اخبار اخبار اقتصادی

کلید پولسازترین وزارتخانه ایران در دستان ۱۰ نفر/یازدهمین مرد نفتی ایران کیست؟

تبلیغات بنری


به گزارش -، به هرکس که کلید وزارت نفت داده شود، بدون شک روزهای آسانی، تحریم های شدید فروش نفت ایران، نوسازی زیرساخت ها و پالایشگاه ها، رقابت شدید در بازار جهانی نفت و … و احیای موقعیت ایران. نفت در صحنه جهانی، تقویت و تنظیم روابط با کشورهای تولیدکننده نفت و ارتقای جایگاه ایران در میان کشورهای سیاست گذار نفت تنها بخشی از چالش های پیش روی وزیر نفت آینده است. وزیری که مسئول تامین بخش بزرگی از هزینه ها و بار مالی دولت است.

از سال 57 تا دولت سیزدهم 10 چهره در رأس وزارت نفت بوده است و شایان ذکر است که در دو دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد چهار وزیر در این وزارتخانه مستقر بودند که نشان از تغییرات زیادی دارد. در این وزارتخانه در آن دوره ها. دولت نهم دو وزیر نفت داشت و دولت دهم دو وزیر نفت. اما دوران باثبات ترین مدیریت در صنعت نفت ایران در سال های پس از انقلاب به دولت های هفتم و هشتم و همچنین دولت های یازدهم و دوازدهم یعنی دولت خاتمی و روحانی برمی گردد. بیژن نامدار زنگنه در این شانزده سال مسئولیت وزارت نفت و اداره آن را بر عهده داشت.

اولین وزیری که در جلسات اوپک شرکت می کند

مرحوم مهندس علی اکبر معین فر به عنوان اولین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود و در سال های 1358-1359 در این سمت فعالیت می کرد. وی در سال 1307 در تهران به دنیا آمد و از سال 1332 در صنعت نفت از آبادان شروع به کار کرد.

مهدی بازرگان در دولت موقت او را به سمت وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد و سپس به عنوان اولین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. معین فر که در آن زمان 50 سال داشت، کار خود را با 20 کارمند آغاز کرد و پس از استعفای مهدی بازرگان به عنوان یکی از اعضای «دولت شورای انقلاب» به عنوان وزیر نفت به کار خود ادامه داد.

شایان ذکر است که شرکت ملی نفت که با مدیریت معین فر به وزارتخانه تبدیل شد، شاهد تغییرات عمده ای نبود. ساختار سازمانی موقتی که شناسایی شد، کوچک و محدود بود و در ابتدا ساختمانی مجزا از ساختمان های شرکت ملی نفت داشت. یکی از اتفاقات مهم دوران مدیریت معین فر بر وزارت نفت، حضور نماینده ایران در اوپک بود. قبل از انقلاب شرکت ملی نفت به عنوان نماینده ایران در جلسات اوپک شرکت نمی کرد و وزیر دارایی بود که در جمع وزرای نفت کشورهای دیگر حضور داشت.

وزیر نفت که شهید شد

محمدجواد تندقویان دومین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در دولت محمدعلی رجایی از سال 1368 تا 1378 مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده داشت و در آن زمان 30 سال سن داشت.

تندگویان از مجموع 176 رای کسب شده توانست با اکثریت 155 رای ممتنع، 18 رای ممتنع و 3 رای مخالف از مجلس وقت رای اعتماد بگیرد و رسما به عنوان وزیر نفت انتخاب شود.

چند روز قبل از شروع کار تادگویان در این سمت، حمله عراق به ایران آغاز شد و اولین اقدام وی در این سمت، سازماندهی کارکنان وزارت نفت و شرکت های تابعه آن برای حفاظت از تاسیسات نفتی خوزستان بود.

در آبان 59، تنها یک ماه پس از آغاز وزارتش، برای بازدید از پالایشگاه آبادان به جنوب کشور سفر کرد. اما در مسیر ماهشهر به آبادان نیروهای عراقی او را دستگیر کردند. پس از 11 سال اسارت، در سال 1359 و در جریان تبادل اسرا، پیکر این شهید که بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده بود، به ایران بازگردانده شد و در 4 دی 1349 در زادگاهش به خاک سپرده شد و در واقع اولین شهید به شمار می رود. بالاترین رتبه در وزارت نفت بعد از انقلاب.

میرحسین موسوی وزیر الزهری شد

پس از انتخاب محمدعلی رجایی به عنوان رئیس جمهور و کسب رای قاطع در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمدجواد بهنار به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی شد.

بهنار پنجم مردادماه برای اخذ رای اعتماد از هیات وزیران به مجلس رفت و حسین موسویان با اکثریت ۱۲۲ رای به سمت وزارت نفت منصوب شد. اما انفجار نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام دیگری در ۱۹ مهر ۱۳۹۵ شد.

در این انتخابات آیت الله خامنه ای با اکثریت 15 میلیون رای به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. در ابتدا علی اکبر ولایتی را به عنوان نخست وزیر به شورا معرفی کردند اما شورا به ولایتی رای اعتماد نداد. در نتیجه میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. کمتر از یک ماه پس از انتخاب رئیس جمهور، دولت پیشنهادی به شورای اسلامی ارائه شد و آقای محمد قاریحی در دولت اول میرحسین موسوی با اکثریت ۱۴۱ رای به سمت وزیر منصوب شد.

محمد سهیری، مهندس برق متولد 1320 در اصفهان، از سال 1360 تا 1364 وزیر نفت بود و پس از زندانی شدن سلف خود محمد جواد تندوفیان، مسئولیت وزارت نفت را بر عهده گرفت.

از نفت ۷ دلاری گرفته تا حمله به پالایشگاه های نفت

در آن زمان اگرچه کشور در حال جنگ بود، اما دوره ثبات در وزارت نفت آغاز شد. قیمت نفت در دوران وزارت وی به هفت دلار در هر بشکه رسید.

جنگ تحمیلی اثرات منفی بسیاری بر صنعت نفت ایران داشت، زیرا پالایشگاه ها به ظرفیت محدودی کاهش یافتند. به طوری که پالایشگاه های شیراز، کرمانشاه، تهران، تبریز، لوان و اصفهان به ترتیب با ظرفیت های 40 هزار، 25 هزار، 200 هزار، 100 هزار، 15 هزار و 200 هزار بشکه فعالیت می کنند.

در این سال ها نیروهای بعثی به پالایشگاه ها و خطوط انتقال نفت حمله کردند، مثلاً پالایشگاه تبریز حدود 28 بار مورد حمله قرار گرفت. تأسیسات بندر ماهشهر و بندر امام نیز به سرعت تحت تأثیر جنگ قرار گرفت و فعالیت آنها متوقف شد. در این دوره میادین گازی از خطوط جنگی دور بودند و قابل توسعه بودند.

آغاز تحول در صنعت نفت با آقازاده

آقازاده در شهریور 1364 به عنوان یکی از اعضای فعال حزب جمهوری اسلامی به وزارت نفت منصوب شد و توانست تا شهریور 1376 مدت زیادی در این سمت باقی بماند.

زمانی که جنگ تأثیرات عمیقی بر این منبع حیاتی داشت، به مدیریت صنعت نفت منصوب شد. سال آغاز وزارت وی سال تعیین کننده ای در این زمینه محسوب می شد و با وجود افزایش تولید نفت، درآمد نفتی به 13.9 میلیارد دلار رسید که آغاز دوران سختی برای ایران در بازارهای جهانی بود.

در سال 1365 کشور در دوران جنگ با درآمد نفتی کم سابقه ای مواجه شد و سهم نفت کشور به 9 میلیارد دلار کاهش یافت. اگرچه این رکورد در سال های بعد بهبود نیافت، اما ایران در سال 1366 توانست 9 میلیارد دلار نفت به بازارهای جهانی صادر کند، پایان جنگ نیز نتوانست وضعیت را بهبود بخشد، زیرا در سال 1367 درآمد حاصل از صادرات نفت به 7.6 میلیارد دلار رسید. . بر اساس مطالعات انجام شده، ایران از سال 1359 تا پایان سال 1367 تقریباً 110 میلیارد دلار نفت به بازارهای جهانی صادر کرده است، یعنی به طور متوسط ​​سالانه 13.725 میلیارد دلار.

آغاز دوره سازندگی باعث تغییر در صادرات نفت شد. به طوری که سیاست های هشت ساله عمرانی دولت در صنعت نفت منجر به افزایش تولید نفت خام، تقویت جایگاه سیاسی نفت در اوپک و ایجاد زیرساخت های جدید در این صنعت به ویژه پتروشیمی شد. در نهایت آقازاده در دولت اصلاحات، کرسی خود را به بیژن نامدار زنگنه سپرد و با جابجایی از یک پست حساس به پست دیگر به سمت ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب شد.

بیژن زنگنه یا شیخ وزارت

زنگنه از سال 1359 در دولت محمدعلی رجایی به عنوان معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد. سپس در دولت اصلاحات مسئولیت وزارت نفت را بر عهده گرفت و به تدریج سمت شیخ الوزرا قطعی شد. وی به دعوت مدیران وقت جهاد البینا به عضویت شورای مرکزی این سازمان درآمد و از سال 1362 تا 1367 به عنوان اولین وزیر جهاد البنا مشغول به کار شد و پس از آن در فاصله سال های 1367 تا 1368 مسئولیت وزارت نیرو را بر عهده گرفت. زنگنه در دو دوره متوالی وزارت نیرو را در دولت های اول و دوم آیت الله هاشمی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ اداره کرد.

در سال ۱۳۸۱ زمانی که زنگنه مسئولیت وزارت نفت را بر عهده داشت، قرارداد گازی بین ایران و شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم منعقد شد. در این قرارداد مقرر شده است که ایران گاز ترش تولیدی میدان گازی سلمان را برای مدت 25 سال از ابتدای سال 2004 به امارات متحده عربی صادر کند و در سال های بعد این قرارداد از دو جنبه مورد بررسی قرار گرفت: از سویی امضای آن به ایجاد تعامل اقتصادی با وابستگی امارات به گاز ایران منجر شد و از سوی دیگر با مخالفت هایی در داخل ایران مواجه شد که از ابتدا مورد انتقاد قرار گرفت و صحبت از ارزان فروشی گاز شد و این انتقاد همچنان ادامه دارد. پیش از وزارت نفت، کارنامه وی تجربه وزارت جهاد، سازندگی و نیرو را داشت و به همین دلیل می توان او را یکی از باسابقه ترین وزرا به حساب آورد.

رکورددار ترکیب کابینه احمدی نژاد: 23 تغییر در 8 سال!

پس از پایان دوره ریاست جمهوری خاتمی، بیژن نامدار زنگنه از سمت خود برکنار شد و کاظم وزیری همانه به عنوان وزیر نفت منصوب شد. غلامحسین نوذری نیز پس از برکناری همانه وزیری به عنوان وزیر نفت انتخاب شد.

احمدی نژاد در ابتدای دولت دهم به دلیل اختلافات شخصی با نوذری او را از سمت خود برکنار کرد و فرد دیگری را به وزارتخانه حاشیه ای منصوب کرد. این بار مسعود میرکاظمی به این مقام رسید اما وزارتخانه نیز از میرکاظمی اطاعت نکرد و جای او را به رستم قاسمی داد. قاسمی معروف به رستم نفت با اکثریت 216 رای موافق توانست بر کرسی وزارت نفت تکیه بزند.

تردیدی نیست که بررسی کابینه های نهم و دهم ریاست جمهوری نشان از دوره های پر از شگفتی در انتصابات و اعتماد به وزرای پیشنهادی دارد. در حین 8 دولت او در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شاهد عزل وزرا و ادغام وزارتخانه ها بود. 20 بارداری تغییر کرده است. شورای اسلامی با برکناری وزرا، تعداد این تغییرات را به افزایش داد 23 شرایط افزایش یافت.

احمدی نژاد؛ رویایی تکرار نشدنی

دولت احمدی نژاد به عنوان سودآورترین دولت ایران از نظر درآمدهای نفتی شناخته می شود. دوران ریاست جمهوری وی همزمان با افزایش قیمت نفت بود و قبل از بحران جهانی قیمت نفت به حدود 140 دلار در هر بشکه رسید. در این زمان، دولت از صادرات 2 تا 2.4 میلیون بشکه در روز تا سال 2019 حدود 575 میلیارد دلار به دست آورد.

در دوره احمدی نژاد یک دکل نفتی ناپدید شد که در دوره های بعدی خبرهای زیادی را به همراه داشت. تحریم بنزین از سوی آمریکا نشان‌دهنده رویداد مهم دیگری در دوران قاسمی است.

بیژن زنگنه دوباره وزیر شد

با تشکیل دولت تدبیر و عمید، بیژن زنگنه به وزارت نفت بازگشت. وی در سال 1392 با کسب 166 رای موافق و در سال 1396 با کسب 230 رای موافق مجددا مسئولیت وزارت نفت را بر عهده گرفت.

در همین حال زنگنه وزارت نفت را از دولت هشتم به دولت نهم منتقل کرد، زیرا ایران در آن زمان در تولید نفت به رتبه دوم اوپک و رتبه دوم تولید گاز در جهان رسیده بود. تولید نفت ایران به بیش از 4 میلیون بشکه در روز و صادرات نفت به بیش از 3 میلیون بشکه در روز رسید. در عوض باید وزارتخانه ای را در دولت یازدهم تحویل می گرفت که تولید نفت آن تنها حدود 2.2 میلیون بشکه بود و صادرات آن به کمتر از یک میلیون بشکه کاهش یافته بود.
از جمله اقدامات اصلی بیژن نامدار زنگنه در ابتدای کار خود به عنوان وزیر نفت در دولت یازدهم، می توان به مذاکره با شرکت های بزرگ بین المللی فعال در صنعت نفت و گاز برای بازگشت به پروژه های نفت و گاز ایران و جلوگیری از آن اشاره کرد. فروش نفت توسط بخش خصوصی
این اقدام به دلیل عدم شفافیت مالی و تخلفات احتمالی این گروه ها در فروش نفت ایران به صورت غیرمستقیم مطرح شد. همچنین در 5 اسفند 1392، فاز 12 میدان پارس جنوبی که بزرگترین پروژه صنعت نفت ایران محسوب می شود، با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و بیژن زنگنه به طور رسمی افتتاح شد.
زنگنه همچنین معتقد است که «ایران می‌تواند بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد» و تاکید می‌کند که «پس از رفع تحریم‌ها می‌توانیم در کمتر از یک هفته ۵۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید خود اضافه کنیم». یک میلیون بشکه دیگر برای تولید ما در کمتر از 6 ماه.

زمستان سختی بود

جواد اوجی وزیر نفت در دولت سیزدهم در سال 1400 با اکثریت 198 رای موافق به ریاست جمهوری منصوب شد و در شهریور 1401 در برنامه جهان آرا که از شبکه وفوق پخش می شد اعلام کرد: امسال سخت است زمستان است. جلوتر از ما.” وی افزود: امیدوارم خداوند همه عمر به ما عطا کند تا ببینیم امسال زمستان سختی در انتظار چه چیزی است… برای دنیا به ویژه کشورهای واردکننده انرژی به ویژه اروپایی ها… به خودشان ظلم می کنند… دولت ها.” آنها به مردم خود ظلم می کنند ما می توانیم بخشی از کمبود انرژی را در جهان به خصوص در اروپا تامین کنیم.

اکنون در این حوزه، وزیر یازدهم با توجه به شرایطی که ایران همچنان در تحریم نفتی قرار دارد، آماده رفتن به وزارت نفت است. ایران موقعیت ژئوپلیتیکی خود را در بازار جهانی نفت از دست داده است و اتفاقاً مشتریان نفت ایران، حجم فروش نفت، کل بازگشت پول نفت به ایران و … همگی در گزارش های محرمانه گنجانده شده است. باید دید آیا وزیر نفت یازدهم می تواند بحران های حوزه نفت و فشارهای غیراقتصادی یا بهتر بگوییم فشارهای سیاسی بر صنعت نفت و بازارهای نفت ایران را حل کند؟

جدول زیر شامل اسامی وزرای نفت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *