اخبار اخبار اقتصادی

کارنامه دولت سیزدهم در مسکن/ خانه در تهران چقدر گران شد؟

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تحولات بازار مسکن پایتخت تا پایان تیرماه که به نوعی آخرین ماه دولت سیزدهم بود، پرداخته است. می توان نگاهی به عملکرد دولت رئیس جمهور در یک دوره 34 ماهه انداخت.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، تعداد آپارتمان های معامله شده در تهران در تیرماه به 3600 واحد مسکونی رسید. این امر حاکی از کاهش 8.1 درصدی معاملات نسبت به خرداد 1403 و افزایش 27.1 درصدی نسبت به تیر 1402 هجری قمری است.

در عین حال متوسط ​​قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران نسبت به خرداد ماه گذشته 1.8 درصد به 87 میلیون و 460 هزار تومان رسید و نسبت به مدت مشابه سال 1402، 14.3 درصد افزایش داشت. .

در بین مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین میانگین قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی 169.6 میلیون تومان و کمترین آن به منطقه 18 با 45 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد.

علاوه بر این، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در پایتخت در تیرماه 1402 هجری قمری نشان می دهد که از نظر مساحت، واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از 80 متر مربع معادل 53.6 درصد از کل واحدهای مسکونی معامله شده است. کل واحدهای مسکونی معامله شده در پایتخت کل معاملات در تهران. همچنین 56.6 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ماه جاری (87 میلیون و 460 هزار تومان) و 48.5 درصد از معاملات مربوط به واحدهای مسکونی زیر 6 میلیارد تومان بوده است. واحد تومان واگذار شد.

اگر بخواهیم فقط وضعیت تورم و قیمت مسکن را در دوره دولت سیزدهم بسازیم، باید به ماه اول شروع این دولت یعنی شهریور 1400 برگردیم. گزارش بانک مرکزی در آن دوره حاکی از آن است که هر متر مربع از یک واحد مسکونی به طور متوسط ​​31 میلیون و 703 هزار تومان بوده است.

با این شایستگی می توان گفت که اگر گزارش مقام پولی کشور را بر مبنای کمتر از سه سال حاکمیت دولت قبل (34 ماه) قرار دهیم، هر متر مربع از واحد مسکونی پایتخت کشور تقریباً دو و نیم افزایش یافته است. یک نیم برابر، به طوری که در پایان این کار، هر متر مربع یک واحد مسکونی گرانتر از 87 میلیون تومان است، یعنی 255 درصد افزایش قیمت.

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *