اخبار اخبار اقتصادی

گزارش اختصاصی رابو از عملیات در جهنم/ نیروگاه رامین چگونه بدون خاموشی تعمیر شد؟

تبلیغات بنری


زهرا علی اکبری اکنون نام مهندسان در فضای مجازی ایران دست به دست می شود و همه از کارهایی که انجام داده اند مطلع هستند. رضا خسروی و محمدمهدی امیری دو مردی هستند که این روزها تصاویر فداکاری آنها در فضای مجازی رایج شده است.

نشت یابی زمانی انجام شد که نیروگاه خاموش نشد. نیروگاه الرامین به دلیل نشت کندانسور فاصله چندانی با خرابی و توقف کار نداشت، اما مهندسان و بهره برداران با تعمیر توربین در حالت آماده به کار از توقف تولید برق جلوگیری کردند.

تعطیلی نیروگاه اهواز باعث تعطیلی بخشی از شهرهای استان خوزستان در گرم ترین دوره سال می شود و این یعنی انتقال گرما به گرم ترین شهر جهان. در هوایی که در جنوب به آن خرمبازان می گویند. رضا، مجری نیروگاه می گوید: اگر در تیرماه هوای اهواز جهنمی باشد، محیط نیروگاه رامین خوزستان «طبقه آخر این جهنم» خواهد بود. این بخشی از سخنان وی است که در سایت نیروگاه رامین منتشر شده است.

داود سلیمانی، مدیر روابط عمومی نیروگاه رامین در خصوص این حادثه نفس گیر گفت: شاید برای شما عجیب باشد اما این زندگی جنوبی هاست. فداکاری، فداکاری و تلاش در نهایت.

وی گفت: نیروگاه به طور معمول باید چهل و هشت ساعت تعطیل می شد تا دما پایین بیاید و عملیات انجام شود اما مهندسان در شرایط بسیار سخت و سخت این کار را با از خود گذشتگی انجام دادند. در حالی که نیروگاه در حال فعالیت بود.

وی در پاسخ به درخواست ما برای گفتگو با دو مهندس حرفه ای، اطمینان داد که مشکل را با آنها در میان گذاشته و برای تحقق آن تلاش خواهد کرد.

نیروگاه رامین اهواز کجاست؟

نیروگاه رامین یک نیروگاه ۴۴ ساله است. این نیروگاه بزرگترین نیروگاه حرارتی کشور است که با هدف تامین برق استان خوزستان و شبکه سراسری احداث شده است. نیروگاه رامین در 20 کیلومتری جاده اهواز – مسجد سلیمان و نزدیک به رودخانه کارون و شهر ویس در شمال شرقی اهواز قرار دارد. ظرفیت تولید این نیروگاه 1850 مگاوات با 6 واحد (4 واحد 305 مگاواتی و 2 واحد 315 مگاوات) می باشد.

نیروگاه الرامین شامل 6 واحد تولیدی است که اولین واحد آن در سال 1358 با ظرفیت اسمی 305 مگاوات به بهره برداری رسید. واحد ششم این نیروگاه در سال 1378 به بهره برداری رسید که بر اساس آنچه از سوی مسئولان این نیروگاه اعلام شد، اگرچه ظرفیت تولید این نیروگاه 1850 مگاوات است، اما میزان تولید برق این نیروگاه به 1400 تا 1500 مگاوات می رسد.

این نیروگاه در دومین استانداری پرمصرف کشور قرار دارد و به همین دلیل اهمیت فعالیت آن در گرم ترین روزهای سال بسیار بالاست.

محسن حافظی مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز در خصوص این حادثه گفت: هر سیستمی ممکن است با تعمیرات اضطراری مواجه شود. این تعمیر هم اضطراری بود. بچه ها با روحیه جهادی، ملی گرایی و میهن پرستی عمل کردند چرا که همانطور که می دانید اهواز این روزها گرم ترین شهر روی زمین است و در نتیجه قطعی برق شهروندان ما را دچار مشکل می کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین رفتاری جان مهندسان را به خطر نمی اندازد؟ گفت: همه جوانب را بررسی کردیم. هیچ خطری برای زندگی وجود نداشت، اما کار بسیار سخت بود و باید پذیرفت.

وی توضیح داد: بر اساس استاندارد، نیروگاه باید دو روز بخوابد، اما دیدیم وقت نداریم. مهندسان در فواصل پنج دقیقه ای در دمای شصت تا هفتاد درجه و رطوبت 95 درصد آمدند و به نوبت اقدام به تعمیر کردند. این فرآیند 18 ساعت طول کشید و همه همکاران تمام تلاش خود را برای حل مشکل انجام دادند. نکته مهم اینجاست که برق برای خوزستان بسیار مهم است. اگر برق قطع شود آب هم نخواهیم داشت. سیستم فاضلاب نیز متوقف می شود. و آن هم با توجه به گرمای عجیب تیرماه در این استان.

چه شرکتی نیروگاه رامین را ساخت؟

نیروگاه رامین توسط شرکت ماشین سازی برق شوروی سابق یا روسیه امروزی ساخته شد.

نه امروز که سال هاست ضرورت بازسازی و بازسازی نیروگاه مشخص شده و بررسی های دقیقی در این زمینه در حال انجام است. برنامه ریزی و بررسی بازسازی این نیروگاه از حدود ده سال پیش آغاز شد. حتی قرارداد بازسازی نیروگاه با شرکت برق روسیه بسته شد که طبق برنامه قرار بود در سال 1400 این قرارداد وارد فاز اجرایی شود که این امر محقق نشد.

محسن حافظی در این زمینه می گوید: مقرر شد ظرفیت تمامی واحدها از 250 به 260 مگاوات به 330 مگاوات افزایش یابد. حتی شرکت های داخلی برای پیمانکار مشخص شد و قرار بود بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط صنعت و بانک اصلی تامین شود، اما جنگ روسیه و اوکراین از یک سو و محاصره روسیه از سوی دیگر مانع اجرای قرارداد شد. . .

وی گفت: ما قبلا تحریم بودیم اما روسیه درگیر تحریم های جدید بود و امکان اجرای این قرارداد وجود نداشت. باید در نظر داشت که در دولت شهید رئیسی تلاش برای اجرای این قرارداد وجود دارد و وی حتی در سفر به روسیه و دیدار با پوتین نیز موضوع را پیگیری کرد.

وی در پاسخ به این سوال: در حال حاضر کارایی این ایستگاه چقدر است و با بازسازی به چه میزان خواهد رسید؟ وی گفت: راندمان این ایستگاه در حال حاضر به 35 تا 36 درصد می رسد و با اجرای این قرارداد به 42 درصد می رسد که مطابق با استانداردهای جهانی است.

وی درباره هزینه اجرای این قرارداد گفت: هزینه اجرای این قرارداد به صورت ارزی چهارصد میلیون دلار است. اما با توجه به قدمت نیروگاه، این بازسازی ضروری است و امیدواریم دولت چهاردهم این موضوع را پیگیری کند.

مردم متوجه شدند که تولید برق چقدر دشوار است

وی گفت: تصاویری که امروز مردم در شبکه های اجتماعی برای یکدیگر ارسال می کنند کارکرد مهمی دارد. عموم مردم امروز می فهمند. مهندسان ما در شرایط سخت و طاقت‌فرسا برق تولید می‌کنند و یادآوری می‌کنم که اگر فقط پانزده درصد در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شد، این گرمای شدید را تجربه می‌کردیم که کشور به هیچ وجه تجربه نمی‌کند.

وی گفت: خوشحالم که فداکاری فرزندان این سرزمین از چشم مردم دور نمانده است.

223223

تبلیغات بنری

khabaronline به نقل از رابو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *