اخبار اخبار اقتصادی

کدام استان‌ ها بیشترین سپرده را در بانک‌ها دارند/۵۷ درصد سپرده های بانکی در این استان متمرکز است؟

تبلیغات بنری


به گزارش خبرگزاری رابو، یکی از اعدادی که می تواند بخشی از نقشه مالی ایران را ترسیم کند، حجم سپرده ها در بانک های ایران برای هر استان است. آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که مجموع سپرده های شرکت ها، افراد و موسسات در بانک ها به 10 میلیون و 480 هزار میلیارد تومان رسیده که بالاترین رقم ثبت شده تاکنون در تاریخ اقتصاد ایران است.

به گزارش همشهری آنلاین، از مجموع نقدینگی سپرده شده در بانک ها، بخشی به عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی و مابقی صرف ارائه تسهیلات به مشتریان می شود که طبق اطلاعات بانک مرکزی تقریباً 84 درصد است. از این تعداد، رقمی در حدود 8033 هزار میلیارد تومان، صرف ارائه انواع تسهیلات به مردم و شرکت ها شد.

کدام استان ها بیشترین ذخایر را دارند؟
اطلاعات موجود از حجم سپرده‌های ذخیره شده در بانک‌ها نشان می‌دهد که 57 درصد از کل وجوه به صورت ارزی و ریالی در بانک‌های ایرانی در تهران متمرکز است که رقمی در حدود 6015 هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود و استان تهران. . دور است و به همین دلیل در اوج قرار دارد. همچنین بیشترین تسهیلات ارائه شده به استان تهران به مبلغ 4893 میلیارد تومان اختصاص دارد.

کاهش ارزش اقساط وام پایه برای شهروندان بازنشسته
بعد از تهران، استان اصفهان با فاصله زیاد در رتبه دوم و استان های خراسان رضوی، فارس، خوزستان و مازندران در رتبه های بعدی قرار دارند.

حجم سپرده های استان اصفهان بالغ بر 477 هزار میلیارد تومان، 5 درصد از کل سپرده های سیستم بانکی را تشکیل می دهد و خراسان رضوی با 399 و مازندران با 261 هزار میلیارد تومان در رتبه های بعدی قرار دارند. سوال اینجاست که چرا اکثریت سپرده های بانکی در تهران متمرکز شده است؟

دلیل تمرکز سپرده ها در تهران
دلیل حجم بالای سپرده های بانکی در استان تهران به دلیل راه اندازی شرکت های متعدد در این استان و افزایش جمعیت آن است. به طور کلی بسیاری از شرکت ها بدون توجه به اینکه کارخانه یا شرکت اصلی آنها در کدام نقطه از ایران قرار دارد در تهران دفتر مرکزی دارند و بیشتر تراکنش های مالی بسیاری از شرکت ها در سراسر ایران در تهران و بانک های مستقر در پایتخت انجام می شود. به همین دلیل بیشترین سپرده های بانکی در بانک های تهران انباشته شد. خود بانک مرکزی درباره دلایل افزایش حجم سپرده های بانکی در پایتخت می گوید: یکی از دلایل مهم افزایش تعداد تسهیلات و سپرده ها در استان تهران، ایجاد دفاتر اصلی بسیاری از شرکت ها و سایر واحدهای تولیدی استان تهران و بیشتر فعالیتهای بانکی آنها از طریق شعب بانکها و موسسات اعتباری در استان تهران انجام می شود.

220

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *