اخبار اخبار عمومی

کشف «قدیمی‌ترین» رسید فروش جهان به خط میخی/ عکس

تبلیغات بنری


به گزارش وبسایت رابو، باستان شناسان یکی از قدیمی ترین قبض های فروش شناخته شده در جهان را در جنوب ترکیه کشف کردند. این سند باستانی که به خط میخی بر روی یک لوح گلی نوشته شده است، مربوط به قرن پانزدهم قبل از میلاد است و خرید مقادیر زیادی میز و صندلی چوبی را ثبت کرده است.

یورو نیوز در خبری نوشت: «مهمت ارسوی» وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه با اعلام این کشف توضیح داد که محققان این لوح گرانبها را در منطقه «اسکی آلالی» در استان هاتای در جنوب این کشور کشف کردند.

این محوطه باستانی که به نام تپه آچانا نیز شناخته می شود، در شهر باستانی آلاله قرار دارد.

قدیمی ترین سیستم نوشتاری شناخته شده جهان، خط میخی، حدود 5500 سال پیش ایجاد شد و حدود سه هزار سال در سراسر بین النهرین باستان استفاده می شد. این خط دارای انواع مختلفی است که در نوشتن به زبان های مختلف استفاده می شد و از انواع خط میخی می توان به آشوری، سومری، اکدی، ایلامی و اوگاریتی اشاره کرد.

به گفته ارسوی، به نظر می رسد لوح گلی حاوی قبض فروش به زبان اکدی، زبان قدیمی ترین امپراتوری جهان نوشته شده باشد. امپراتوری آکدی حدود 100 سال دوام آورد و پایتخت آن در مکانی نامعلوم در کرانه رود فرات بود. گویش منقرض شده مردم این امپراتوری قدیمی ترین زبان سامی بود که عبری و عربی امروزی به آن نسبت داده می شود.

زبان شناسان در حال حاضر مشغول رمزگشایی از متن لوح هستند که چند سطر اول آن مربوط به خرید و فروش تعداد زیادی صندلی، میز و چهارپایه همراه با اطلاعاتی درباره هویت خریداران و فروشندگان است.

ارسوی در بیانیه‌ای گفت: ما معتقدیم که این تبلت ۲۸ گرمی چشم‌انداز جدیدی در شناخت ساختار اقتصادی و نظام حکومتی اواخر عصر برنز ارائه می‌دهد.

در سال 2018، باستان شناسان یک لوح گلی مشابه با کتیبه هایی کشف کردند که نشان می داد مشتری از کیفیت مسی که خریداری کرده بود، ناراضی است.

اگرچه محققان اغلب رمزگشایی پیام‌های حک‌شده بر روی این لوح‌های باستانی را دشوار می‌دانند، اما رمزگشایی نوشته‌های خط میخی ممکن است به لطف توسعه هوش مصنوعی، که می‌تواند اکدی و سایر زبان‌های مرتبط را با دقت ۹۷ درصد ترجمه کند، بسیار آسان‌تر شود. اما خواندن بین سطرها موضوعی کاملاً متفاوت و داستان دیگری است.

233217

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *