اخبار اخبار تکنولوژی

چینی‌ها تاریخ‌ساز شدند؛ شارژ خودروهای برقی در ده دقیقه!

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، شارژ باتری خودروهای برقی همواره یکی از معایب آن ها نسبت به خودروهای بنزینی بوده که به راحتی و در مدت زمان کوتاهی در جایگاه سوخت گیری می شود. اگرچه پیشرفت های مختلفی در این زمینه انجام شده و رانندگان با انتخاب مسیرهای مناسب می توانند شارژ بیشتری را تجربه کنند. اما به نظر می رسد به زودی ریشه این مشکل را ببینیم. دو شرکت چینی BYD و CATL در حال توسعه باتری هستند که می تواند از شارژ فوق سریع و شارژ مجدد تنها در 10 دقیقه استفاده کند.

فناوری باتری در سال های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است و به طور مداوم در حال بهبود است. توسعه دو شرکت چینی ذکر شده یکی از آخرین دستاوردهای این صنعت است و با توجه به نیاز شدید، احتمالاً خیلی سریع راه خود را به خودروهای الکتریکی باز خواهد کرد. باتری های لیتیوم آهن فسفات که از شارژ فوق سریع پشتیبانی می کنند نه تنها می توانند سرعت شارژ و کارایی خودروهای الکتریکی را بهبود بخشند، بلکه ممکن است گروه جدیدی از خریداران را برای این محصولات جذب کنند.

باتری های جدید BYD Blade 2.0 و CATL Qilin 2.0 از نرخ شارژ 6C استفاده می کنند و بنابراین می توانند از شارژ فوق سریع بهره مند شوند. در این حالت جریانی که باتری را برای شارژ مجدد تامین می کند 6 برابر جریان خود باتری است. برای مثال یک باتری 100 آمپر ساعتی با جریان 600 آمپر ساعت شارژ می شود. اما بهره مندی از فناوری مذکور با موانعی مواجه است که مهم ترین آن بهبود زیرساخت ایستگاه های شارژ خودروهای برقی است. اگر زیرساخت های موجود تقویت نشود؛ استفاده از چنین باتری هایی تاثیر محسوسی نخواهد داشت و نمی توانید از حداکثر سرعت شارژ آنها استفاده کنید.

نباید فراموش کنیم که باتری ها معمولا نمی توانند حداکثر سرعت شارژ خود را در طول دوره شارژ حفظ کنند و شرکت ها معمولا از ترفندهای تبلیغاتی برای ضعیف کردن این پوشش استفاده می کنند. به عنوان مثال، باتری هایی که از جریان 5C استفاده می کنند می توانند ظرف 11.5 دقیقه به 10% تا 80% ظرفیت برسند. اما پس از آن کاهش قابل توجهی در سرعت شارژ را تجربه می کنند.

اگرچه جزئیات دقیق باتری های جدید BYD و CATL فاش نشده است. اما گزارش ها نشان می دهد که شارژرهای سریع فعلی در ایستگاه ها می توانند حداکثر 4 برابر جریان شارژ را ارائه دهند. این مقدار برابر با 480 کیلو وات یا حداکثر جریان 615 آمپر است. دستیابی به سرعت شارژ بالاتر نیاز به افزایش ولتاژ یا جریان دارد که به منابع مالی هنگفتی نیاز دارد. البته، چین در حال بهبود ایستگاه های شارژ خودروهای الکتریکی پرسرعت است. به این ترتیب، امسال هواوی از اولین ایستگاه 600 کیلوواتی در این کشور رونمایی کرد و مگا قصد دارد 5000 ایستگاه 5C را برای شارژ مینی بوس های خود راه اندازی کند که با شارژ 10 دقیقه ای مسافتی حدود 500 کیلومتر را طی می کند. .

برای مقایسه، تسلا حداکثر توان 250 کیلووات را در ایستگاه های V3 خود در ایالات متحده ارائه می دهد. طبیعتاً شرکت های دیگری مانند Electrify America 350 کیلووات برق تولید می کردند. ایستگاه شارژ Gravity Hub در نیویورک نیز حداکثر توان 500 کیلووات را برای هر خودرو ارائه می کرد. اکنون به نظر می رسد که رقابت برای تولید باتری های پیشرفته تر و خودروهای کارآمدتر تنها بین شرق و غرب آغاز نشده است. اما این رقابت به توسعه ایستگاه های شارژ نیز گسترش یافته است.

227227

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *