گران‌ترین هواپیمای نظامی تاریخ آماده نبرد با چین می‌شود /عکس
اخبار اخبار تکنولوژی

گران‌ترین هواپیمای نظامی تاریخ آماده نبرد با چین می‌شود /عکس

تبلیغات بنری


امیر مسعود عابدیندر 17 جولای 1989، B-2 Spirit اولین پرواز خود را به پایان رساند و دوره جدیدی از بازدارندگی استراتژیک را آغاز کرد. این هواپیما که برای حملات هسته ای رادارگریز طراحی شده است، یکی از سه بمب افکن استراتژیک مورد استفاده نیروی هوایی آمریکا است.

سی و پنج سال بعد، B-2 Spirit همچنان ستون فقرات بخش سه هوای هسته ای آمریکا است. انتظار می رود B-2 در اواخر دهه 2020 یا اوایل دهه 2030 با نسل بعدی B-21 Raider جایگزین شود. با این حال، نیروی هوایی ایالات متحده و Northrop Grumman با ارتقای جدید به این بمب افکن قابلیت های بیشتری می دهند تا توانایی خود را تا زمان تعویض آن افزایش دهند.

گران ترین هواپیمای نظامی تاریخ برای نبرد با چین آماده می شود/عکس

نورتروپ گرومن با اعلام سالگرد اولین پرواز خود در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «برنامه B-2 اخیراً به اولین قابلیت میدانی خود، یک قابلیت عملیاتی سریع و یکپارچه به نام Spirit Realm 1 (SR 1) دست یافته و به نقطه عطف قابل توجهی رسیده است. برای افزایش توانایی رزمی، SR 1 معماری سیستم های ماموریت باز را ارائه می دهد که امکان استفاده از سلاح ها و ارتباطات بیشتر را فراهم می کند. نمایشگرهای بهبودیافته و پیشرفت‌های ابزار دقیق پروازی که در SR 1 دیده می‌شود تا بقای B-2 را افزایش دهد.

گران ترین هواپیمای نظامی تاریخ برای نبرد با چین آماده می شود/عکس

در سال 2020، USAF اعلام کرد که به دنبال افزایش آمادگی B-2 با به روز رسانی صفحه نمایش کابین خلبان است. در ماه مه 2024، نورتروپ گرومن قراردادی 7 میلیارد دلاری برای حفظ و نوسازی قابلیت‌های ناوگان بمب‌افکن رادارگریز B-2 Spirit دریافت کرد. این قرارداد شامل بهبود B-2، تداوم، و عناصر لجستیکی از جمله مهندسی پایدار، تعمیر و نگهداری نرم افزار و تجهیزات پشتیبانی بود.

B-2 گران‌ترین هواپیمای نظامی است که تاکنون ساخته شده است و هر کدام حدود 2 میلیارد دلار هزینه دارد. با وجود این قیمت بالا، این هواپیما به دلیل قابلیت های پیشرفته ای که دارد، همچنان سرمایه گذاری و ارتقاء بیشتری را دریافت می کند که انتظار می رود نقش مهمی در هر نبرد احتمالی بین ایالات متحده و رقبای آن مانند چین ایفا کند.

گران ترین هواپیمای نظامی تاریخ برای نبرد با چین آماده می شود/عکس

بمب افکن B-2 Spirit یکی از شگفتی های مهندسی هوانوردی آمریکا محسوب می شود. این هواپیما قادر است محموله های معمولی و هسته ای را حمل کند در حالی که به دلیل قابلیت رادارگریزی برتر، عملاً برای رادار نامرئی باقی می ماند.

B-2 Spirit با ترکیب مخفی کاری، حمله دوربرد و سلاح های قدرتمند، یک بازدارنده قدرتمند است. بمب افکن رادارگریز B-2A Spirit مجهز به بمب هسته ای B61-12 بود و اولین هواپیما در موجودی نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) بود که این سلاح ویرانگر را حمل می کرد.

انتظار می رود بمب افکن های B-2 نقش مهمی در هر درگیری احتمالی در منطقه هند و اقیانوس آرام داشته باشند. در بحبوحه تشدید تنش‌ها با پکن، بمب‌افکن‌های رادارگریز B-2 Spirit ماه گذشته برای اولین بار از سال 2019 در گوام فرود آمدند. گوام یک قلمرو استراتژیک ایالات متحده در اقیانوس آرام است و انتظار می‌رود که در صورت وقوع این حمله، زمینی برای بمب‌افکن‌های آمریکایی باشد. درگیری با چین این بمب افکن برای انجام تمرینات مشترک در اطراف گوام، پالائو و جزایر ماریانای شمالی مستقر شد.

منبع: com.eurasiantimes

54322

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *