اخبار اخبار سیاسی

کرباسچی: دولت از انتصابات خود پشیمان خواهد شد /رئیس جمهور می‌خواهد از وعده‌ها و شعارهایش عقب نشینی کند؟

تبلیغات بنری


به گزارش رابو، «پیشنهادهای زیادی برای انتخاب استاندار ارائه شد، اما تداخلی صورت نگرفت». همه این پیشنهادات بررسی شد و بهترین گزینه به رئیس جمهور ارائه شد و در جلسه شورای دولت به اتفاق آرا توسط هیات وزیران منصوب شد. اینها صحبت های اسکندر مومنی وزیر کشور دولت چهاردهم در خصوص انتخاب مهدی جمالی نژاد به عنوان استاندار اصفهان است. این انتخاب بین طیف ثبات یا منتقدان تندرو دولت انجام شد و انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

حامیان مسعود المدیجیان در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری پزشکیان بودند و از این انتخاب تعجب کردند و اخبار دیگری از انتصابات در این وزارتخانه و سایر وزارتخانه ها شنیدند که ربطی به پزشکیان ندارد، طیف رئیس جمهور. حامیان و حتی مخالفان معتدل او. آیا به همین معنی است؟

این سوال را از غلامحسین کرباشی از چهره های سیاسی اصلاح طلب پرسیدیم و در پاسخ به – با اینکه نمی خواست از دولت انتقاد کند اما نتوانست اشتباهات تصمیمات دولت را کتمان کند.

کرباشی می گوید دولت چهاردهم بعدا از تصمیمات خود پشیمان خواهد شد.

مشروح گفتگوی خبرگزاری رابو با غلامحسین کرباشی را بخوانید.

*******

*آقای کرباشی! در چند روز گذشته شاهد انتصاباتی در دولت بودیم و افرادی از طیف های رقیب دولت به عنوان مثال در استان اصفهان، معاونان وزارت کشور و … منصوب شدند. آیا امکان این نوع قرار ملاقات وجود دارد؟ آیا آنها در چارچوب کنوانسیون تفسیر می شوند؟

من در حال حاضر تمایلی به انتقاد از دولت ندارم. دولت مشکلات زیادی دارد. میراثی که برای دولت باقی مانده است، آن را شکننده کرده است. اما هنوز نمی توانم از به کار بردن کلمه «اشتباه» در رابطه با دولت اجتناب کنم.

دولت از انتصاب استانداران و معاونان آنها پشیمان خواهد شد

دولت اشتباه می کند. انتصاب وزیر کشور اشتباه بود، استانداران و معاونانشان هم که انتخاب شدند. مطمئنم دولت بعدا پشیمان خواهد شد. قطعا مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. بنابراین من نه قصد و نه اعتقادی به انتقاد از دولت دارم.

* به نظر می رسد بیشتر بحث مشارکت است تا حرکت در چارچوب توافق؟ برای افزودن فرد یا افرادی از جنبش پایدار به بدنه دولت و ….

من نمی فهمم این توافق یعنی چه و فکر نمی کنم آقای پزشکیان مفهوم توافق را برای خودش توضیح داده باشد. اگر بخواهند با ملت خود هماهنگی ایجاد کنند، این یک بحث است، اگر بخواهند با نهادهای مختلف در یک مسیر باشند، این بحث دیگری است.

تفسیر پزشکیان

اگر آنها بخواهند با گروه های سیاسی مخالف هماهنگی کنند، این نیاز به بحث جداگانه دارد. هر یک از این الزامات. آیا خود آقای مدزیکیان باید توضیح دهد که توافق به چه معناست؟ با چه کسانی می خواهد موافق باشد و با چه کسانی نظرات خود را اجرا کند؟ بالاخره در انتخابات شعارهایی علیه عملکرد و رویکرد دولت قبل سر دادند. حالا معلوم نیست با این انتصابات می خواهد از آن شعارها برگردد و راه دیگری را انتخاب کند یا نه.

اگر او به مخالفان تندرو خود در دولت منصبی بدهد، پزشکیان باید از وعده ها و شعارهای خود دست بکشند.

* برخی بر این باورند که آقای پزشکیان قصد دارد سطح مخالفت ها با دولت را کاهش دهد و بخشی از این کمک ها در همین زمینه انجام شده است، مثلاً با انتخاب استاندار اصفهان حساسیت ها نسبت به ظریف کاهش پیدا کرده است.

ناشناخته اگر او می خواهد به مخالفان تندرو خود جایگاه ویژه ای بدهد، باید از شعارهای خود دست بردارد. ما نمی‌توانیم به ملت قول یا قولی بدهیم و بعد که سر کار آمدیم بگوییم باید جای خود را به مخالفان بدهیم.

همانطور که گفتم معنای توافق را خود پزشکیان باید تعیین کنند. توضیحات برخی از سیاستمداران نزدیک به او کاملاً قابل درک نیست و خودشان باید این موضوع را روشن کنند. آیا آنها می خواهند با مخالفان خود به تفاهم برسند؟

هر چقدر هم تعداد پزشکیان کم باشد، رقبا یک قدم جلوتر هستند

* آیا می توان مثلاً خوشبین بود که این افراد مطابق با طیف فکری خود در دولت و جایگاه جدیدشان عمل نکنند؟

آنها می خواهند به اهداف خود برسند و هرگز کوتاه نمی آیند. دکترها هر چقدر هم که کوتاه باشند، یک قدم جلوترند.

در این شرایط خوش بین نگه داشتن مردم کار دشواری است

این موضوع در درازمدت تا چه حد می تواند برای دولت چالش برانگیز و هزینه بر باشد، مثلاً در انتخابات 1407 یا شورا؟

در این مرحله دولت با مشکلات عدیده خارجی، منطقه ای و داخلی مواجه است. انتقاد از دولت در این شرایط معقول و منطقی نیست اما نمی توان به راحتی از کنار برخی اتفاقات گذشت. اما از منظر شخصی همه این انتصابات قابل نقد است.

مردم، چه آنهایی که رای دادند و چه آنهایی که رای ندادند، در ماه های گذشته امید زیادی داشتند. اما اکنون در شرایطی که آنها ایجاد کرده اند، خوش بین نگه داشتن آنها بسیار دشوار است.

2727

تبلیغات بنری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *