کشف یک دایناسور جدید در محل ساخت‌وساز ساختمان
اخبار اخبار تکنولوژی

کشف یک دایناسور جدید در محل ساخت‌وساز ساختمان

تبلیغات بنری


غزل زیاری: Tyrannosaurus یا Tyrannosaurus rex یکی از معروف ترین دایناسورهایی است که تا به حال در زمین پرسه می زند و به همین دلیل توجه بسیاری را به خود جلب می کند. این نوع دایناسور آنقدر جالب است که ممکن است بسیاری هنوز ندانند که تی رکس خواهر و برادرهای تکاملی زیادی داشته است.

اولین ظهور آنها در این سیاره به حدود 165 میلیون سال پیش برمی گردد، پس از آن زیرخانواده دایناسورها به تدریج رشد کردند و حداقل 30 گونه را شامل شدند. به گفته تیمی از دیرینه شناسان، اکنون می توان حداقل یک گونه دیگر را به این فهرست اضافه کرد: دایناسور خرطومی به نام Asiatyrannus xui.

دایناسور آسیایی کجا کشف شد؟

در یک مطالعه جدید، محققان موزه تاریخ طبیعی ژجیانگ چین می گویند که آنها معتقدند بقایای فسیلی که در سال 2017 در یک سایت ساخت و ساز در گانژو یافت شد، متعلق به این دایناسور جدید و کوچکتر آسیایی (A. xui) است.

تاریخ نشان می دهد که این دایناسور بین 66 تا 72 میلیون سال پیش در دوره کرتاسه پسین می زیسته است و می توان آن را نوعی دایناسور کوچک و متوسط ​​دانست. پس از بررسی دم، پاهای عقب، بخشی از ستون فقرات و جمجمه این فسیل 47.5 سانتی متری، آنها به این نتیجه رسیدند که A. xui از بینی تا دم به طول 400 سانتی متر رسیده است که تقریباً نصف اندازه بستگان منطقه ای آن است. Qianzhousaurus.

یک دایناسور جدید را در محل ساخت و ساز ساختمان کشف کنید

بررسی های بیشتر نشان داد که A. xui پوزه عمیق تر، فک بالا (بخشی از فک بالا) و آرواره ها و دندان های عمیق تری نسبت به سیانجوزاروس دارد و در عین حال شاخ های جداگانه ای هم نداشت. با این حال، دیرینه شناسان معتقدند که نمونه فسیل کشف شده یک دایناسور بالغ کاملاً رشد یافته نیست. هر چند مراحلی از رشد را پشت سر گذاشته است. آنها بر این باورند که این تفاوت های فیزیکی است که به A. xui در طول میلیون ها سال در منطقه کمک کرده است.

با توجه به اندازه و ویژگی های آن، A. xui در مقایسه با اعضای بزرگتر خانواده دایناسورها احتمالاً طعمه های کوچکتر و سریع تری را شکار می کند.

در بخشی دیگر از این مقاله می خوانیم: «بی شک در جنوب شرقی چین، سیانوسوروس نقش شکارچی اصلی را بازی می کرد، اما تیرانوزاروس آسیایی احتمالاً نمایانگر یک سفالوپود یا تروپود کوچک تا متوسط، بین سیانوساروس بزرگ و تروپودها بود. ” این یک اویراپتوروس کوچک بود.

جالب اینجاست که A. xui اولین دایناسور خرطومی است که در جنوب چین یافت شده است و با توجه به کشف این فسیل در این مکان جدید، اعضای تیم بر این باورند که کشف این فسیل جدید ممکن است این نظریه را تقویت کند که دایناسورها دیرتر تکامل یافته اند. قبلاً تصور می شد که آنها به این منطقه مهاجرت کرده اند. تاکنون اعتقاد بر این بود که دایناسور برای اولین بار در جزیره ای به نام لارامیدیا ظاهر شد که در ساحل غربی آمریکای شمالی امروزی قرار داشت.

منبع: بابی

58322

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *