات املاک و مستغلات وابسته به وزارت راه و شهرسازی متصل شده است، گفت: طبق قانون مالیات های مستقیم، افراد باید محل سکونت خود را اعلام کنند سیستم املاک و مسکن در صورتی که این اظهارات از سوی فرد صورت نگیرد، محدودیت های خاصی برای وی اعمال می شود.

220

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *