اخبار اخبار جهان

کدام کشور دوست ایران، حمله اسرائیل را محکوم نکرد؟

تبلیغات بنری


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رابو، اسرائیل بامداد شنبه پنجم مهرماه در جریان تهاجم آشکار به برخی از پایگاه های نظامی ایران حمله کرد. فرماندهی پدافند هوایی ایران در این خصوص گفت: این اقدام تهاجمی توسط سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور با موفقیت رهگیری و دفع شد. وزارت امور خارجه ایران همچنین اعلام کرد که تهران «خود را صالح و موظف می‌داند تا با در نظر گرفتن حق ذاتی دفاع مشروع، از خود در برابر اقدامات تهاجمی خارجی دفاع کند». وزارت امور خارجه کشورمان روز شنبه حمله به چند مرکز نظامی در ایران را نقض آشکار حقوق بین الملل و منشور ملل متحد توصیف و آن را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه از «همه کشورهای صلح دوست در منطقه و سایر کشورها» خواسته شده است که حمله اسرائیل را «محکوم» کنند.

اما بررسی مواضع کشورهای غربی و شرقی نشان می دهد که برخی از کشورهای همپیمان ایران از محکومیت اقدام اسرائیل خودداری کردند. در همین حال، عربستان سعودی، قطر، عراق، اقلیم کردستان عراق، پاکستان، دولت طالبان و لبنان حمله اسرائیل را محکوم کردند و از همه طرف ها خواستند از ایجاد تنش خودداری کنند. بسیاری از کشورها همچنین نسبت به احتمال گسترش درگیری به مناطق دیگر یا تبدیل شدن به یک جنگ گسترده ابراز نگرانی کردند.

کشورهای غربی از جمله انگلیس و آلمان حمله اسرائیل را محکوم نکردند و از ایران خواستند یا به ایران هشدار دادند که از پاسخ به این حمله تلافی جویانه خودداری کند و به این عملیات پایان دهد. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که حمله اسرائیل پایانی بر روند پاسخگویی متقابل بین دو کشور باشد. اما در این میان، دولت سوئیس تجاوز اسرائیل به خاک ایران را محکوم کرد و خواستار توقف درگیری ها شد.

در همین حال، وزارت خارجه روسیه در واکنش به اقدام اسرائیل علیه ایران، گسترش تنش میان ایران و این رژیم را تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه دانست و خواستار خویشتن‌داری دو طرف شد. وزارت امور خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای تأیید کرد که تجاوز اسرائیل به ایران نقض حاکمیت این کشور و نقض قوانین بین‌المللی است. این بیانیه این تجاوز را اقدامی خطرناک دانست که منجر به تنش بیشتر در منطقه خواهد شد. چین یکی از کشورهایی است که حمله اسرائیل را در زمان نگارش گزارش محکوم نکرده است.

وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران، نگرانی عمیق خود را از عواقب جدی این تشدید تنش‌ها اعلام کرد. وزارت امور خارجه عربستان حمله اسرائیل را نقض حاکمیت تهران و نقض قوانین و موازین بین المللی دانسته و آن را محکوم کرد.

دولت عراق همچنین نسبت به «عواقب خطرناک» «سکوت جامعه بین‌المللی» در قبال «رفتار وحشیانه» اسرائیل در حمله به اماکن نظامی در ایران هشدار داد. سلطان نشین عمان نیز بمباران هوایی صبح امروز اسرائیل در خاک کشورمان را محکوم کرد. امارات هدف قرار دادن ارتش ایران را محکوم کرد و بر اهمیت اعمال حداکثری خویشتن داری برای جلوگیری از تشدید تنش ها پس از حملات هوایی اسرائیل به سایت های نظامی در ایران تاکید کرد.

کدام کشور دوست ایران است که حمله اسرائیل را تقبیح نکرد؟

وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که حملات اسرائیل به ایران نشان دهنده “تشدید خطرناک” در منطقه است و خواستار اقدام فوری شورای امنیت برای توقف “بی تدبیری” اسرائیل شد. دولت ترکیه در بیانیه ای اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران را به شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست برای توقف اقدامات این رژیم که منطقه غرب آسیا را در آستانه جنگی گسترده قرار داده است، اقدام کند.

دولت سوریه در بیانیه ای حمله اسرائیل را محکوم کرده و حق دفاع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می داند. وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که با نگرانی شدید تحولات مربوط به تشدید تنش خطرناک در خاورمیانه را دنبال می‌کنیم که آخرین آن حمله صبح امروز اسرائیل به ایران بود. ما تمامی اقداماتی را که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد و منجر به شعله ور شدن اوضاع شکننده در منطقه، دامن زدن به وضعیت تنش و تشدید درگیری می شود، محکوم می کنیم.

صبح امروز شنبه وزارت امور خارجه کویت با صدور بیانیه ای تجاوزات رژیم صهیونیستی به ایران را به شدت محکوم کرد. وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرد که حمله هوایی اسرائیل به ایران را محکوم می کنیم. این حملات نقض حاکمیت ایران و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است.

311213

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *