اخبار اخبار تکنولوژی

کشف چشم‌نواز تلسکوپ جیمز وب: حلقه نگین‌دار کیهان/ عکس

تبلیغات بنری


تینا مزدکی: اختروش RX J1131-1231 در فاصله 6 میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد. میدان گرانشی قوی کهکشان بیضوی در پیش زمینه، نور اختروش را مانند یک عدسی به اطراف خود خم کرده است و یک هسته کهکشانی فعال بسیار درخشان (AGN) را آشکار می کند. قوس براق و ظاهر زیبایی که ایجاد می کند، در نهایت تصویر را مانند یک سنگ قیمتی روی انگشتر می کند.

اختروش‌ها توسط مقادیر زیادی گاز و غبار فعال می‌شوند که به درون سیاه‌چاله عظیم در مرکز کهکشان می‌افتند و باعث می‌شوند تا با درخشندگی عظیمی بدرخشند. بر اساس بیانیه آژانس فضایی اروپا (ESA)، تأثیر گرانش بر نور گاهی به قدری شدید است که می تواند منجر به ظهور تصاویر مجازی به نام سراب کیهانی شود. این پدیده به عنوان عدسی گرانشی یا “عدسی گرانشی” نیز شناخته می شود و به اخترشناسان اجازه می دهد تا مناطق نزدیک به بخش سیاهچاله اختروش های دوردست را مطالعه کنند.

به گفته مقامات ESA، اندازه گیری انتشار ریشه از اختروش ها می تواند نشانه ای از سرعت چرخش سیاهچاله مرکزی باشد و به محققان سرنخ های مهمی در مورد چگونگی رشد سیاهچاله ها در طول زمان بدهد. این بار جیمز وب کهکشان بیضی شکل را به صورت یک نقطه آبی کوچک در مرکز حلقه نشان می دهد که به عنوان یک تلسکوپ طبیعی عمل می کند و نور اختروش دور را تقویت می کند.

مقامات ESA در بیانیه‌ای گفتند: «اگر سیاه‌چاله مرکزی مرکزی عمدتاً از طریق برخورد و ادغام بین کهکشان‌ها رشد کرده باشد، باید مواد را در یک قرص پایدار جمع‌آوری کند و عرضه مداوم مواد جدید از قرص اطراف باید یک سیاه‌چاله سریع ایجاد کند». چرخش». از سوی دیگر، اگر یک سیاهچاله در دوره های کوچک برافزایش زیاد رشد کند، مواد را در جهات تصادفی جمع می کند. مشاهدات نشان داده است که سیاهچاله در این اختروش خاص با بیش از نیمی از سرعت نور در حال چرخش است و این نشان می دهد که سیاهچاله به جای کشیدن مواد از جهات مختلف، از طریق ادغام رشد کرده است.

تصویر جدید با استفاده از ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) در تلسکوپ فضایی جیمز وب به عنوان بخشی از مطالعه بزرگتر ماده تاریک و توزیع آن در کیهان گرفته شده است. به لطف مشاهدات اخیر و نماهای قبلی از تلسکوپ های دیگر، RX J1131-1231 یکی از بهترین اختروش های با لنز گرانشی کشف شده تا به امروز است.

منبع: فضا

54323

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *